Leg dat eens uit? Ben niet vies van een beetje natuurkunde (6vwo N&T) maar het is vakantie ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
Printable View
Leg dat eens uit? Ben niet vies van een beetje natuurkunde (6vwo N&T) maar het is vakantie ;)Citaat:
Ik snap het ook niet helemaal, maar ik ben bereid van alles aan te nemen, mits er een uitleg bijzit die goed klinkt hahaCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan
de spanning van de snaar zelf is gelijk, maar de kracht die naar op de hoekpunten zelf zit is kleiner. teken het maar eens uit, en ontbind de krachten. dan zie je dat de kracht op brug kleiner word (de resultante van zwaartekracht en spankracht). hoe groter de kracht in de y richting (richting van de brug) hoe groter de hoek is dus vna de snaar tov de brug/tailstop, hoe zwaarder benden is. tis heel logisch :)Citaat:
klopt, daarom is een bijvoorbeeld fender jaguar heel erg wennen als je er voor de eerste keren op speelt. De snaren liggen veel losser erop, ook al gebruik je 0.12 ofzo. Komt dus door het 'lange dode stuk' van na de brug richting tremelo.
Dus in feite trek je de snaar makkelijker over de brug, waardoor het benden (dat intussen wel lichter gaat) minder effect heeft.Citaat:
Ik dacht wel dat het zoiets zou zijn, maar het stond er even heel vaag imo.
En nog steeds snap ik niet waarom het benden zo licht moet zijn. met 012-52 e de tailpiece omlaaggeschroefd gaat het mij wel licht genoeg.
ik vind het ook niet lekker hoor. ik heb nu een pakje 011-060, tailpiece laag, helemaal laag als maar kan, en brug redelijk hoog, en kijk, NU speelt het pas lekker.Citaat:
De gitaartech waar ik altijd m'n gitaar aan vertrouw is het hier in ieder geval niet mee eens Orph. Die beweert juist het omgekeerde en mijn ervaring is ook zo, nadat deze man m'n SG heeft afgesteld en juist m'n tailpiece tesamen met m'n brug (ik wilde zelf een hogere aktie) omhoog heeft gezet. En ook ik speel met een setje 0.11.Citaat:
dat vorige was pure natuurkunde. wat jij van mij quotte is smaak. IK vind het lekkerder spelen. maar ja, ik vind t pas lekker, als je met je afstelling na 3 songs als bloedende vingers hebt (bij wijze van). ik vind brug hoog (actie hoog dus) en tailstop laag (meer spanning op snaar0 lekkerder. sterker nog: bij de baskant is de tailstop op z'n laagst, en bij de treblekant is ie iets hoger. dat vind ik t prettigst.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Ja maar mijn LP speelt van zichzelf al zwaar. En ik heb niet zo als Orpheo veel kracht in mijn handen. Dus dan is dit een super uitkomst.
oh ik eerst ook niet hoor! ik heb t getrained. begon ooit met 009, tailstop hoog. 009 tailstop laag. etc etc, tot dat 012 tailstop laag in de picture kwam. 009 voelt nu aan als een spaghettisliert op mijn gitaar. t speelt niet eens meer lekker :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe
bij gitaren met een mensuur, langer dan les pauls, heb ik btw 013, om het 012 gevoel van gibson te hebben.