Ik heb de eerste post van Nico in het Handige tips en links-topic geplaatst.
Printable View
Ik heb de eerste post van Nico in het Handige tips en links-topic geplaatst.
Mooi en duidelijk verhaal Nico.
Er zit nog wel een ienie-mini foutje in ... wie ziet 'm ....
Oké, een hint: in Stap 3
Das waar. Weet je wat, plaats zelf die post nog eens eronder, dan haal ik mijn kopie weg. Dan kan je er net zoveel in grutten als je wilt.
Oké dan. in Stap 3, 4e zin staat dat het rooster varieert tussen -1.5V en 0.5V. En dat moet natuurlijk -1.5 en -0.5V zijn.
Petje af voor je moeite en het duidelijke verhaal.
Wel 1 punt van (goedbedoelde!) kritiek, nav. eigen ervaringen.
Toen ik in de jaren 80 met buizenversterkers begon gooide ik er alle formules en grafieken op los. Op papier klopte het dus maar....
op het moment dat ik 'n gitaar pakte en inplugde was het gewoon niet super. Miste dingen als "organisch", "harmonische kleuring", "juiste feel", etc. Daarna gewoon diverse bestaande amp-schema's bekeken ter inspiratie (topologie wel gelijkblijvend) en daarna (vooral) op gehoor gaan tweaken. Uiteindelijke resultaat was veel beter maar bij naberekingen "klopte het niet meer".....
Op gehoor tweaken kost heel veel tijd. Soms verander je 1 punt om 'n bepaald iets te verbeteren maar daarna moet je weer 'n ander punt tweaken om het totaal goed te houden/krijgen. In contacten met andere amp-modders/bouwers heb ik ook weleens gevraagd of die mensen formules/etc. gebruikten, meest gehoorde antwoord was: "Benchtime is all that matters" (vrij vertaald: gewoon veel proberen ;) ).
Nogmaals: goeie uitleg v/d theorie maar (imho) meer van toepassing op hifi- en/of pa-versterking dan klankmakers als elektrische gitaarversterkers.
Vraagje: hoe doe jij dat mbt. tot modden/bouwen? Puur theorie of ook nog testen/tweaken/testen?
Ik snap even een ding niet.
We zijn begonnen met een kathodeweerstand van 1k. Als ik me niet verlezen heb (dat kan heel goed, ik had gisteren ook 39 fout in het groot dictee (en dat was gelukkig het NL gemiddelde)) hebben we daar niets mee gedaan tot we hem berekenen op een waarde van 715 ohm.
Was het dan niet gemakkelijker geweest om die waarde ongedefinieerd te laten tot hij berekend werd?
Citaat:
Op gehoor tweaken
....da's toch een kwestie van smaak?
Ik snap je wel, echter, klein voorbeeld: mijn smaak is niet die van een ander... naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Daar ontstaat dus een grijs gebied over wat een ander prettig vindt en wat ik denk te menen... toch?
Technisch gezien, komt wat je stelt, wel overeen met het zelf uitproberen van verschillende snaren, pedalen en/of types amps.
En dat zou dan eens in boekvorm moeten verschijnen, kunnen we dat weerleggen aan de theorie die "de persoonlijke smaak " niet mee rekent.
Volgens mij kunnen dan alle grote namen inpakken en bestaan er straks alleen nog maar home brewed amps!
Smaken verschillen...
...zakjes Venco ook.:satisfie: