wat nodig is om er een goeie sound uit te krijgen, zonder dat ie clinisch en scherp klinkt. mn treble maar eens helemaal dicht gooien
Printable View
wat nodig is om er een goeie sound uit te krijgen, zonder dat ie clinisch en scherp klinkt. mn treble maar eens helemaal dicht gooien
altijd een goed idee bij ENGL... die treble dicht.
H.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez RuleZ
niet alleen bij engl!
Ja nou... Op de jamsessie waar ik wel eens kom staan 2 dezelfde combotjes van ENG. Bij de ene is het geluid niet meer te pruimen als je de treble voor bij 2 draait terwijl de andere juist met de treble op 6-7 een mooie toon heeft. Het zijn niet mijn versterkers dus waar het aan ligt weet ik niet, maar wat ik nog wel weet is dat de standaard ENGL buizen in mijn savage 11 jaar geleden dramatisch slecht waren... Misschien dat daar nog iets te verbeteren valt.
en wat raad je daarvoor aan? ik heb nog nooit buizen in mijn amp vervangen. Ik lees ook vaak over bias, heeft daar wel iets mee te maken zeker.
Of kan ik gewoon best even naar de muziekwinkel ermee om alles te regelen?
Het grote probleem aan mijn amp is dat ie altijd schel klinkt, DE sound die ik zoek, heb ik gevonden op de Brunetti EVO bij Robert
de voorversterkerbuizen kan je zo vervangen, eindbuizen moet je even (laten) biassen...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Het kan ook gewoon zijn dat ENGL niet je ding is natuurlijk. Als je al gevonden hebt wat je wilt dan zou ik daar ook maar gewoon voor gaan i.p.v. veel geld uitgeven aan nieuwe buizen en dan alsnog de Brunetti kopen.Citaat:
http://i221.photobucket.com/albums/d...1/P1000689.jpg
hier is de mijne, hij werkt perfect, allen bedankt voor de tips en gegevens!
gr John
Yeah!!
Gutshots?? ;)
Sampletje van die OD over je Super Reverb? :cooler:
Yeah, gut-shots!!! Take it off baby!
Ziet er strak uit Johnnyz, ben idd wel benieuwd hoe die klinkt over die super reverb.
ik sta op het punt om alles te bestellen, maar zou je ook met gemak een 12at7 of 12au7 erin kunnen zetten? of is dat in dit schema niet echt nuttig
Wat ik getest heb is een ECC82 (12au7) van EI. Deze klinkt lekker als de gain open staat, maar wordt de gain terug gedraaid dan wordt het geluid erg korrelig iets waar je bij ECC83 geen last van hebt. Waarschijnlijk komt dit door de lagere inwendige weerstand van de ecc82 in combinatie met de lage spanning en relatief hoge anodeweerstanden.
De 12ax7 LPS van sovtek en de 12ax7EH van Electro Harmonics doen het het beste. Er staat een linkje ergens op dit forum naar youtube waar beide buisjes na elkaar te horen zijn.
Blijf uit de buurt van JJ, standaard sovtek's etc. dit werkt wel maar klinkt nergens naar!
Edit: link
Electro Harmonics / Sovtek
het zal dus gewoon een hoop testen worden uiteindelijk heh. ik zal in ieder geval de JJ buisjes laten liggen dan en op zoek gaan naar wat andere.
alle onderdelen zijn wel besteld, hopelijk kan ik snel aan de gang
bij mij zit er RFT in, en dat klinkt toch beter dan dat andere buisje dat ik van Mitch gekocht heb. welke dat nu weer was weet ik niet. en de tekst op het buisje is nogal onleesbaar geworden
RFT rules!Citaat:
Citaat:
Richard, heb je je logo al ontdekt ? :D
bijna onzichtbaar geworden, maar je kan het nog wel zien
Ha ha, ik moest wel even goed zoeken... Strak werk! Mooi dat ie het helemaal goed doet trouwens. Ik zat net nog even te lezen aan het begin van het forum.... dat hadden ze mooi niet gedacht!
inderdaad. Robert moet me nu dus een biertje :D
ik vind het gedoe met het voltage nog wel vreemd, maar zolang mn buisje er niet van kapot zal gaan boeit dat niet.
als mensen deze nu bij mij bestellen (vrienden vonden hem ook cool) dan komt je logo er wel duidelijker op hoor. en de layout zoals bij DH, dan zijn er geen 25.000 verschillen :D
Je hebt nog steeds niet de huidige voltages gepost.... Je buisje kan overigens beslist niet kapot gaan hoor, zolang je pen 9 maar met rust laat.
maandag heb ik mss wel wat tijd om t nog eens te doen.
IC's, buis, tranistor, nog ergens meten?
Citaat:
nee :P
je zou een pintje krijgen als ie in 1x werkte :P dat deed ie niet :D
volgens mij was dat gewoon als ie zou werken zonder dat iemand anders eraan werkte. maar goed, zoiezo nog een keer jamme, breng ik wel echt bier mee ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
o,Citaat:
sinds wanneer verkopen ze hertog jan in belgie dan?
Ik zal een dezer dagen effe kijken of ik n sample kan plaatsen over mn Super reverb, met n gibson of fender
heb er nog wel n jj buisje in
ga nog effe op zoek naar n andere om te proberen.
Even een ideetje,
de real tubescreamer doet het bij mij goed maar ik had ruimte
over in de 19 inch kast.
