Het dreigen met een rechtzaak lijkt mij een ernstige vorm van bluffen, en verre van normaal reageren. Laat hem het lekker uitzoeken, zeg. Je hebt hem aangeboden om hem te helpen, dat wil hij niet, dan zoekt ie het maar uit.
Printable View
Het dreigen met een rechtzaak lijkt mij een ernstige vorm van bluffen, en verre van normaal reageren. Laat hem het lekker uitzoeken, zeg. Je hebt hem aangeboden om hem te helpen, dat wil hij niet, dan zoekt ie het maar uit.
Jij reageert coulant en behulpzaam. Diegene die je versterker gekocht heeft voelt zich natuurlijk bekocht, maar hij werkt niet mee. Als ik in jouw schoenen stond had hij ook de boom in gekund!
Dit is wel een vervelend probleem natuurlijk. Ik zou het volgende in overweging nemen:
- Als iemand mij op zo'n botte manier zou benaderen en meteen zou beginnen met dreigementen zou ik een grens gaan stellen. Ik zou een mail terugsturen met als inhoud dat ik best mee wil denken over een oplossing van het probleem, maar dat ik dit alleen wil doen als er normaal gecommuniceerd wordt. Op onfatsoenlijke mailtjes of bij dreigementen komt er geen reactie meer van mijn kant. Dit voorkomt onnodige polarisatie en zal waarschijnlijk tot een betere communicatie leiden. Gaat hij gewoon door met het reageren op deze manier, zou ik niet meer reageren.
- Ik zou het dreigement over een rechtszaak niet te serieus nemen. Als het om een dusdanig klein bedrag gaat, lijkt het mij voor beide partijen niet rendabel om naar de rechter te stappen, zeker omdat de uitkomst niet makkelijk te voorspellen is en de kosten (en frustratie) de baten waarschijnlijk ruimschoots zullen overtreffen.
- Hoe goed ken jij je reparateur? Weet je zeker dat hij, bij de reparatie, de boel in de versterker niet provisorisch heeft gerepareerd? M.a.w: Weet je zeker dat hij het niet heeft verkloot? Als je voor zijn betrouwbaarheid instaat en hij heeft gesteld dat de amp zijn werkplaats goed heeft verlaten, zou ik niet te snel instemmen met een volledige refund.
- Werkt de versterker wel goed? De koper mag namelijk verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn (Conformiteitsbeginsel, art. 7:17 BW). Ook de inhoud van jullie koopovereenkomst is van belang. Deze koopovk hoeft niet schriftelijk te zijn. Een mondelinge afspraak is ook bindend. Als jij hebt verklaard dat de versterker perfect functioneert (afgezien van de footswitch) en compleet origineel is, en hij blijkt dat niet te zijn, dan kan dat misschien wel aan jou worden toegerekend. Dit is echter ook weer volledig afhankelijk van de omstandigheden.
Kort gezegd: Ik zou zeker een grens stellen m.b.t. de manier van communiceren. Ik zou me niet te druk maken over een rechtszaak. Probeer er gewoon goed uit te komen, maar laat je niet intimideren door de koper. Ik zou niet te snel kiezen voor een volledige terugbetaling van de aankoopprijs. Dit zou ik pas doen als zeker is dat jij er ten tijde van het sluiten van de koopovk naast zat en de versterker niet goed was toen je hem aan de koper leverde!
bedankt voro alle reacties.
Ik ben me er inderdaad van bewust dat het bluffen is, en weet dat ik erg sterk sta, maar toch: zo wil je een koop niet afhandelen :).
Bang ben ik nie en reageer vriendelijk en vol beargumenteerde zaken op zijn mail.
Mijn reperateur ken ik goed; hij is mij aangeraden door oa Chris (forum) en diverse winkels hier ind e buurt en hij heeft al eens hiervoor puik werk afgeleverd. Daarin vertrouw ik dus (aangezien ik zelf nie deze kennis heb) dat de versterker in perfecte orde was toen ik hem verkocht (op footswitch na).
In ieder geval; ik heb de bal bij hem gelegd: wat wil je doen? Ik heb niks meer gehoord, dus ik wacht rustig af. Een refund krijgt hij inderdaad niet; daarvoor wil ik eerst dat mijn reperateur de versterker bekijkt :).
Je zou ook nog kunnen vragen of zijn reparateur exact wil opschrijven WAT er dan niet aan klopt (een soort rapportje) en dat kan je dan bespreken met jouw reparateur. Daar kan hij geen nee tegen zeggen.
als ik het zo lees is de koper nu aan zet: jij hebt aangeboden om het op te lossen onder jouw voorwaarden die mij redelijk overkomen. hij kiest ervoor om meteen te dreigen en zijn fatsoen niet te behouden. een rechtzaak begint ie toch niet aan want dat is veel te duur en op deze manier is er niet veel te winnen voor hem. gewoon ff afwachten, waarschijnlijk bluf.
de rijdende rechter dan maar? :seriousf:
groeten Pasqual.
bedankt iedereen!
Sure Thing; dit heb ik ongeveer al aangeboden. Ik krijg een vage lijst met verschllende 'opgeblazen' opmerkingen aan de versterker.
Zo heb ik er een oud schema bij edaan en enkele weerstanden wijken blijkbaar af: hij vind dus dat de Rivera gemodificeerd is etc.. Dit terwijl intern nog wel eens wat weerstandne worden vervangen na verloop van productie.
Hij heeft me nog steeds niet gezegd wie zijn tech is, dus dit bespreken is ook geen optie. Ik heb idd geen andere mogeljkheid dan op hem te wachten...
Ik laat jullie weten hoe het wordt opgelost!
Effe naar haagse sjonnie, achterlangs, grijs schuurtje, 5 x kloppen, 250 euro geven, ff meelopen naar de vrieskist achterdoor (is niet aangesloten) en een leuke gun uitzoeken. En dan uiteraard naar Heerlen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jim Haagmans
nee dit is echt het beste technisch onderbouwd advies dat ik ooit hoorde... Kan haagse sjonnie ook adviseren betreffende mijn tone?
8-)
Iedereen kan je adviseren over je tone, dus ook haagse sjonnie. Of het verstandig is dat advies op te volgen is natuurlijk een ander verhaal.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door budje