-
er staat in het boek van dan erlewine een gitarist die een aantal brugzadels van een strat zo bewerkt dat er een blokje been in kan.
dus er zijn meer die met die gedachte spelen.
persoonlijk zou ik dat idee van de brug wat opener maken zeker doorzetten.
hij oogt nu vrij massief, een beetje te massief ;-)
-
knap die brug. ik speel zelf met de idee om eens houten zadel te proberen, al is de kans groot dat elk jaar een nieuw strookje moet shapen. Voor bassen geeft dat een super geluid, ben benieuwd wat dat bij gitaar zou doen.
Ik zou hem wel kleurlakken maar ik kan me voorstellen dat de mening van je vrouw indeze prevaleert :)
-
Het idee van de brug is idd inventief. Ik zou hem idd ook opener maken. Verder zou ik er eigenlijk ronde vormen in willen zien (maar dat is mijn smaak). Dan sluit ie mooier aan bij de ronde vormen van de gitaar en de klankgaten.
Mooi project tot nu toe.
-
Nog wat verder gebouwd aan de brugconstuctie. De snaarhouder is voorzien van 2 dwarsliggers waar de bevestigingsschroeven doorheen komen en die de kracht over de volle breedte van het blok verdelen. De brug heeft aan de onderkant al een 'poortje' gekregen. Ik ga de brug ook nog wat verder afronden maar waarschijnlijk pas als ik zeker weet dat de kam zijn juiste vorm heeft gekregen; dan weet ik wat er aan materiaal in ieder geval moet blijven en nog weg kan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3BPVEFW8.jpg
-
ziet er echt goed uit, prachtig dat je bijna alles zelf maakt
-
ziet er goed uit.
ga je nog iets verzinnen om de actie aan te kunnen passen? ( hoogteverstelling? ). en de intonatie, hoe ga je dat doen? misschien zoals bij PRS; vaste zadels. misschien zou je kunnen kijken of je de brug ook in de lengte-richting kunt verstellen m.b.v studs en 2 stelschroeven?
ik denk ff hard op mee, het lijkt me namelijk zonde als je door een minieme meetfout met je intonatie niet uitkomt.
ik vind het wel erg stoer dat je voor een eigen systeem gaat, top!!
groeten Pasqual.
-
@Pasqual
Het wordt allemaal vijl- en schuurwerk; ik heb dat al eerder gedaan dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Het is één keer een aandachtsklus om het goed te krijgen maar dan kan het in principe ook zo blijven.
Ik geef de brug eerst grof z'n vorm, zowel qua hoogte als qua intonatie. Dan komt er een moment dat ik snaren op de gitaar zet en eerst de brug zo goed mogelijk in positie schuif, zodat minimaal 2 snaren goed geintoneerd zijn en de rest nog iets te hoog (brug zit dan nog los). Vervolgens ga ik op de plekken waar de snaren nog te hoog (qua toon) zijn, de kam terugschuren (richting achterkant van de gitaar) totdat ook de rest van de intonatie goed is.
Een beetje lastig hierbij is dat intonatie en actie elkaar beinvloeden. Maar het is te doen hoor.
Wat zal moeten blijken, is of het nodig is de brug vast te zetten; ik vermoed het wel vanwege de hoek die de snaren maken op het punt waar ze over de brug richting snaarhouder lopen.
EDIT:
Hoogte (actie) is in eerste instantie een kwestie van de onderkant van de brug bijschuren. Mocht hij hoger moeten, leg (lijm) ik er iets onder.
-
oké, duidelijk.
of je maakt op de kam de zadels precies zo na zoals bij een wrap-around brug van PRS met de schuinte er al in. dan zou je de gehele brug nog kunnen schuiven in een soort van gemonteerde geleiding zodat je achteraf altijd nog kunt schuiven. betekent wel dat je iets moet verzinnen om de brug niet permanent te fixeren zodat je altijd nog bij een andere snaardikte/actie opnieuw kunt schuiven/intoneren.
snap je een beetje wat ik bedoel?
groeten Pasqual.
-
Ik begrijp het helemaal. Het idee is idd om er eerst een vorm in te vijlen als bij een wrap-over brug en dat dan te finetunen als er snaren opzitten.
Aanpassen ivm met een andere dikte snaren is lastiger dan met een verstelbare brug, maar in mijn geval waarschijnlijk niet nodig. Ik speel al jaren met 010 en ik verwacht niet dat daar spoedig verandering in komt.
-
het mooie van jouw manier van werken is natuurlijk dat je met recht kunt spreken van zelfbouw. niet om anderen te kort te doen natuurlijk, ik heb hier projecten voorbij zien komen waar ik jaloers op ben. het zou mooi zijn als je ook nog zelf elementen kon maken maar dat lijkt mij nog niet zo simpel en moeilijk te voorspellen hoe ze gaan klinken.
wat de brug betreft: ik weet alleen niets van slijtvastheid van been en hoe dit systeem zich houdt na een jaar of 5? als de brug eenmaal verlijmd is, wordt het moeilijk om 'm eventueel te verhogen om de actie aan te passen. daarom opperde ik het idee om de brug "niet-permanent" te fixeren. dit is natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan want ik neem aan dat je dan ook een optisch mooie en degelijke oplossing wilt hebben i.p.v. een lomp schroefsysteem. maar aan vindingrijkheid geen gebrek, dus daar komt ook wel een oplossing voor.
groeten Pasqual.