Van alles is mij best! Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat die lak geen overwegend effect zal hebben.:ok:
Gr
Hout
Printable View
Nog een additionele vraag; Is te verwachten dat de toon verandert door de laklaag? Wordt de klank warmer door de celluloselak?
Gr
Hout
dank je :D
en voor Hout, wel of geen (dunne) lak zal vooral unplugged wat uitmaken, dwz de lak zal de klank anders weerkaatsen dan een ongelakte body maar zodra je gaat versterken is dat verschil al nagenoeg niet meer te merken en tussen de verschillende laksoorten is nog nooit een echt wetenschappelijk verschil aangetoont in klankkleur. Als het al verandert zal het mijninziens niet warmer worden, ik zou eerder het tegenovergestelde verwachten maar nogmaals dan hebben we het over hele hele hele kleine verschillen
wellicht interessant voor die tonefreaks onder ons:
http://www.stormriders.com/guitar/te...uitar_wood.pdf
zoals je kan zien maakt het hout, eenmaal versterkt door een pickup, niets meer uit (of je moet verschillen van 5db kunnen horen in frequenties, in dat geval zou ik er een beroep uit maken :P) Dus dat lak iets scheelt elektrisch lijkt me uitgesloten.
Bovendien vind ik houtsoorten altijd maar een raar discussiepunt, zelfs 2 dezelfde soorten hout kunnen een totaal andere klank hebben door de milieuomgeving van de boom...
Bedankt voor je link.
Ik moet zeggen dat de diagrammen toch een significant verschil tonen. Ook vind ik het jammer dat er slechts twee houtsoorten zijn gebruikt. Wat die 5db verschil betreft: het verschil zit 'm zoals altijd in de details. Wat ik zou willen zien is een test met een combinatie van gangbare en ongeschikt geachte hout- en laksoorten, met een kale referentie, afkomstig uit dezelfde CNC machine, waarbij de geluidsfragmenten vrij beschikbaar zijn. Natuurlijk de afwerking machinaal aangebracht, al het schroefwerk met een momentsleutel en de snaren machinaal aangeslagen. Pas je ook een veelvoud aan nekken en headstok angles toe, dan kom je uit op een langdurig en kostbaar onderzoek.
Om het weer over lak te hebben: als de laksoort meer invloed heeft op de reflectie dan de resonantie, dan zou het bij een typische Fender strat of tele geen verschil mogen maken. Die beschikken immers over een forse slagplaat. Bij een Strat ondervind ik zelf meer resonantie, en naar mijn mening ligt dat voor een belangrijk deel in de trembrug.
een tremelo heeft een enorme invloed op het geluid dus als je dat in de vergelijking mee gaat nemen dan is ieder verschil in wel of geen geen lak zo minimaal dat je dat niet meer kunt meten (en inderdaad kun je akoustisch al snel het effect van bijvoorbeeld een aluminium of plastic slagplaat op een strat horen, electrisch weer niet of veel minder)
je idee van cnc en machinaal vervaardige gitaren is leuk als experiment op papier maar in het echt niet zo uitvoerbaar dat je een wetenschappelijke uitkomst krijgt die niet meer zal zijn dan een momentopname.
Ik koop regelmatig hout afkomstig van de zelfde boom en daar maak ik gitaren van die dezelfde opmaak krijgen en alleen in kleur verschillen maar voor de rest exact hetzelfde zijn; - bij die paar gitaren is vanwege het feit dat echt ieder stuk hout anders is al een verschil in klank merkbaar, zou ik die gitaren gebruiken voor een test om bijvoorbaat lak en hardware klant te testen dan is de uitkomst al gekleurd door de verschillen in het hout en daardoor niet echt bruikbaar.
