jaaa.. classic, nu al.
Ik had misschien gekozen voor een G+L MFD ipv de P90 wegens meer televibe maar soit, ik ben een sucker voor die pups.
Printable View
jaaa.. classic, nu al.
Ik had misschien gekozen voor een G+L MFD ipv de P90 wegens meer televibe maar soit, ik ben een sucker voor die pups.
Ok, die moet meedoen voor de 2013 wedstrijd, dan krijgen we weer een leuke discussie over de nummer 1 :D
Hij/zij is prachtig, echt heeeeerlijk. Ik vind de pickup-cover erg mooi. Zelf gemaakt?
Ik heb nu even deze in huis vanwege een kleine 'ding'; niet elke dag dat dit merk hier over de vloer komt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q6KASMJQ.jpg
Bouwjaar '94; erg leuk om even op te pingelen!
Woeeeeehheee, die Tele!! Ik vind hem \ haar Moooooooooooooooooooooooiiiiiiiiiiii.
De Rickenbacker is ook fantastisch. Ik kom er achter dat ik misschien eens wat gitaren moet gaan wegdoen om zoiets te kunnen toevoegen, maar ja dan sta je bij dat rek en denk je... Neee die niet want.... en die uhhh nee maar die dan? en uiteindelijk heb je er weer een bij waar je nauwelijks aan toe komt on op te spelen. Dus misschien kan ik dan maar beter kwijlen bij deze plaatjes. hahahaha.
"wat ligt er op mijn werkbank...."
nou uhm, het is meer "hoe krijg ik hem op mijn werkbank" : 165 kilo....pff...ik denk dat ik maar wat hulp erbij moet halen van sterke buurmannen :D ...hij moet op die blauwe kast op de achtergrond
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps370cd1c5.jpg
(en nu nog een boel tijd en werk nodig om hem om te bouwen naar cnc).
Tof!!!
~~~~~~~~~~
Goed bezig Marco, wat een ding.
Wat ís dat precies? Een soort frees voor langwerpige objecten?
Mooi freesje Coco. Wil je je bevindingen plaatsen als je hem in gebruik genomen hebt? Ik wil waarschijnlijk ook ooit nog eens zo een freesje aan gaan schaffen.
@RS-Rik : het is een frees voor metaal. Het zal nog wel even duren maar ik zou graag eigen modellen voor bruggen en dergelijke maken. Eerst maar eens rustig oefenen, frezen van metaal is enorm anders dan met hout.
@Thies : Tuurlijk, geen probleem. Ik zal er over een tijdje anders wel een topic over openen met wat ik er mee doe en wat (ik) er niet mee kan.
Hoi Marco, ik heb zo'n freesbankje al sinds 2005 en ben er zeer tevreden over. Ik frees er ook vaak houten delen op omdat je zo veel controle over je werkstuk hebt. Het werkt ook prima met de safeTplaner. Die van mij is nog conventioneel, maar ik ben benieuwd hoe die bevalt met een cnc conversie. Damencnc levert ook een ombouwset voor deze machines. Veel succes ermee.
Een 000 in wording. Vanavond de klankkast gesloten. Ik zou er een topic over kunnen maken, maar ik ben te lui om foto's te maken. Laat staan te posten :soinnocent:
Zeer flauw !
s.
Een idee ...
"... ik heb dringend een nieuwe bril nodig ..."
Misschien toch maar gewoon een topic over openen ...
s.
Dat riep laatst iemand ook al tegen mij: "Jij bent toch handig met hout? Wat ik nou in Maastricht zag hangen... zou je dat ook kunnen?"
Het leek me een leuk plan, maar voorlopig zie ik het nog even niet gebeuren...
Even de pootjes bijstellen voor een betere 'zit' om de oren is er voor de opticien dan niet meer bij natuurlijk. "Mijn bril zit niet lekker, even naar de luthier".
Het ziet er redelijk eenvoudig uit, en na wat filmpjes bekeken te hebben, denk ik dat wij als gitaarbouwers toch wel wat handiger zijn dan de mensen die het in de filmpjes laten zien ...
