@ guitarmania :Coltrane is nogal theoretisch,oa doordat hij zo harmonisch vernieuwend was ( akkoord substituties, progressies).De rest kan je gewoon
' horen'.
Coltrane is uniek, nog steeds.
Printable View
@ guitarmania :Coltrane is nogal theoretisch,oa doordat hij zo harmonisch vernieuwend was ( akkoord substituties, progressies).De rest kan je gewoon
' horen'.
Coltrane is uniek, nog steeds.
Poeh, dat zijn ene hoop vragen. :) Ff kijken.
- Van Ruller is een beest van een muzikant en hij heeft een heleboel manieren om iets jazzy of outside te laten klinken. 1 daarvan is ongetwijfeld de chromatische ladder en chromatische versieringen, maar er zijn er veel meer. In zijn spel hoor je veel van de intelligentie van Jim Hall (uitgekiende harmonieen, slim spelen met intervallen) maar de laatste tijd kan hij ook behoorlijk de Scofieldkant opgaan (theoretisch ook een zware jongen). Hoe het ook zij: ik ben ervan overtuigd dat hij elke noot theoretisch kan verklaren, hoewel hij het tijdens het spelen vast niet beredeneert.
- Ik zelf snap aardig wat theorie, maar in mijn spel hoor je daar nou ook weer niet zo heel veel van terug. Eerlijk gezegd varieer ik veel op patronen, frasen etc die ik mooi vind, probeer die creatief te gebruiken. Mijn grote inspiratiebron is Grant Green en die speelde ook heel duidelijk op die manier. Een beetje zoals een bluesgitarist (waar mijn roots ook ligggen), die varieert vanuit een bepaalde set elementen. Kennis van theorie helpt me wel om te zien wat ik waar kan doen.
- Penta's als skelet waar je van alles aan kan hangen vind ik een prima benadering. Het kan echter nog simpeler (en jazz-verantwoord!) als je niet in mineur en majeur denkt, maar alles vanuit mineur benadert zoals Wes Montgomery en Pat Martino. Eenvoudig gezegd: leer mineur patronen over de hele hals. vanuit je kennis van de modi kun je dan zeggen:
Am dorisch = vingerzettingen van Cmaj lydisch = vingerzettingen van D mixolydisch.
Een andere benadering vanuit mineur penta's:
Em penta over Am benadrukt de 9 en klinkt smooth jazzy
Cm penta over A7 klinkt heel outside
Bm penta over Cmaj7 klinkt Metheny-achtig lydisch
De mogelijkheden zijn eindeloos natuurlijk.
-Coltrane was theoretisch ijzersterk, hoewel hij in de laatste fase van zijn carriere alle regels overboord gooide (veel mensen vinden die platen zoals Interstellar Space ook onluisterbaar). Hij had een obsessie met theorie, exotische ladders en wiskundige benaderingen en dat kwam in zijn spel alemaal naar buiten. Het verhaal gaat dat hij tussen opnames door in de studio constant dooroefende, niet alleen voor techniek maar ook om theoretische ideeen voor zichzelf te verhelderen.
@ Eurocinema: wat je zegt is ook waar voor het latere werk Miles Davis.
' Bitches Brew' vind ik een onding. Het kan ook wel dat ik het niet snap natuurlijk.
Nou ik zal je wat zeggen: dat heb ik jarenlang ook gevonden. In a Silent Way, Bitches Brew, Jack Johnson... ik snapte er geen f*ck van. Vond het richtingloos gepiel, misschien zelfs een mislukte poging om rock en jazz te mengen. Heb het wel vier keer (met lange tussenpozen) geprobeerd en vond er steeds niks aan. En de vijfde keer ofzo... boem! Nu vind ik het prachtig, gek genoeg. Bij mij had het veel met mijn verwachtingen te maken: als je spanning opbouwt moet er een ontlading volgen, een solo heeft een duidelijk begin, midden en einde. Een nummer is OF stevig en ritmisch, OF mooi en rustig. Een funky aandoend ritme moet de hele tijd hetzelfde zijn zodat je erop kunt bewegen. Miles'elektrische periode lapt dat allemaal aan z'n laars en dat vergde van mij nogal wat "loslaten". Het is de moeite wel waard geweest voor mij. Eigenlijk net als met koud zeewater: je moete even "doorkomen" en dan is het heerlijk. :)
Ik blijf voor 't moment lekker cosy in de fifties, man. Al heb ik een tijdje geleden - tot mijn eigen verbazing- nog naar Soft Machine, Brian Auger en dat soort ondingen geluisterd. Alan Holdsworth en die gitarist van Police komen uit dat 'milieu'.
Bij Holdsworth hoor ik juist heel veel van Coltrane terug....
lijkt wel of ze eenzelfde manier van denken hebben...
http://nl.youtube.com/watch?v=U4FAKRpUCYY
... deze is trouwens waanzin!!!!
Indien je je zou geroepen voelen om een topic over Coltrane te starten, hier is de 1ste lezer....( of over Miles of Parker,e.a.).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johantipker
of gillespie, of monk, of reinhardtCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
anyway, continue
Em over Am en de 9 benadrukken, de 9 van Em? of hoe zie je dit? Ik kan redelijk van uit majeur denken. dus benadruk je de fis? of de b?
fis wil naar g, b wil op Am naar c. Dus beide goed dnek ik?
Nee, de 9 van Am benadruk je door er Em pentatonisch over te denken/spelen. Je hebt dan in wezen een pentatonische Am ladder met de 9 ipv de 3.
Dat noemen ze pentatonic neutral, 1 2 4 5 b7.
Over ieder akkoord kan je in principe 2 pentatonische ladders spelen: major/minor en neutral.
Zo kan je over een nummer met 2 akkoorden dus in principe 4 penta ladders spelen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen.