Het ding is dat als je het ziet als een ii-V-i in melodisch mineur, de i een maj7 zou moeten hebben. Klinkt wel te gek, maar hoor je toch niet zo vaak.
Printable View
Het ding is dat als je het ziet als een ii-V-i in melodisch mineur, de i een maj7 zou moeten hebben. Klinkt wel te gek, maar hoor je toch niet zo vaak.
Leuk akkoord om te checken of je gitaar goed is gestemd....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
Ik speel deze akkoorden nooit,als single lines gebruik ik die toonladder over dom akkoorden des te meer.
Ben benieuwd.
LEVINE P280-282.Citaat:
Eurocinema had een paar uitstekende tips aan de hand van bekende platen. Daar heb ik ook iets aan! Thanx!
Zelf probeer ik altijd zoveel mogelijk te improviseren zonder standaard licks. Ik wil patronen zien en daar een eigen ding uit kunnen creeren.
Penta's begin ik steeds meer op waarde te schatten. En ook over 2-5-1 gebruik ik penta's. Die Dm7b5 is dan een Dm-penta. Een blues-penta vanwege die b5.
Over G7alt gebruik ik ook penta. Ook weer blues-penta, met een "krakende"3.
En die Cm spreekt voor zich.
Mooie van die benadering (die ik niet van mezelf heb) is dat je niet steeds zo verschrikkelijk aan het denken bent als je allerhande extensies krijgt voorgeschoteld zoals b5, #9 noem maar op). De wereld bestaat uit right and wrong (majeur en mineur). Dat geeft ontzettend veel vrijheid bij improviseren.
Bovendien lenen die penta's zich uitstekend voor een rock-sound. Je kunt je helemaal suf benden: halfjes en helen. En dat voorkomt dat je als gitarist aan het piano-syndroom gaat leiden (dat is: alleen maar juiste tonen raken of arpeggio's spelen). De gitaar is toch een bend-instrument. Je (althans ik) zou graag Gary Moore-achtige uithalen horen, ook over een 2-5-1. Van toon-trouwe en geschoolde gitaristen hebben we er al genoeg...
Ik ben momenteel in een paar boekjes bezig van oa Corey Christiansen ( wie hem nog niet kent : knap uitgelegd ). Style Joe Pass, Charlie Parker, Coltrane , en blijkbaar wordt het allemaal anders benaderd.
Guitarmania had het over een 9# ( het hendrix- akkoord ) , ik heb zijn post nog wel niet gelezenin de zin dat ik het al zou hebben uitgeprobeerd, maar in het boekje van Corey over Coltrane wordt er uitgegeaan van een b9 akkoord, voor Joe Paas wordt het I mineur dan weer teruggebracht naar de toonladder van z'n relatieve majeur, Mark Levine spreekt van tritone subs ,enz, enz.
Dus als het erop aankomt wat er kan over gespeeld worden : ik kom er op terug.
Probeer een inzicht te krijgen , ondertussen nog steeds alle hulp welkom.
Over b9 of #9 of tritone sub etc. op een V-akkoord moet je niet teveel zorgen maken, dat is allemaal behoorlijk inwisselbaar. Als er in een real book staat Gb9 kun je dat meestal lezen als: 1-of-ander akkoord dat klinkt als een gealtereerde G7.
@ Guitarmania: op hogere tempo's lijkt me dat wel heel hard werken hoor, drie verschillende ladders over zo'n ii-V-i die in een paar tellen voorbij is. Ik zou in jouw voorbeeld, als je voor een rocky sound gaat gewoon Cm penta gebruiken en over de G dan even de Bb door B vervangen. Of je gaat wat met outside over de G met Bb mineur penta. Of ook heel cool: een G# mineur penta waarbij je de 7 door de grote 6 vervangt (je hebt dan een deel van de noten van G#melodisch min).
Het lijkt er mij dus op dat m'n interpretatie van een G7alt verkeerd was in m'n openingspost : R-3- b5 of #5- 7.
Ik had er dus nooit stil bijgestaan ( omdat ik behalve ergens voor het effect ) bvb nooit een 7#9 gebruik.
@ Eurocinema : ik heb de lead sheet ( in Eb)van Blue Bossa erbij gehaald , en het zou dus GEEN ii-V-i zijn , maar ( in dit geval ) een Ddim G7+9 C-.
Ddim G7+9 C-.
Hmmm waar staat-ie zo? Ik heb hem geleerd met een D halfverminderd en zo wordt-ie volgens mij ook meestal gespeeld. (googlet "lead sheet blue bossa") Kijk hier bijvoorbeeld. Overiges scheelt het anders ook maar 1 nootje met een gewone ii-V-i, maar een dim als ii is wel beetje gek.
(voor de zekerheid: D° is D dim en Dø is Dm7b5)
wat is daar het id achter?Citaat:
Bb min penta over G7alt geeft je de b5, de #5, de 7, de b9 en de #9. Septiem plus alle alteraties dus.