Ok, zij hebben de machines en ondertussen de handigheden, maar toch ... ?et een plannetje getekend, misschien straks al even mallen maken !
s.
Dikke vette hollowbody die een normale ES 335 wiring krijgt in plaats van wat er eerst in zat (midden altijd aan, 1 tone en 3 volume) Middenelement wordt een dummie.
Wat een k#twerk om alles er netjes in en uit te krijgen.
http://i49.tinypic.com/34i0aa1.jpg
touwtjes vastmaken aan de asjes van de potmeter, die via het F-gat in de gitaar brengen, en dan de respectievelijke touwtjes langs de respectievelijke gaatjes terug naar buiten. Voor montage moet je dan gewoon aan de touwtjes trekken, en de pots trekken zichzelf op de juiste plaats. Vraagt wat behendigheid in het begin, maar je bent er vrij snel mee weg.
Zo doe ik het inderdaad ook. Is doe eerst een stuk ijzergaren door een lang stuk krimpkous, en die steek ik van buitenaf door de gaten rochting de f-sleuf. Die krimpkous trek ik makkelijk op met een pincet en heb dan gelijk het touwtje te pakken. Dubbele mastworp om de as en de boel doortrekken. Maar het is wel allemaal redelijk krap vind ik.
Nu moet ik toch zeggen dat het niet gewoon aan de touwtjes trekken is ...
Er is een bepaalde volgorde, je moet ook zien dat de bedrading goed gesoldeerd is, alles net lang genoeg, in de juiste richting enz.
Er is niets hatelijker dan de laatste pot niet op z'n plaats krijgen, omdat die ergens achter haakt, en je hem niet meer voor of achteruit krijgt :D
Ik gebruik alleen touwtjes voor de pots en jack die te ver weg zitten. Voor de rest gebruik ik m'n vingers, pincet en engelen geduld.
s.
Het ging allemaal vrij eenvoudig met de touwtjes toe ik doorhad dat je steeds een touwtje moet aanbrengen en niet vooraf door ieder gat alvast een lus moet leggen. Dan maak je onbedoeld een breiwerk.
Een Gibson Nighthawk uit 2011. Apart ding, geen halshoek, kleine en platte body (te klein en plat naar mijn smaak); met twee humbuckers en een single coil, de lange mensuur, een vijfstandenschakelaar plus een push/pull op de toonregeling die één spoel van de humbuckers uitschakelt wel absoluut een gitaar die de geluiden van Fender en Gibson combineert. Degelijk, fraai afgewerkt en uitstekend af te stellen; daarvoor is ze hier. Maar toch een beetje een gek ding dat niet helemaal het mijne is; gelukkig is de eigenaar er erg blij mee.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HHTV8HLF.jpg
@ Coco
Metaal is wel anders dan hout maar ook weer niet zo veel anders. Je moet gewoon minder weghalen in 1x en de krachten op de werkstuk etc zijn veel en veel groter.
Wat is de prijs voor zo'n conventioneel bankje ongeveer als ik zo brutaal mag zijn? Ik heb zitten kijken op internet en ik kom zo rond de 2000 a 3000 euro, maar van alleen een vage foto zie je niet goed hoe goed ie echt is, of de draaihendels lekker soepel en strak draaien, en of er geen speling zit op de spindel en omlooplagers etc.
Oja hopelijk een GS ding frezen morgen,
You know who you are!
Hoi Rik,
Tuurlijk mag je dat vragen. De machine valt nog wel mee : 1300 euro. Maar dan komt er nog een he-le-boel bij als machineklem (duur, al snel een paar honderd euro!), diverse meetklokjes/kantentasters/poupietaster (ca 70 euro), olie, frezen (tja...hoeveel je maar wilt), onderkast (200 euro), parallelset (100-140 euro), freeskop (want er zit een matige boorkop bij) 100 euro, kottelkop (100 euro), snelspankop (70 euro), spantangen (70 euro?) en nog kleine rommeltjes. Dus nog een keer de prijs van de machine zeg maar. En dan is hij nog niet omgebouwd tot cnc. Ik schat uiteindelijk (omgebouwd) op 4000 uit te komen, mogelijk meer.
