Het is toch! gelukt, de Celestion Blue Alnico past in de originele amp-kast!
http://www.slide.com/homeview
:cooler:http://www.slide.com/homeview
Via de bovenstaande link is een een foto-slide-show te bekijken van de Celestion Blue Alnico speaker-inbouw die ik vorige week heb uitgevoerd in mijn Fender Blues Junior 15 watt tube-amp.
Ik kocht 28 maart j.l. op de Vintage Beurs in Veenendaal bij de stand van Marble Amps, de meesten onder ons wel bekend denk ik, een splinternieuwe Celestion Blue Alnico 15 watt speaker voor een mooie beursprijs.
Met Arie Jan Folkerts heb ik het e.e.a. besproken over de inbouwmogelijkheden in mijn Fender Blues Junior, met de conclusie....dat het verwijderen van de coverbell die over de Alnico-magneet heen is geschroefd, wel eens voldoende zou kunnen! zijn om mijn speaker-inbouw-wens te verwezenlijken.
Van Arie kreeg ik de tip om de coverbell-sticker met een föhn warm te maken om deze netjes te verwijderen, de m6 schroef die daar onder zit kun je dan losdraaien, deze kan behoorlijk vast zitten....een goed! passende platte schroevendraaier is een must voor dit klusje.:ok:
Verwarming van de coverbell was ook noodzakelijk, want deze zit nogal stevig om de basis op de magneetrand geklemd, het materiaal zet door de warmte ietsies uit waardoor de coverbell zich wat makkelijker laat verwijderen,
monteer eerst! de speaker in de versterkerkast om meer grip op de coverbell te hebben, want de speaker zelf is te licht van gewicht om op zijn plaats te blijven liggen...aan de binnenkant van de coverbell was ook wat lijm/schel-lak aangebracht, ik denk om vervelende coverbell-resonantie geluiden tegen te gaan, deze lijmsubstantie werd door het verwarmen wat zachter en maakte daardoor het verwijderen van de coverbell wat gemakkelijker, denk er om dat het enige kracht vergt om de coverbell los te wrikken en te draaien, dit verwijderklusje gaat absoluut niet vanzelf.:soinnocent:
Na het verwijderen van de kap bleek het versterkerdeel zonder moeite in de versterkerkast te passen, en was mijn inbouwvoornemen uiteindelijk door deze simpele ingreep toch verwezenlijkt.
De Blue Alnico klinkt clean als een klok...fantastisch mooi helder hoog die niet irriteert aan je oren, gecombineert met een rijk midden en laag weergave....wat een prachtige mooie ronde cleane sound heeft dit beestje toch!
Overstuurd is er dat heerlijke korrelige randje die de papieren conus van de Blue Alnico voortbrengt,
de speakerconus breekt mooi in als de voorversterker wat meer volume wordt gegeven, ik zette de volumeknop van de voorversterker zo een beetje rond standje 8/9....(dit is de knop naast de jackingang), en begon de mastervolumeknop vanuit stand 1 langzaam op te voeren, totdat het geluid van de speakerconus net aan inbrak en een lekker korrelig randje op
huiskamerniveau liet horen.
Ik ga de komende tijd deze Blue Boy eerst wat rustig inspelen om straks het beste in deze "Blauwe Jongen" naar boven te halen, bedankt allemaal voor het meedenken met mij....en Arie Jan Folkerts van Marble Amps uit Renkum voor zijn inbreng en service bij dit inbouwprojektje van mij.
tot een volgende klus manne....bedankt, Jan:strat: