Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
Ja, maar ik zie sound niet alleen als iets dat uit je gitaar, amp of effecten komt...
Het komt ook uit je vingers en in die zin zou ik een bend dan ook eerder als soundkeuze dan als articulatie zien, articulatie is gewoon ritmische dynamiek, oftewel hoe hard of zacht je de noten ten opzichte van elkaar speelt...
In dat opzicht is articulatie dan ook nauw verbonden met het hebben van een goede timing en frasering...
Ik ben het wel met je eens dat er verschillen zijn tussen Rock en Jazzgitaristen en hun benadering van solo's...
Als je op dikke snaren speelt met een cleane sound dan is het ook moeilijker om de snaren te benden, dus dan heb je al wat minder keuze natuurlijk...
Toch zijn er in de Rock ook legio voorbeelden te noemen van (bekende) gitaristen die hun frases nou ook weer niet zo spannend uitdrukken...
Ik denk dat het meer met keuzes en mogelijkheden te maken heeft...
In de Jazz heb je natuurlijk de moeilijkheid dat de akkoordenschema's vaak ingewikkeld zijn, daarentegen heb je in de Rock soms weer dat men zich voor een groot deel op de technische aspecten toelegt, ik heb ergens toch het idee dat daardoor vaak een gedeelte van de aandacht die naar andere (mijns inziens belangrijkere) factoren had kunnen gaan, verloren gaat...