Dus er een Fender tonestack in gebouwd.
Schema is overal op het net wel te vinden.
De tonestack komt bij mij direct na de buis en voor R3.
(Schema van Dirk Hendrik)
Verdere aanpassingen in het schema: R5 wordt 1 meg. anders
wordt de toonregeling wel erg gedempt.
Je verliest wat aan gain dus eerst maar even R20 (150K)
losgesoldeerd. Dit kan tzt nog netter opgelost worden.
Mijn waardes voor de Fender tonestack: 100pf, 22nf, 22nf, 500k log,
500k lin, 22k log en 100k weerstand.
Waardes die ik zo bij de hand had.
Klinkt wel aardig, van erg donkerbruin naar erg fel en weer terug.
De originele toonregeling-potmeter heb ik gewoon weggelaten.
Zijn er nog meer mensen die hiermee geknutseld hebben?
Greetz,
Gait
Gaaf idee man, kan je een fototje oid posten?
Zie post 557 en verder in deze thread.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gait
Welkom op dit forum trouwens ;)
zat nu even snel te denken. ik dacht er eerst aan om het ding gewoon in een zelfbouwdoosje te maken van praxismaterialen, maar een 19" versie samen met wat andere effecten in een 1HE doos zou wel ultiem zijn.
is er een plek waar ik zo'n chassis kan bestellen of kopen? en moet ik dan nog met andere dingen rekening houden met betrekking tot aarding/voeding/voetschakelaar ed.
goed idee, nog een tip; op duncanamps.com kun je een simpel programmaatje downloaden genaamd tone stack calculator, hier kun je verschillende tone stacks vergelijken en krijg je een frequentie grafiek te zien bij verschillende tone stacks, ook kun je de waardes aanpassen en het resultaat een beetje zien.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gait
Dirk Hendrik: jij had zelfs al foto's van het apparaat met tonestack.
Had ik wel gezien maar even niet aan gedacht.
Negative K3 fan: de "tonestack-calculator" had ik gisteravond ontdekt
en dat bracht mij op het idee.
LexvanDoef: er is geen foto van want zo mooi ziet het er niet uit.
Aan de buitenkant een 1HE 19Inch kast met in de frontplaat meer gaten dan potmeters en aan de binnenkant een printje, wat onderdelen,
een dradenwirwar en veel tin.
Verder gebruikte spullen zijn: stevig gemodde Squier Tele,
Gibson SG, Fender Bandmaster AB763 en oud model Peavey Classic 30.
De laatste gaat binnenkort ook onder het mes, kijken of er nog wat
te verbeteren valt. Met dank aan Steve Ahola van Blue Guitar.
Ondertussen even een klein relais in de real tubescreamer gezet om
hem met een voetschakelaar in en uit te schakelen.
Bij het omschakelen knalt het zachtjes (contradictio in terminis)
maar dat lossen we volgende keer wel op.
Tot reagerens,
Gait
nou zeg, nogal n verschil met een andere buis,
zat bij mij een jj buis in, daarna een telefunken ecc83 en een electro harmonix 12ax7 geprobeerd, gaan beide ongeveer 2 keer zo hard, gain ook veel meer, klinkt wel veel beter maar moeilijker om n klein randje aan t geluid te krijgen is meer een tube distortion zo.
heeft iemand al een 12AT7 buis geprobeerd?
zo de spulletjes van newtone zijn nu binnen. spul van thuis ook alvast op werk neergelegd. ik mis alleen nog de behuizing en de buis, maar dat los ik later wel weer op. nu eerst met het schema stoeien en er wat leuks van bakken.
meteen een kleine inside look achter men bar :p
http://home.planet.nl/~vos09950/project/1.jpg
nice. Is het een losse soldeerbout, of is het een station?
Zodra ik men eerste rapport heb gehad(begin oktober of zoiets) mag ik als alles goed gaat een newtone mxr dist + bestellen.
tip voor mensen die ook beginnen met zelfbouw. Als je niet al een voorraadje onderdelen hebt, bestel dan van het kleine spul gewoon wat extra. Die weerstandjes en condensatoren etc kosten geen drol, maar tis erg irri als je er twee dagen op moet wachten omdat je eentje verkeerd hebt gesoldeerd/afgeknipt/kapotgemaakt etc.
En een voordeel is dat je zo een voorraadje opbouwt, wat je kan gebruiken bij het experimenteren met andere waardes van componenten.
ik was wel zo slim geweest om een grote doos weerstanden mee te bestellen. echter vergeten dat te doen met de condensatoren en nu mis ik inderdaad een 0.047mf condensator. het is de eerste na de input en de 1k. kan ik deze door iets anders vervangen, ik heb nog wel een 47mf condensator over en dus een berg weerstanden.
Je bedoelt denk ik nF. Een beetje afwijken qua waarde kan meestal zonder problemen (op de gebruikte componenten zit vaak een tolerantie van 5 a 10%). Alleen een factor 1000 is wel een erg grote stap. Heb je niks zoals 0.033nF? 0.068 nF? Loop anders ff naar de lokale electro-boer en haal er wat condensatoren. Tis jammer om je geluid te verkloten omdat je toevallig die ene waarde niet bij de hand hebt.
ah nee, nano inderdaad. kheb dus alleen een 47nf over ipv de 0.047
hmm nee wacht, volgens het schema moest het 0.047uf zijn en ik heb dus een 47nf nog wat dan weer volgens het schema van DH wel klopt