Er is genoeg historische data voorhanden om te kijken welke houtsoorten in principe geschikt of ongeschikt zouden zijn voor gitaar bouw en ook aan welke kenmerken een stuk hout zou moeten voldoen (ongeacht de soort) om geschikt te zijn voor een gitaar, ik denk dat daarom een dergelijk onderzoek niet zal plaats vinden (hoe leuk ik het ook zou vinden)
Er zijn verschillende afwerkingen denkbaar voor gitaren, die al dan niet samengaan afhankelijk van oplosmiddel. Zo kan je bijvoorbeeld beitsen, maar dan is het niet meer mogelijk om bepaalde laksoorten goed op te brengen. Omdat toonhout van nature poreus is (inherente eigenschap vanwege de vaak open nerf) word regelmatig grainfiller gebruikt, op basis van terpentine (Rustin) of water (Clou). Die dient zich natuurlijk ook te lenen voor de geplande afwerking.
Ik wil graag alle middelen kennen die zich goed lenen voor de afwerking van gitaren, en daar vervolgens een matrix van maken. Met op de ene as een groepering gebaseerd op oplosmiddel, en op de andere gebaseerd op volgorde van afwerking. Daarom wil ik ook graag weten welke oplosmiddelen wel of niet gecombineerd kunnen worden, en als de matrix klaar is laat ik jullie hier op schieten. Wanneer ik meer tijd heb dan deze 2 minuten maak ik tevens een inventarisatie van wat beschikbaar is bij de online winkels, en vraag ik om hun aanbevelingen.
Ik hoop dat deze matrix de meeste lakvragen uit de wereld zal helpen.
mooi idee en ik ben benieuwd naar de uitkomst, ik moet soms ook weer in oude documentatie kijken wat wel en wat niet samen kan
overigens begin je wel met niet geheel juiste veronderstelling; niet alle beitsen zijn "niet compatible" met andere lakken, waterbeits en beits op alcohol basis zijn prima compatible met welke lak dan ook
En niet ieder toonhout is poreus; esdoorn, elzen, spruce zijn hele compacte houtsoorten die niet gefilled hoeven te worden :D
Zou graag mijn gitaar herlakken in het kleur "grafitti yellow".
Zou er mij iemand die RAL - of kleurcode kunnen bezorgen ? Vind het niet direct op het internet.
Ben van plan om een tom delonge strat na te maken , meer hier over later!
Bedankt !
Wat in de buurt komt is zwavelgeel, ralkleur 1016 of rgb 255-245-066.
Op deze pagina kan je een beperkte selectie ralkleuren bekijken.
Dan komt de 1026 beter in de buurt, al hoewel mijn Grafitty Yellow strat misschien wat donkerder verkleurd is na 22 jaar :D.
Hoihoi,
Ik ben hier ook bezig met het verven van een gitaar.
Daarbij wil ik wat op de basiskleur gaan spuiten, en ik dacht nog een spuitbus goede verf te hebben, maar dit is een andere soort dan de basiskleur.
De basis is een nitrocellulose lak (satin black) en de kleur die er overheen moet is een alkydlak (satin red). Daar bovenop komt nog weer een klein beetje detail met een nitrocellulose lak (satin white).
Nu vraag ik me dus af of nitro en alkyd elkaar niet bijten. Ik heb helaas geen primer meer over om even een fatsoenlijk testplankje te maken, en ik hoop dat er hier iemand is die deze combi (nitro-alkyd-nitro) al eens heeft geprobeerd.
Het lijstje ergens aan het begin van dit topic bied helaas geen uitsluitsel.
Iemand suggesties?
Ik zou er niet aan beginnen. Mijn ervaring: het liefst alles van hetzelfde merk en type. En steeds vantevoren proefstukjes maken; en die ook testen door ze te schuren, dat kan ook wel eens verrassingen opleveren.
Dat was mijn gedachtengang ook al inderdaad. Maar toch even uit kostenoogpunt even vragen of het kan ;)
Morgen dus maar even een extra busje nitro rood halen. Oh en een goed verfmasker, want nitro is nasty...
Op dit moment heb ik alleen de primer nog op de gitaar zitten. Ik kan helaas niet verder omdat de luchtvochtigheid wat aan de hoge kant is en dan kan nitrolak wit uitslaan.
even een vraagje:
ik ben net klaar met het schuren van de body van mijn strat, wat moet er nu eerst op?
ik wil er een dichte kleurlak opsmeren, met een satin clearcoat.
kan iemand mij vertellen welke primer, kleurlak en blanke lak ik het best samen kan gebruiken als ik straks de gamma/praxis opzoek?
bvd
Ik sta op het punt een telecaster te kopen , deze heeft een Alder (Warmoth) bodie , deze bodie is geoliet . Ik vind de kleur echter niet zo mooi (licht bruin) en zou hem donkerder willen hebben .
