ja, zal toch wel zijn dat ash wat zwaarder is dan. ik liet me misleiden omdat ik onlangs nog speelde op hele ouwe tele, die vederlicht was, maar dat zal met de leeftijd van het hout te maken hebben (gebrek aan vocht veronderstel ik)
Printable View
ja, zal toch wel zijn dat ash wat zwaarder is dan. ik liet me misleiden omdat ik onlangs nog speelde op hele ouwe tele, die vederlicht was, maar dat zal met de leeftijd van het hout te maken hebben (gebrek aan vocht veronderstel ik)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
Je hebt gewoon licht essen en heel zwaar essen.Dit is afhankelijk waar de boom heeft gestaan,droog of nat en of het kernhout is of meer van de buitenkant.
Over het algemeen hoe lichter van gewicht het essen hout is,hoe steviger.
En essen hout moet je gewoon voorbehandelen met een filler.Kost je veel minder lak,bovendien levert het een veel strakker resultaat op,maar goed moet je mischien zelf wel achter komen... :blast:
JJ
uiteraard is elke boom anders..
toch vind ik het vreemd dat de mensen van guitar-parts (die de bodies dus gewogen hebben) bij de swamp ash bodies van allparts een gemiddeld 0,3 kg hoger gewicht constateren, terwijl ze bij vox humana beweren dat een allparts swamp ash body altijd lichter is dan een allparts alder body..
dit lijkt niet te rijmen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jimihattricks
swamp ash is gegroeid in natte delen van amerika en is idd lichter van gewicht dan essen wat men hier kapt.Ben zelf nu met een telebody bezig,geen essen maar waarschijnlijk alder en weegt er behoorlijk in...,
JJ
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jimihattricks
heel veel staat daar. maar qua olieen? vullen! zo simpel.
toch zijn er ook gasten op die site die zeggen dat je juist bij alder niet per se hoeft te fillen... het kan dan wel wat langer duren als je gaat olieen (meer lagen), maar dat vind ik niet zo'n ramp.. ook hoeft het geen gladde finish te zijn, ik wil de nerf nog kunnen voelen als ik klaar ben..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
overigens, het is dus inderdaad een alder body geworden, de jongens van guitar-parts hebben de lichtste uit de stapel gezocht en deze weegt 1,91kg.. hijs wel een tientje duurder daar dan bij vox humana, maar vond de service erg prettig bij guitar-parts (hoewel ik ook graag bij vox shop).. wsl heb ik m morgen binnen.. de danish oil heb ik ook al besteld, alsmede een vintage style strat-tremolo van wilkinson omdat de classic player een 2-punts tremolo heeft (waar ik persoonlijk helemaal niet aan kon wennen)..
iemand nog tips om de 6 tremolo-bevestigingsgaten aan de voorkant vd body makkelijk en accuraat op de body uitgetekend te krijgen?
Hou er rekening mee dat ash een behoorlijk andere klank geeft. Ik vind het lekkerder. Geeft een meer 3-D gevoel (moeilijk te omschrijven). Het lekkerste vind ik hard essen. (iets minder warm, maar wel feller). Enige nadeel in jouw geval zou zijn dat het zwaar is.
Heb net ff mijn hard essen strat gewogen voor je en die komt op 4.7 kg (en da's best wel erg veel voor een strat)
ik zat onlangs op een forum waar het over stratweight ging. 4,7 kg: dan behoort jouw strat blijkbaar tot de allerzwaarsten. hoe heb je dat geflikt, body/hals iets dikker dan standaard?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Body is normale dikte, hals is wel dikker dan normaal. De bellycut is ook iets minder extreem dan normaal, maar dat zijn grammen. 4.7 is inderdaad extreem veel. De mensen die hem vastgehad hebben op de DGBM kunnen dat bevestigen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
Volgens mij heeft gewicht wel een verband met tone, maar hoe het exact zit kan ik niet vertellen. Geef mij maar een gitaar met veel massa in de hals.
sinds ik op enkele vintage strats en tele's speelde die verderlicht waren - deels door de leeftijd, denk ik- en echte tonemonsters, ben ik ervan overtuigd dat oud hout betere resonantie eigenschappen heeft, het ademt precies beter. Ik zou wel es willen weten hoeveel gram een strat van 63 is vermagerd na 40 jaar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.