Net de te dunne shielded PostPIMV-bedrading vervangen door dik getwist draad... Nu ff testen!
http://img.tapatalk.com/d/12/10/31/yge9e5aj.jpg
Printable View
Net de te dunne shielded PostPIMV-bedrading vervangen door dik getwist draad... Nu ff testen!
http://img.tapatalk.com/d/12/10/31/yge9e5aj.jpg
Succes! :ok:
Geen oscillatie en pas bij extreme volumes wordt er een 100Hz brom hoorbaar, volgens mij niets erger dan voor de operatie.
Ik ga morgen toch eens kijken of ik de PI coupling caps niet wat groter wil hebben om de amp wat donkerder/losser te maken. Ergens bevielen de 100nF's wel (Bass spec)... Misschien 47nF proberen?
Hangt natuurlijk wel af van de mate waarin hij eventueel oscilleert en hoeft hij dus ook niet te redplaten.
De stelling dat hij niet oscilleert maar op een bepaald moment juist wel één van de kenmerken naar voren komt wil dus niet zeggen dat hij niet oscilleert.
Je stelt dus, dat een amp een béétje kan oscilleren...
Da's net zoiets als 'n beetje zwanger... :dontgeti:
Heb je gelijk in Frits maar instabiliteit is van zoveel factoren afhankelijk dat het geproduceerde vermogen niet perse maximaal hoeft te zijn. Als bij het draaien aan regelaars ineens een 100Hz brom ontstaat hang ik als eerste de scoop er aan.
En denk aan je speakers :soinnocent:
Ja we dwalen een beetje af. 100Hz lijkt me geen bedrading probleem. Komt uit de voeding en geeft aan dat er ergens een flinke bromrimpel op de voeding staat. Dit kan zijn door een lekke of verkeerd berekende voedingscap maar ook een te hoge stroom zorgt voor een vette rimpel. Hoe het ook is, de betreffende voedingscap kan de gevraagde stroom niet leveren.
Dit laatste is waar ik in de vorige post naar verwijs. Als een amp oscilleert is dat soms (eerder regelmatig) onhoorbaar. Wel kan er een hoorbare 100Hz ontstaan omdat het vermogen welke het hoogfrequent vermogen vraagt de voeding zwaar belast. Vandaar dat ik zei dat jouw waarneming juist eerder wel een indicatie zou kunnen zijn dat je amp oscilleert en jouw redenering precies omgekeerd is. Oscilleren treed meestal vrij plotseling op bij een bepaalde potmeter stand. Is de 100Hz mooi op te regelen zoals in jouw geval dan is er iets anders aan de hand. Mogelijk een capacitief arme elko in de preamp maar er zijn legio mogelijkheden te bedenken. Je kan vrij eenvoudig proberen door blokken uit te sluiten. Trek bv eerst V1 er uit. Doet dat niks dan amputeer je V2 ook etc. Je weet dan iig in welke richting je moet zoeken. Ik heb bij het storingzoeken wel eens alle buizen er uit gehaald, helaas had ik toen nog steeds een brom :soinnocent: