Maar om eerlijk te zijn, waarom gaat iemand voor marshall? Niet voor de clean he.
Printable View
Een JCM 900 dual reverb klinkt alleen maar goed als je er op hoog volume mee in een band speelt, vandaar dat veel mensen hem slecht vinden. Om er in je eentje thuis mee te spelen kan het inderdaad een frustrerende bak zijn.
Yep, ik heb er twee jaar mee in een metal(core) band gespeeld, één jaar in een rock band en nu durf ik hem af en toe nog eens gebruiken in een math metal bandje.
EDIT: Er zijn wel een paar dingen die je moet weten qua instellingen op een dual reverb. Op het drive kanaal mag je de gain zeker nooit hoger dan 3/4 zetten, dan wordt je klank snel vrij scherp en fizzy. Bass mag sowieso vol open. De mids ergens tussen halfweg en vol open afhankelijk van je smaak en de situatie. Treble zet ik dicht (deze amp heeft toch genoeg hoog) en presence mag ook wel op 3/4 staan ofzo, geluid wordt nog net iets dikker dan en de amp reageert wat aggressiever. De dual reverb is echt ook gemaakt voor EL34 lampen, ik ben in de tijd overgestapt van 5881 naar EL34 en dat was toch een vrij groot verschil.
Ik heb ook een 4500 (ja ja de toenmalige "master of versatility") gehad, maar ik ben toch blij da'k er van af ben. Wat mij vooral opviel is dat ik op bepaalde momenten best een aardige sound had en dat het even later weer niet om aan te horen was. Ik bleef maar draaien aan de knoppen. Misschien een maandagmorgenexemplaar. Hoe dan ook, hij moet altijd vol open anders is ie zowiezo niet om aan te horen.
@Sarco: bedoel je met 3/4 stand drie a vier of bedoel je daarmee driekwart, dus op 3 uur?
Misschien ligt dat ook aan de gitaar waarop je speelt.. heb er zelf ook 2 a 3 jaar opgespeeld en had nergens last van... speelde op een ibanez sz...
Een jcm900 is misschien niet alles maar het was ook mijn eerste buizenversterker en ik moet zeggen dat het toen een hele vooruitgang was...
Kan me er heel erg in vinden hoor, weinig bas. Uiteraard maakt het wel uit wat je er inplugt. Maar dat de bak van zichzelf nou niet van het laag over loopt viel mij ook op.
Ach, je hebt toch een bassist voor het laag? :P
Een dual reverb kan inderdaad wel schel klinken, maar hoe harder je hem zet, hoe vetter hij gaat klinken. Een pedaaltje ervoor om er wat meer bas in te gooien wil ook helpen. :)
Ik heb ooit eens een JCM900 1x12 en een 2x12 met elkaar vergeleken in een muziekwinkel met een hoop tweedehands spul. De 2x12 klonk een heel stuk voller/vetter!! Als de keuze dus uit die twee is is het qua klank absoluut de 2x12. Je rug denkt daar waarschijnlijk anders over.
Ik heb er toen ook een DSL en een TSL naast gehad. De DSL en de JCM900 2x12 staken er bovenuit. Welke van de twee ik uiteindelijk vetter vond weet ik niet meer aangezien het alweer bijna vier jaar geleden is. De TSL, die ironisch genoeg veruit het duurste was, klonk echt als een spreekwoordelijke natte krant! Echt de minste van ze allemaal. Totaal geen karakter, futloze sound. Na die middag testen ben ik overigens wel tot een belangrijke conclusie gekomen: Marshall is niks voor mij! Alle vier veel te schel. ;)