da's dan mazzel voor je :P
47nF = 0.047 uF
Check deze handige site voor uF-nF-pF conversies:
http://www.justradios.com/uFnFpF.html
Printable View
da's dan mazzel voor je :P
47nF = 0.047 uF
Check deze handige site voor uF-nF-pF conversies:
http://www.justradios.com/uFnFpF.html
en nu ik het me bedenk. 0.047uf is hetzelfde als 47nf -_-'
nouja, heb inmiddels het hele ding zelf af. alleen de voeding nog en alles verbinden daarna. daarna nog een behuizing zoeken en alles inbouwen. zal straks een foto maken als de klanten weg zijn.
En??? :cooler:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JV
bijna klaar :D
http://home.planet.nl/~vos09950/project/2.jpg
http://home.planet.nl/~vos09950/project/3.jpg
maar nog wel even snel een vraagje (2 zelfs).
in het normale schema staat bij de led de 1k weerstand voor de led, maar in het footswitchschema staan de 1k's na de led, ik neem dus aan dat de 1k's dus uiteindelijk na de led komen, of maakt dit geen verschil?
en ook nog. in de voeding staat rechts van het led stukje nog een lijn met getallen erbij, is dit een verbinding naar de buisvoet oid? zo ja, hoe moet ik dit dan zien
De weerstand voor of na de led is voor de werking van de led onbelangrijk. Als de weerstand maar in serie staat met de led.Citaat:
De lijn met cijfers stelt de gloeidraad van de buis voor. Pen 4 zit aan de + pen 5 aan massa. Pen negen wordt niet aangesloten in dit schema.
Eigenlijk is de ECC83 een buis met 2 triodes. Er zitten 2 gloeidraden in die allebei op pin 9 met elkaar verbonden zijn. Zet je alleen spanning op 4 en 5 dan staan de gloeidraden in serie en moet je 12V (12,6V eigenlijk) aansluiten zoals hier want je gebruikt een 12 Volt voeding. Sluit je de gloeidraden parallel aan (Aansluiting 4 knoop je aan 5 en dan de spanning aan 9 en 4,5) dan sluit je een spanning aan van 6,3 V. Pen negen is dus de aansluiting voor 6,3 volt die je hier niet moet gebruiken.
kan ik trouwens buisvoet 3, 5 en 8 gewoon aan elkaar verbinden en dan met 1 draad doorgaan naar de centrale aarde?
heeft er al iemand met n 12at7 geexperimenteerd?
samples over de http://i221.photobucket.com/albums/d...uperReverb.jpg laten nog even op zich wachten moet ik n keer in de repetitie ruimte maken.
onnodig groot zo te zienCitaat:
aye, ik vertrouwde nog niet zo op mijn soldeervermogen. laatste keer dat ik iets gemaakt heb is alweer 5 jaar terug ofzo.
had ook niet echt een plannetje gemaakt met wat waar moest komen, gewoon begonnen en steeds stukje verder gegaan
en hoe staat het er ondertussen mee?
Nijboer, je hebt pm!
1x Elco 470uF 25V
1x Elco 220uF 25V 63V
1x Elco 22uF 16V 25V
1x Elco 10uF 16V 25V
Is die 63V 220uF Elco te hoog? of maakt dat niet uit? Ik heb er ook nog 1tje van 16V 220uF maar dat is zeker te laag?
Die laatste twee 25V elco's zijn ook goed?
D_H zal het vast niet erg vinden dat ik hem hier kwoot:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door llahsraM
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
Maar is 63V niet te hoog?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door M Kactus
Nou, ik ben zelf nog niet heel bedreven, maar ik parasiteer op de kennis van anderen :). Maar volgens mij is het zo dat die elco's een hogere spanning "aankunnen". Het kan volgens mij dus geen kwaad, maar misschien is het niet slecht om te wachten op de mening van anderen :).Citaat:
In tegendeel ;)Citaat:
Pedaal is eindelijk af! Heerlijk geluid met een EHX 12ax7... Dit is de eerste keer dat ik een pedaal bouw.. Zowiezo de eerste keer dat ik iets soldeer.... Vind het wel interessant... zal binnenkort wat foto's posten.... ik heb alleen een vraag. Het pedaal doet het niet als de deksel van de behuizing erop zit :( echt heel vreemd.. ik heb de deksel al voorzien van rubber. Maar hij doet het dan nog steeds niet... Is het ook normaal dat als ik de behuizing aanraak dat die dan gaat ruisen? of heb ik iets fouts gedaan met de bedrading? is er iets wat ik moet nakijken? ik weet namelijk niet of het gevaarlijk is.