1 jazz , 2 precisions, 2 jaguars en een tele, uit de jaren 70 ...
En dit:
macassar ebben aan de binnenkant en esdoorn langs buiten.
Prototype 1 ! :supercool:
http://i475.photobucket.com/albums/r...psef06c6a8.jpg
s.
Stijn, ga je ons verlaten?!? Stap je over naar een forum voor bril-designs? ;)
Mooi gemaakt hoor!!
Nee hoor, eerst een prototype, daarna een echte voor mezelf en dan zien we weer verder. (al 4 bestellingen gekregen !)
Mocht er echt vraag naar zijn, krijg je nog wel mail voor een mal en contra mal.
Het valt nu wel mee, maar het is niet gemakkelijk 6 lagen fineer in een asymmetrische mal lijmen.
Eerst het prototype, en als die redelijk lukt, maak ik hier wel een bouwtopic aan, gewoon voor de leut !
s.
Leuk! Stijn Kenens: Voor al uw brillen met een hoek af! :D
interessant, nooit over nagedacht : als je verwarmd klemt, gaat het dan met lijmen wel goed, droogt dat?
Op school hadden we een verwarmde fineerpers, werkte erg goed.
http://www.conwaysaw.co.uk/images/us...s-imp-1990.jpg
voor een bril wat overdreven :D
Bwa, niet als je in serie werkt ;)
Misschien is het geen slecht idee om de mal / contramal zo uit te meten en te frezen dat er nog een klein hitte dekentje tussen kan. Bij LMI hebben ze die in allerlei maten.
Ach, dromen, ik moet eerst dit kleinood op mijn neus krijgen.
@ Cocobolo: lijm op waterbasis droogt dan inderdaad beter, het water trekt in het hout, maar de uitharding van de lijm versnelt ook door het sneller verdampen van het water. (zo denk ik dat die lijmen werken) Voor een epoxy maakt lucht niet uit, maar warmte is dan weer veel belangrijker.
Ik ben niet van plan om epoxy te gebruiken, niet goed voor milieu en gezondheid.
Het idee is:
Fineer: zeer weinig resthout, of verloren hout door zagen en schuren.
Huidenlijm: leftover van gekookte beesten huiden. Een dier hoeft niet persé geslacht te worden, het kan ook van een natuurlijk gestorven beest.
schellak: natuurlijke vernis.
IK moet alleen te weten komen hoe huidenlijm +schellak reageert achter de oren en in +/- extremere omstandigheden: regen, koud/warm overgangen enz ...
Maar eerst dit prototype met gewone houtlijm, gewoon om te weten waar de valkuilen zitten enzo ...
s.
Geez, dat is best wat geld. Maarja dan kun je wel wat.
Als ik later groot ben móet ik een draaibank en móet ik een freesbank :) . Op mn bijproject van mn studie frees en draai ik veel. O.a. een bladhoek-verstelmechanisme voor een turbine. Ontwerp niet het mijne overigens. Intussen ben ik erg gesteld op metaalbewerking.
Steeds vaker betrap ik mezelf erop deze technieken en machines ook bij gitaarbouw toe te willen passen. Allerlei mallen en jigs heb ik in CAD getekend, klaar voor productie. Daarnaast komt er binnenkort een met de hand gefreesde brug voor de bas die ik nu aan 't maken ben.
Wat is jou reden om zo'n ding te hebben eigenlijk?
@ stijn, mooie bril!
http://i47.tinypic.com/2d1efq.jpg
http://i50.tinypic.com/nod99i.jpg
Leuk project, jammer dat ik (voorlopig) zelf geen bril hoef te dragen.
Ik zou het niet aandurven om hiervoor huidenlijm en schellak te gebruiken, met name vanwege vocht (zweet, regen etc). Schellak gaat daar niet mooier van worden (dof/witte of uiteindelijk zwarte plekken) en de huidenlijm kan loskomen. Temperatuur zal minder belangrijk zijn, tenzij je 'm in een auto legt met de volle zon erop, dan weet ik niet wat er gebeurd. Ik denk al met al dat het niet praktisch is. Ik zou zelf gaan voor watervaste houtlijm en polyurethaan oid.