ik heb het eens geprobeert met de verwarmingselementen uit een tosti-ijzer in een pijp te plaatsen. waardeloos en levensgevaarlijk. gewoon een gasbrandertje er in. natte doek inderdaad en buigen maar.
Printable View
ik heb het eens geprobeert met de verwarmingselementen uit een tosti-ijzer in een pijp te plaatsen. waardeloos en levensgevaarlijk. gewoon een gasbrandertje er in. natte doek inderdaad en buigen maar.
Hier gezien op het Official Luthiers Forum in het draadje Funny Newby Tactics.
Ik dacht dat dit wel een vrolijke noot zou zijn voor het custom tool topic.
Radius disk the hard way.
http://www.luthiersforum.com/forum/d...p?id=15630&t=1
zo hoog is mijn werkplaats niet...
overigens over dat buigen. ik gebruik zo'n verfafbrandföhn. gaat prima, en je hout verbrandt niet. wel oppassen voor je buik en wat daaronder ook nog zit. hout tussen bakpapier en alufolie en het is zo gepiept.
15 foot: 4,5 meter, dat heb ik niet in m'n atelier ...
Ik had ook al zo iets in gedachte, alleen geen plek om het te doen, wel jammer, en ik denk ook wel een beetje gevaarlijk, zo'n losse frees.
Ben aan het broeden op een ander idee om radius dishes te maken.
s.
Ik heb mijn radiusdishes van onze grote vriend met CNC machine. Eigen creativiteit kon daar niet tegen op.
Daar ga ik dan ook eens horen voor een koppel radius dishes... ik was anders van zin om de methode te gebruiken die Chris Paulick in zijn youtube videos toont. dat lijkt me nog wel te doen.
zoals beloofd een paar fotos van mijn opstelling voor het frezen van binding en purfling:
http://farm5.static.flickr.com/4071/...e856c455_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4040/...6b6f42c1_b.jpg
in essentie zijn het gewoon 2 platen mdf, met een scharnier ertussen. Met de 2 M8 bouten kan ik dan de hoek instellen. het volglagertje is gemonteerd op een plaatje dat je dmv 2 boutjes kan verplaatsen (slob gat). Op die manier kan je de breedte van de binding instellen. De diepte stel je gewoon in op de frees.
Ik gebruik deze opstelling zoals Robbie O'Brien doet in zijn youtube filmpje. m.a.w. ik maak 2 freessnedes: 1 met de frees parallel met de tail van de gitaar, en 1 met de frees parallel aan de hielkant van de frees. de laatste snede gaat wel maar tot maximaal het breedtste punt van de upper bout. best zelfs wat minder ver heb ik gemerkt, want ik heb wat teveel weggehaald eigenlijk.
De twee freessnedes laat je dan in elkaar overgaan met een vijl.
Niet van mezelluf, maar gezien op internet, nadat ik een tijdje had staan hannussen met de losse radius disk.
Kinderlijk eenvoudig (achteraf) en reuze handig, plaats een paaltje in het midden van je mal. (klosje hout op MDF lijmen, gaatje boren, stukje bezensteel erin)
Boor een gat in je radius disk. Gat over het paaltje en draaien maar........
http://lh5.ggpht.com/_R9kcoESZBVw/S5...0/IMG_1085.JPG
Ik heb een freesbak gemaakt voor de radius van toetsen. Door de pen te verplaatsen kan je de radius verkleinen of vergroten.
http://www.bouwhet.nl/pictures/supreme/16.jpeg