Ik had opeens het plan om een potmeter van 1Mohm 'onder' de tonestack te maken, die moet zeker wel 2W zijn, is het niet?
Printable View
Ik had opeens het plan om een potmeter van 1Mohm 'onder' de tonestack te maken, die moet zeker wel 2W zijn, is het niet?
Het signaal is al opgekrikt en heeft dus al een redelijk voltage wisselspanning. Maar ik zou denken dat ie meer watt hoeft aan te kunnen dan de andere pots in de tonestack want als je bijv. Treble en mid dichtdraait en de tonestack loskoppelt van de massa, met een schakelaar gaat ook alles door de laatste potmeter in de tonestack.
Lijkt me dus dat ie qau wattage gelijk mag zijn aan de rest.
En pas nu eens de wet van ohm toe.... maximale spanning / weerstand van de potmeter? En dat resultaat in het kwadraat * R
Ik gok een volt of 50. Ik weet eigenlijk niet hoeveel mA er door die 2e triode loopt :soinnocent: Ik zou denken dat deze trap niet zoveel versterkt vanwege het hoge voltage op het stuurrooster.:???:
Stel je zou een swing van 100V halen dan zou je bij 1Meg een stroom hebben van
100 / 1000000 = 0.1mA
I^2 * R = 0.1^2 * 1000000 = 0.01W.....
Maar zelfs in het extreme geval als de koppelcap kortsluit en alle andere pots kortsluiten, dan zou je een keten krijgen van 100K anode in serie met de 1M pot aan GND.
I wordt dan zeg maar 300V / 1100000 = 0.3mA. Dan zou het max vermogen 0.09W zijn......
in feite had je al kunnen zien dat zelfs 0.5W al ruimschoots is. Tonestacks zonder mid regeling hebben vaak een 6K8 weerstand naar GND (o.a. Fender) van 0.5W. En die heb ik nog nooit uit zien fikken.
Blijven rekenen, redeneren wat er gebeurt en niet in gokken vervallen.......
Zat ik bij de eerste post toch redelijk goed zonder al het rekenwerk. Wat een geruststelling.
Okee, die heb ik nog wel ergens, hoewel, misschien zijn twee weerstanden wel praktischer. Stel 1M als totaal los van massa, 10K voor een mix, en rechtstreeks aan massa (1959slp)
Je kan ook experimenteren met een pot tot je vind dat ie goed klinkt en dan de waarde meten. Daar de dicht bijzijnde weerstand nemen en een schakelaar.