Er is waarschijnljk is mis met je aarde dan, maar ik weet er niet superveel vanaf.
je aarde draad is toch ook de min draad? bij dit pedaal.. of heb ik het goed mis :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lexvandoef
je aarde draad is toch ook de min draad? bij dit pedaal.. of heb ik het goed mis :)Citaat:
hier zijn wat foto's trouwens mijn eerste pedaal en mijn eerste soldeer werk :) :
http://members.lycos.nl/n123dj/DSC02006.JPG
http://members.lycos.nl/n123dj/DSC02010.JPG
http://members.lycos.nl/n123dj/DSC02004.JPG
(het kan zijn dat ze nog niet zijn geupload 19:12uur)
Is er ergens verbinding tussen signaal aarde en de behuizing? Ik vermoed van niet. Maak die nog even ;)
Haha die is er inderdaad niet... Dank u opper pedaal bouwer :hippie:Citaat:
Hoe vind je hem klinken trouwens?
Ja best goed... heb hem nog niet over mijn Marshall getest... maar over de pc speakers kreeg ik al een aardige indruk....Citaat:
Als die goed werkt zal ik een paar sampletjes maken
Trouwens nog een andere vraag.... ik heb een Small Stone Phaser... een oude gehad van me oom. Als je hem aanzet is die gewoon normaal, maar als die uitstaat dan hoor je nog steeds dat die zegmaar wilt phasen. Wat kan ik hier aan doen?Citaat:
Ik snap er echt geen snars van.... Zonder deksel doet real tube screamer het goed.. maar als ik de deksel erop wil doen dan gaat het geluid langzaam weg... wordt het volume steeds zachter.... Iemand enig idee??
En is er nergens contact tussen een bloot draadje/connectie en het deksel ? En misschien tussen het circuit en de bovenkant, als je het naar beneden duwt door het deksel erop te zetten ? Het lijkt me een kortsluiting te zijn, hoor.Citaat:
Ik heb de deksel voorzien van rubber tape. Maar misschien dat die wat tegen de andere kant duwt ja... Zal hem morgen is helemaal uit elkaar halen en dan goed in elkaar zetten.... Als ik de behuizing aanrak op een versterker die niet geaard is dan ruist die.. Klopt dit?Citaat:
Ik weet nu wat het is.... Als ik op de Elco van 470uF druk op de bovenkant dan gaat die zachter.... als ik de deksel erop doe wordt die ook wat aangedrukt.... Waardoor die langzaam zachter gaat..
en verliest die zo vermogen aan jouw?
even ruwweg 2 korte vraagjes:
kosten van dit project ongeveer? 40-50 euro?
kan je dit doen als eerste bouwproject of is dat echt af te raden? lukt dit ook op zo'n plastic bordje of niet?
'weet dat het niet de allerintelligentste vragen zijn maar ben gewoon nog lekker aan het vogelen, serieuze werk komt nog wel een keertje'
Ik was iets meer kwijt.
Zo rond de de 70-80 euro denk ik, ik heb het niet precies bij gehouden.
Wat voor pedaal je ook maakt, je hebt een behuizing, schakelaar, pots, knoppen en jack's nodig.
Dat zijn vaak de meeste kosten, die paar weerstandjes en condensatortjes kosten erg weinig.
Bij dit project komt de buis en buisvoet er nog bij, die zijn wat duurder.
Of dit project te doen is voor een beginner hangt af van je kennis.
Het schema van R. Nijboer vond ik duidelijk genoeg om eraan te beginnen.
Ik heb alles op een experimenteer print gedaan.
