In het begin in 'previously on 24' heeft hij het wel 1 keer gezegd :D.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
Printable View
In het begin in 'previously on 24' heeft hij het wel 1 keer gezegd :D.Citaat:
The saga continues...
Even wat gecombineerde luister en meetgegevens.
Of ik snap het niet meer, of ik zoek op de verkeerde plek.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het volume getemperd door de 2x 100k biassplitters te vervangen door een serie van 75k - 25k - 25k - 75k.
Dus 75k aan de koppelcaps, 25k vanaf de negatieve biasfeed en dan de roosters van de eindbuizen tussen 25k en 75k in. Een alternatieve MV dus.
Biasspanning is -38V zoals altijd.
Zojuist luistertest met een ECC82 in de PI en de 500p cap los (heb ik die strikt gezien wel nodig - of is mijn bright channel dan geen bright channel meer?).
Dan klinkt helemaal niet verkeerd! Geen schor geluid, lekkere crunch en met TS prima geluiden.
De ECC83 er weer in, verder niets veranderd, geluid is knudde. Schor en letterlijk alsof de amp zich verslikt.
Scope erop om te zien wat het signaal doet terwijl ik speel.
Natuurlijk geen mooie sinus, maar een dikke band van herrie, maar met duidelijke grenzen. Uitgerekend: 18V t-t.
Zowel met de ECC82 als met de ECC83.....??
Dus: het schorre geluid wordt volgens mij niet veroorzaakt doordat de roosters positief worden!
Ik snap wel dat dit _ook_ gebeurt op vol volume met een ECC83 als het signaal 100V t-t wordt, maar blijkbaar gaat het al ergens anders fout?? Want het signaal wordt momenteel echt niet hoger dan die 18V.
En toen had ik dus even sterke koffie nodig.....
Ik ben nu dus -mede op aanraden van Nik- het hele PI gedeelte aan het doorspitten...
Alle componentwaarden zijn goed.
Nu probeer ik vast te stellen of het hele feedbackgedeelte wel (goed) werkt.
Dus vraagje: als ik het signaal dat de PI ingaat (de poot met de .022 cap) vergelijk met het signaal uit de feedback lus (de poot met de .1 cap) dan moeten die toch uit fase zijn?
Moet ik daar iets voor los halen? Nee toch?
Ik vraag het omdat, wat ik ook doe, het signaal niet in tegenfase is :???:
Heb de standaard 100k en 43k weerstand geprobeerd.
De primaire zijdes van de OT omgedraaid... Ik word gek.
Ik weet dat ik niet mag gaan gokken van Nico :sssh: maar begint alles er niet op te wijzen dat er iets in de feedbacklus helemaal niet goed gaat?
En dat de versterker redelijk klinkt met een 12AU7 omdat het signaal toch al lager is?
Wat is hier in Godsnaam aan de hand ...
Jij mag doen wat je wilt. Jouw keuze. Jouw versterker:D :D :D :D
Ja Nico, hee, hier heb ik niet veel aan he :D
Ben je het een klein beetje met mij eens? Zo'n gekke aanname is het toch niet?
('t Is trouwens niet mijn versterker ;) )
als het het feedback circuit zou zijn geweest, dan had het probleem zich toch niet mogen voordoen terwijl je hem had ontkoppeld???
als je echt desperate bent kun je ook de hele PI er opnieuw in solderen...
edit: ik bedenk me niet iets.... ik moet toegeven dat het heeeel erg vergezocht is, maar zou er iets aan de hand kunnen zijn met de gloeispanning van je pi buisje, bijvoorbeeld dat pin 4 of 5 niet allebei goed zijn aangesloten waardoor de filamenten niet genoeg warm worden.... €.02
Dat lig eraan, wie weet hoe een plexi klinkt als de NFB los ligt?
Ik weet dat je loshalen kunt gebruiken als test op positieve of negatieve feedback, maar of het geluid ook om aan te horen moet zijn is een tweede natuurlijk...
Ik vind het gewoon raar dat het verschil met en zonder NFB nagenoeg geen effect heeft op het geluid.
En desperate is een groot woord hoor, maar ik begin het ding laaaangzaam zat te worden :D
Ik ga die buisvoet checken..
dat is inderdaad raar, ik heb het een en ander geexperimenteerd met NFB, maar op één of andere manier vind ik het zonder in alles wat ik heb gebouwd tot nu toe nog het lekkerst, bij koch amps zet ik de damping ook altijd op het laagst...Citaat:
Ik heb dit:
(gepikt van de thread van NK3)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nicoverduin
even gedaan vanochtend voor ik naar mijn werk ging (hoe bedoel je 'obsessed' :D)
En kwam op het volgende uit:
ene helft (V4 en V5) was 27.2 ohm, de spanning -2V (lager dan de CT dus) wat resulteert in 36.8mA per buis met een plaatspanninig van 445 is dat 16W.
de andere helft (V6 en V7) was 29.5 ohm, de spanning -2V wat resulteert in 33.9mA en dus 15W per buis.
Een beetje laag, lager dan met mijn biasmetertje (kathodeR van 1ohm) dus zie je maar hoe onnauwkerugi dat nog is.
Ik zou nu heel graag het uitgangssignaal willen bekijken, maar ik wacht nog op mijn dummy load ;)
Hij is altijd lager dan de kathode bias. Daar zit ook nog de stroom van de G2 bij. Doordat je maar 2V (zonder decimalen) klopt het verschil wel. Nico