Zit nu al te dubben wat de finish wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5
(Stainen +) Blanke lak, en dan polijsten tot een spiegel
of lekker simpel in de olie, past ook wel bij het eenvoudige karakter van deze gitaar
Printable View
Zit nu al te dubben wat de finish wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5
(Stainen +) Blanke lak, en dan polijsten tot een spiegel
of lekker simpel in de olie, past ook wel bij het eenvoudige karakter van deze gitaar
Helemaal vergeten:
ik heb ook nog een handig hulpmiddeltje gemaakt om frets af te vijlen en daarna mooi op 45 graden af te vijlen:
http://img152.imageshack.us/img152/5...ge00125pu6.jpg
Eerst zet je de rechte kant van het hout op je gefrette toets en haal je het blok heen en weer totdat alle frets strak tegen de toets afgevijld zijn. Daarna leg je het blok met de schuine kant op de frets en haal je het blok heen en weer totdat de uiteindes van de frets mooi 45 graden zijn.
Je kan nooit uitschieten met de vijl, aangezien hij vast zit in het blok. Je beschadigd dus nooit je kop of body aangezien de vijl net zo ver uitsteekt als de toets dik is.
Mooi hoor! Ik zou em stainen, aflakken en polijsten.. Maar euh.. Is een goede camera niet eens een idee? :dontgeti:
ja die komt er nog wel voor de lente, dan ga ik 3 weken naar de Kaap Verdische elianden, dus dan heb ik een camera nodig.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marter544
Maar voorlopig steek ik mijn geld liever in gitaaronderdelen en hout.
Grappig, ik wilde ook net zo'n fretvijl gaan maken! Wat voor soort vijl heb je gebruikt?
Ijzervijl van de Formido van een eurootje of 6. Handvat eraf gesloopt, sleufje in het hout, schuine kant langs de sleuf zagen en de vijl met twee componentenlijm in de sleuf gelijmd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
Zijn die vijlen niet wat te grof?
Voor mij niet, ik knip de frets altijd redelijk lang af omdat de einden altijd beschadigen bij het afknippen, met een grove vijl ga je lekker snel door die frets heen. Eenmaal strak tegen de toets doe ik de rest per fret met een sleutelvijltje.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hassent
De vijl is behoorlijk grof (dat lijkt zo) maar je pakt per haal altijd meerdere frets tegelijk, dus eentje per ongeluk te ver afvijlen zit er niet bij. Gaat best met zo'n vijl.
Wat je wel moet doen om niet tegen de frets aan te botsen is met een slijptol even de uiteindes van de vijl rond maken zodat ie niet tegen een nog uitstekende fret aan knalt.
Goeie tip, een vijl afvijlen zal lstig worden...:DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Haha... dat is grappig!
Ik ben ook met m'n hals bezig en heb toevallig ook op projectguitar.com deze fretvijlconstructie bestudeerd.
Mijn ervaring is inmiddels wel om een goede vijl ervoor te gebruiken. Ik heb laatst wat gevijld met een 5-Euro-bak-setje-vijlen maar dat is gewoon Klote.
Die vijlen vijlen niet. Kwaliteit betaald zich 9 van de 10 keer terug en scheelt heel veel ergernis (tenminste, dat is mijn ervaring).
Bij m'n oefening die ik laatst op een proefstukje heb gedaan, heb ik de fretten praktisch bij het hout van de hals afgekort met een dremel, dan kun je denk ik ook niet tegen te lang uitstekende fretten aan botsen. Ging perfect!
Maar ieder heeft z'n methode die hij/zij makkelijk/prettig vind werken, toch?!
vr.gr.
Branko