Waar het bij mij in eerste instantie fout ging was het aansluiten van de transistor. Die had ik verkeerd om gezet, hoe die wel moet is in eerdere posts uitvoerig behandeld.
Alle info over het aansluiten van bv led's of elco's is op internet wel te vinden.
Ik ben er van overtuigd dat bijna iedereen dit moet kunnen maken.
Werk systematisch aan de hand van het schema, geef in het schema duidelijk aan welke componenten al op de print zijn geplaatst en welke verbindingen al zijn gemaakt en dan kan het bijna niet fout gaan.
Mocht je alles hebben gekocht en het solderen van het printje verknallen, de duurste componenten heb je dan nog.
Voor nog geen 10 euro kan je de elektronika nogmaals kopen om het weer te proberen.
ach, ik heb niet bijster veel verstand van electronica, ik weet wat een weerstand doet en wat een condensator doet. en dan te bedenken dat ik nog meer van de theorie ben dan van de praktijk :seriousf:
ik heb net eigen stratje afgerond, dus nu op zoek naar iets anders leuks om zelf te maken, en dit leek me wel supergaaf om te doen! :cheerup:
maar er is ook zoveel leuks, moet eigenlijk ook nog een betere versterker(nu Line6 spider II 15 watts met dat kleine 8' speakertje, heel leuk dingetje met veel geluiden, maar ik heb het idee dat mijn gitaar er echt tot zijn recht op komt)
je kent er dus meer van dan ik, want ik weer niet wat een condensator doet.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nevyn292
het schema van DH is perfect om te gebruiken, maar duid inderdaad aan wat je al hebt gesoldeerd. ik ben daar waarschijnlijk de mist in gegaan, en de instellingen van de draaiknoppen zijn niet zoals je zou verwachten. (om het volume op het zelfde niveau te houden als bij clean moet ik m maar op 10u zetten, en de gain ook niet te hoog, want die en het volume beinvloeden mekaar nogal sterk...)
verder prima te doen. ik bouw ondertussen ook al andere pedaaltjes, maar enige ervaring die ik voor dit had was een looper en een AB
ik heb 'm gemaakt met de pcb van Aad, met een buisvoetje uit een oude
kapotte buizenradio, daar zat ook een philips-miniwatt ecc83 buis in.
na wat knoeiwerk van mij (opgeblazen elco 8) ,ahum..) heb ik 'm aan de praat gekregen,hele mooie overdrive in combinatie met m'n laney lc15
nu nog de behuizing en schakelaar enz.
Richard en Aad bedankt :)
Dank je. Wel lekker simpel he? de mijne :D.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhk
Met alle respect voor die schoonheid van Dirk_Hendrik natuurlijk. (Ik bedoel natuurlijk zijn ontwerp - niet D_H zelf !!!!!).
Enneh bedankt!! Nee, Jij wint prijzen voor het bezit van een lekker bekkie :stop:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aad
:seriousf:
inderdaad het ontwerp van dirk hendrik is prachtig mooi maar ik vind het formaat vanCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aad
jouw pcb mooier omdat ik denk ik zelf weer een behuizing ga maken
(net als bij m'n tube-driver,gemaakt van alu-plaat) dus kan ik daar meer
kanten mee op. dus kan ik weer lekker prutsen met alu-plaat....... :)
Klopt. Da's een andere insteek. Zoals gezegd, ik stond op het punt om lekker Aads layout te gaan etsen toen ik besloot geen zin te hebben in het trekken van onnodig veel draden en die andere layout heb gemaakt. De gehele focus daarin was dat hij zuigend in een Hammond 1590BB behuizing zou passen. Daarmee is de plaatsing van jacks, knoppen en schakelaar dus volledig vastgelegd. Op het moment dat je een andere behuizing kiest is Aads layout een net zo goede en logischer keuze. daar hij meer vrijheid geeft.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhk
GoGoGo!!! :)
en post het resultaat!
die plaats van de jacks enzo lag idd vast, maar het is mogelijk om dat toch aan te passen, zij het dan met veeeeeeel gezever en problemen...
http://i69.photobucket.com/albums/i4...j/DSC01213.jpg