-
Een gemotoriseerde fader kost meer dan een paar tientjes, ik denk wel een paar honderdjes en zeker als het een Penny & Giles is waarvan er 72 in mijn mengpaneel zitten, maar dan niet gemotoriseerd.
Ik heb Optifile Tetra automatisering en dat betekent fader en mute automatisering. Met de SMPTE code, een uit de filmindustrie afkomstige code welke op een spoor van de 24 sporenmachine staat wordt de automatisering gestuurd. Onder de mengtafel hangt een eenvoudige computer die met DOS werkt en floppies voor de mixdata op te slaan, welke je dan bij de tapes bewaart. Het programa zelf staat op een paar eproms.
Als de taperecorder draait weet de computer precies waar hij zit en als je op 3 minuten, 14 seconden en 22 frames een mute indrukt, of een fader beweegt, registreert de computer dat en doet dat voortaan klakkeloos hetzelfde. Het werkt dus ongeveer als de automatisering van Cubase en Protools etc.
Met Optifile kon elk groter mengpaneel worden uitgerust, er komt een printje onder de fader te hangen en een hele berg flatcables lopen door het mengpaneel naar de computer.
Je kunt een aantal verschillende 'modes' gebruiken zoals 'absolute', waarbij hij alles onthoudt wat je doet. Je moet dan wel die kanalen in opname zetten binnen de computer. Je hebt een 'update' mode waarbij de computer alle eerder gemaakte bewegingen volgt maar dan een paar dB harder of zachter. Je ziet op de beeldmonitor dan de faders bewegen.
En je hebt nog een 'move' mode maar die is meer voor de gevorderden. Je zet een fader of een aantal faders in opname en als je er een beweegt gaat die vanzelf in opname.
Zonder automatisering is het bijna niet mogelijk om een perfecte mix te maken, er zal altijd iets aan mankeren wat je maar voor lief neemt omdat je anders alles opnieuw moet doen. Want zo ging dat vroeger, met vier man aan het mengpaneel en alles moest in real time. Dan had je een nummer van 12 minuten en in minuut elf vergat iemand iets te doen en dus kon je weer opnieuw beginnen.
Met automatisering spoel je 10 seconden terug en doet het gewoon nog een keer maar dan goed. Je kunt eerst de drums helemaal goed doen en vervolgens de gitaren etc. Ik maak altijd eerst een ruwe mix in de automatisering en ga daarna alle rimpels er uit halen.
Toms zet je gewoon zacht en als ze worden gebruikt zet je ze gewoon harder, knapt je drumgeluid van op, als is het bij een echt goede drummer niet nodig.
Zo werkt automatisering dus en het is een zegen voor de mensheid.
NB: SMPTE kent een stuk of wat instellingen, 24 frames per seconde, 25 f/s, 29.97 f/s en 30 f/s, wat wil zeggen dat elke seconde in 30 stukjes is verdeeld.
-
Dat is dus iets waar ik normaal gesproken nooit bij stil sta; dat het analoog mixen van misschien wel 32 of 48 sporen met een grote tafel, dus echt veel handmatig schuiven en draaien betekent op de fractie van de seconde cq de goeie maat. Dat vergt een goede piloot.
Dan kun je dus bijna niet zonder automatisering.
Met de huidige Daw software zijn dit soort dingen zo makkelijk geworden.
Net zoiets als het digitaal editen, knippen en plakken ipv met een schaar en een plakbandje....
maar ja de oren willen ook wat...
-
@ skabouter..
Je hebt een PM-etje
-
zoo update: het gaat erg lekker met de studio!
5 bands opgenomen, waarvan 1 voor een afsluiting van een minor op school, had er een 8,5 voor:)
Ondertussen ook al een aantal betaalde opdrachten gehad, en morgen weer een dagje recorden met een solo artiest.
Totaal nu 22 nrs opgenomen! Lekker veel mixwerk op de plank!
Nummers en meer foto`s op de myspace
-
net weer opgenomen met de band Balloon! 2e sessie, en ze komen zo`n beetje wekelijks terug :) echt te gek, soort vast klant dus, ze schrijven hun nieuwe nrs direct in de studio wekelijks, en nemen ze gelijk op als concepten om beter uit te werken en niet te vergeten. ideaal!
En ik heb van de band waarmee ik opnames heb gemaakt voor mijn eindproductie voor de minor Audio Productions een heerlijke fles 15yo Glenfiddich gehad als bedankje:) NIIIIICE!
en picje van bij de bar :)
http://c3.ac-images.myspacecdn.com/i...6aa1a06942.jpg
-
Ziet er goed uit!!!
Toevallig is er in het dorpje waar ik woon iets vergelijkbaars opgericht!:D
Ben nu dus vrijwilliger geworden en zit ook wat meer in de studio. Bij ons hebben we een analoge en digitale studio met elke een aparte live-room. Ziet er echt top uit!
-
nice dude! vertel daar eens wat over? pics? apparatuur? audio?
Kheb ondertussen nog 7 van die verfdoeken gemaakt, in leuke kleuren geverfd, en rockwool achter geplaatst. Maandag ga ik het allemaal ophangen. sws leuk voor het oog, de ruimte is leuker gevuld en gekleurd, maar het zal ook gunstig zijn voor het geluid (neem ik maar aan...)
-
Hey tis zeker nice!
Het officieel een poppodium met daarin nu dus ook 2 studio's. De bedoeling is dat er bandjes kunnen opnemen en tevens word dit als oefenruimte voor de muziekschool gebruikt...
Op dit moment zijn er nog niet veel vrijwilligers die verstand van recording hebben, wel op live gebied zijn er een aantal met kennis.
Ik weet niet precies wat er staat maar wat ik o.a. gezien heb in de digitale studio ( Analoge ben ik niet mee bekend dus ken ik weinig merken)
- Imac
- Digi003
- Tascam DM 3200 ( Deze word via adat aangesloten op de 003)
- Genelec monitoren
- Rode buizenmic( Weet zo niet welk type)
- SE Electronics 2200
- SM57( 4X)
- Shure PG serie ( Voor drums)
Qua backline: Drumstel, JCM800+ Cabinet, basversterker.
De acoustic van de ruimte gaat nog aangepast worden d.m.v. basstraps enzovoort..
Uiteraard moet het nog gaan lopen maar het zit nog erg in de beginfase dus ik ben blij dat ik er achter ben gekomen!
Ik hoop dat zodra de imac er is wat meer te kunnen gaan stoeien met de apparatuur en natuurlijk opnames te maken.
Ik hou jullie op de hoogte!
-
zohee, dat klinkt wel heel vet! dus daar kan je dan werken? Das wel een topkans man!
Meer info en pics svp :)
-