Moet ik de bodie bv eerst reinigen (waarmee) of kan ik gewoon een donkerde kleur aanbrengen? En welke olie is aan te raden?
Alvast veel dank.
Ik zie dat olie maar in 1 kleur te krijgen is , moet je deze zelf kleuren en waarmee?
O'ja ik heb de tele inmiddels gekocht dus nu is het concreet.
als ik mijn body gemaakt heb, wil ik de kleur vintage white hebben.
hoe kan ik aan die kleur komen?
gewoon histor verf van de gamma halen?
(de kleur die er naar mijn idee op lijkt heet "juni"),
kan ik dat dan aanbrengen met kwast of roller?
Aloha,
Enig idee hoe ik een soortgelijke finish krijg op Essen? Sommige zeggen zandstralen, anderen zeggen grain filler. Moet ik dan grijze filler hebben en daarna zwart beitsen of iets? :cheerup:
http://i13.photobucket.com/albums/a2...7/DSC01186.jpg
zandstralen???
Essen moet altijd goed gegrainfilld worden. waterbeits pakt niet op de meeste fillers, dus je moet idd zwarte filler gebruiken, of je filler zwart maken met wat kleurstof. Daarna met zwarte beits de hele body doen: naargelang hoeveelheid water (als je waterbeits gebruikt) kan je de seethrough factor regelen.
Edit: ik zie nu: op dat voorbeeld is mss witte of lichtgrijze filler gebruikt idd
hier kun je kneedbaar hout voor gebruiken of zelfs plamuur (wel eentje die watervast is), smeer het op het hout zodat het in de porieren trekt, daarna schuur je de plamuur weer weg. Waterbeits/zwart is helaas niet zo sterke beits en zal waarschijnlijk dit effect niet geven maar zwarte inkt zou prima moeten werken (wel belangrijk dus dat je een watervaste kneedbaar hout of plamuur gebruikt omdat je niet wilt dat de filler mee kleurt)
Heel vreemd, ik heb gezien dat hout eerst werd gebeitst, en toen pas behandeld met grainfiller. Daarnaast kan je Rustin's grainfiller volgens de beschrijving op het blik prima mengen met aanmaakbeits.
OK niet zeker of ie hier thuishoort of in Blunders, maar ik heb het voor mekaar gekregen om lopers te krijgen met celluloselak uit een spuitbus. Mooi brede straal en dichte nevel. De fout die ik heb gemaakt is om eerst de randen te doen en dan voor/achter, terwijl bij een goede spuitbeweging de randen niet apart hoeven.
Wat ik vanaf nu ga doen is de spuitbus op ca 30cm afstand houden, dan mikken op een punt een meter achter de gitaar en dan met brede, diagonale bewegingen een dunne laag op te brengen. Nu ben ik alleen in dubio of ik nu meer lagen op moet brengen om vervolgens de lopers weg te schuren. Zodoende schuur ik minder gauw 'door' de lak. Tips zijn zoals altijd welkom. Perfect word 't niet en dat hoeft ook niet voor een eerste bouw.
eerst die lopers ff wegwerken. dan droogt t tenminste ook sneller.
Btw: je hoeft nitro niet per streep dekkend te lakken. Ik ben er zelf gewoon globaal overheen gegaan, daarna globaal nog 2 keer, en dat een aantal dagen achtereen. Volg per dag een andere route met de spuitbus, of hang de gitaar anddersom, en je mist ook niks. ;)
Ik zou ze gewoon voorzichtig wegschuren.
hey,
Ik ga binnenkort mij body ook lakken met cellulose lak. Nog effen wat vraagjes
Heb je met 1 spuitbus lak van guitarsupplies genoeg?
En moet je tussen alle lagen schuren???
En na de laatste keer schuren met 1000 grit (in water gedrenkt met afwasmiddel) moet je dan nog een laag leggen?
Ik ben ook van plan om mijn nek te oliën met danisch oil. Is dit een goed idee?
