Ik denk dat niemand een voorspelbaar liedje wil maken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ErikE
Voor halve tonen, kan je dan beter naar Eb stemmen?
Printable View
Ik denk dat niemand een voorspelbaar liedje wil maken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ErikE
Voor halve tonen, kan je dan beter naar Eb stemmen?
Om het niet meteen al te moeilijk voor je te maken:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silco
Het E majeur akkoord komt voor in 3 standaard majeur toonsoorten:Code:Maj I II III IV V VI VII
E = E F#m G#m A B C#m D#dim
A = A Bm C#m D E F#m G#dim
B = B C#m D#m E F# G#m A#dim
@ Voidhead, ErikE en Eurocinema
Jullie begrijpen toch wel dat als Silco vraagt in welke toonsoort een akkoord staat, dat een discussie over ii-Valt- i of I helemaal nergens op slaat.
Trouwens, zoals hendrix het akkoord 9 vd 10 keer gebruikt is als I akkoord, en niet als Valt (Purlple Haze als bekenste voorbeeld).
Maar aan zo'n discussie heeft Silco echt helemaal nix (volgens mij).
Haha, dat ii - valt i en weet ik veel, gaat mij inderdaad te ver.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Ik ben in ieder geval weer iets wijzer over theorie. Tevens ben ik lekker eigenwijs en gebruik ik dat E7#9 gewoon in een liedje in toonsoort C :cooler:
Of het mag of niet, dat boeit me niet. Metallica schrijft ook veel nummers in C en gebruiken ook vaak noten met een # erachter (kijk maar naar One, Master of Puppets) :zz:
Dan staat het nummer niet in C.
Je kan het beter anders noemen dan; een nummer met C.
Een nummer in C heeft namelijk nooit een #.
Een nummer kan ook best in C staan en toch een afwijkend akkoord bevatten, bv. {: C - G - F - G# :}
Of slaat die opmerking in deze discussie nergens op? :hippie:
Staat het nummer dan wel in C?
Het eerste gedeelte wel, maar voor zo ver ik weet zit er geen G# in C majeur
G# = Ab = as c es
C majeur = c d e f g a b
Eens, maar ik reageerde op Erik E, mijn reactie aan de TS was volgens mij een stuk meer entry-level.Citaat:
Overigens hoor je zo'n 7#9 akkoord ook wel vaak als V in mineur bluesachtige nummers van gasten als Knopfler, Gary Moore en SRV, dus het is best nuttig om te weten dat E7#9 ook in een nummer in Am mooi kan zijn.
Ben ik helemaal met je eens. Maar er staat toch nergens dat ik geen # in een nummer in C kan gebruiken?? :cooler:Citaat:
Ja en mn grootmoeder houdt heel erg van stoofpeertjes.