Grtz
Robrecht
Ik heb net een laksessie achter de rug.
Dit is hoe ik het gedaan heb: iedere avond ongeveer rond dezelfde tijd binnen een half uur twee lagen. Na 3 avonden schuren. De aanbeveling die ik herhaaldelijk terugzie is tussen zes lagen schuren.
Ik heb nu weer 6 lagen erop zitten, vanavond dus schuren, en volgens mij heb ik dan nog genoeg verf in de bus voor minstens één laag. Mijn beleving is dat als ik dat resultaat 3 weken uit laat harden dat ik dan met heel fijn papier (inderdaad geweekt in afwasmiddel) alles dof kan schuren en vervolgens polijsten.
Het loont denk ik niet de moeite om iedere laag te schuren. Maar wel na zes lagen die al redelijk in elkaar zijn overgevloeid, en waarvan de onderste al aardig uithardt. Gebruik van porievuller is echt een aanbeveling. De randen van mijn gitaar hebben een aardig open nerf nog, ondanks gebruik van grainfiller, en dat voelt nog steeds wel iets ruw. De clou is dus dat als je slim te werk gaat, één bus in ieder geval genoeg moet zijn voor een body. Ik heb een aantal lagen te dik opgebracht (waardoor die lopers) maar uiteindelijk: less = more.
http://94.100.113.151/622200001-6222...64_6_82zQ.jpeg
lopers: niet schuren, schrapen. Liefst met een single-edge razor blade/verfschrapermesje ofzo, met wat plakband op de hoekjes. Zie FRETS.com voor allerlei tips.
Niet zeker of het hier hoort, maar ik heb een pic gevonden met allerlei soorten finishes (geen bar goede kwaliteit maar toch)
http://www.zionguitars.com/downloads/Color%20chart.jpg
mooi plaatje!
ik verzamel alle kleurstaten van de bouwers omdat men nogal creatief qua benaming en kleur wil zijn bij de verschillen de merken (tiger eye bijvoorbeeld is bij geen merk hetzelfde)
Ken je deze al?
http://www.suhrguitars.com/images/colorChart2/
Net een toffe body gevonden.
Hoe zou ik zoiets als dit kunnen maken met een witte burst? Uitgangspunt is een Korina body met maple top van Guitarsupplies.
http://www.guitarsupplies.nl/b_820.jpg
Om een voorschot te nemen op het antwoord dacht ik aan een oranje basiskleur (beits), daar zwart overheen beitsen, terugschuren tot tijgerpatroon zichtbaar word en dan een witte rand, die geleidelijk aan ook terugschuren. Ter referentie een tijgertextuur:
http://tbn1.google.com/images?q=tbn:...er_skin_lg.jpg
Dit word een snel tussendoor project omdat mijn huidige zelfbouw veel weg begint te krijgen van een Dragonball Z aflevering.
Hallo.
Misschien staat de link er hier ergens al bij.. Maar ik geef hem toch ff door. Hier een site in Engeland waar je behlen producten kunt kopen.Verzenden doen ze naar Belgie en Nederland alleen de vervoersonkosten(voor ontvlambare producten) lopen wat op maar het maakt niet uit hoeveel je besteld deze kosten blijven hetzelfde.
Veel snuffelplezier.
Jos.
www.behlen.co.uk
Weet iemand misschien welk product ik moet gebruiken om een Mahonie body deze kleur te geven:
http://www.eastgatemusic.com/images/...p_back_lrg.jpg
En ik heb wel het een en ander gelezen over het spuiten van een goldtop maar niet niet gezien welk merk ik hiervoor moet hebben.
Gold metallic van Motip was geen goede keuze had ik begrepen?
Deze tip mag niet ontbreken in de FAQ, wat mij betreft:
Ik heb net een deel van een hals gepolijst met Micromash pads ( 1500 tm 12000) en ik kan niet anders zeggen dat dat écht fan-tas-tisch werkt. Als ik nu naar de hals kijken heb ik haast een laskap nodig... (mss iets overdreven, maar het werkt echt super)
Die mahonie is 'gewoon' natural lacquer, geen kleurtje. Hooguit een tikkeltje amber.