Weet je wat voor pick-ups dat zijn?
Printable View
Weet je wat voor pick-ups dat zijn?
Veel merkloze kopietjes hebben een body van multiplex i.p.v. hardhout. Tegenwoordig zie je dat dit minder vaak voorkomt dan vroeger en bovendien is de kwaliteit van het multiplex (ja, ook daar zit verschil in) beter geworden in de loop der jaren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezz
Toch zou ik je willen aanraden eerst even zeker te zijn van welk materiaal, bij goedkope gitaren meestal elzen of multiplex, de body is gemaakt. Een gitaar van multiplex zou ik NOOIT upgraden. In alle andere gevallen kan het zeker de moeite waard zijn.
Nu denk je zelf blijkbaar aan het vervangen van de hals. Een losse hals is niet de goedkoopste upgrade van een gitaar en je moet er rekening mee houden dat de kans op het passend moeten maken van de nieuwe hals best eens groot kan zijn. En dat kan je aardig frustreren, want je moet het risico nemen van het verkloten van de gitaar door toedoen van eigen onervarenheid op dit gebied, OF je moet het laten doen door een vakman die een dergelijk klusje niet voor niets doet.
Verder kan het geen kwaad voor jezelf duidelijk te krijgen aan welke eisen je gitaar moet voldoen. Wellicht heb je last van een snel ontstemmende gitaar. In dat geval zijn er meerdere oorzaken denkbaar.
De brug op je gitaar is hoogstwaarschijnlijk kut (sorry). De stemmechanieken zijn misschien ook niet van de beste kwaliteit. De topkam op de hals (dat geldt ook voor een nieuwe hals) kan moeten worden bijgevijld of vervangen.
Geen lijstje om vrolijk van te worden als je de kosten bij elkaar gaat optellen. De kans is reλel dat een upgrade jou meer geld gaat kosten dan de aanschaf van een betaalbare, maar goede gitaar. Ik noem voor het gemak maar even het merk 'London City', die zeer goede en betaalbare kopieλn maken van de tele en de strat.
Om kort te gaan; weet waar je aan begint! :)
Dit is een heel wijs advies, en zo werkt het in de practijk ook. Het kan je behoorlijk wat geld gaan kosten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
#1. Daar til ik niet zo zwaar aan. Ik heb uit eigen ervaring gemerkt dat multiplex echt waanzinnig goed kan klinken. Het is wel rot materiaal om mee te werken. De grote hoeveelheid lijm maakt je gereedschap heel snel bot.
#2. Een hals wil inderdaad niet altijd passen en speling moet soms opglost worden met fineer. Bij mijn Hondo moets ik zelfs een schuine strook esdoorn naast de hals lijmen omdat ik een mooie rechte hals gemaakt had, en de neckpocket in de body bleek scheef. Een nieuwe hals is ongeveer 75 - 125 (all parts)
#3. Brug bleek inderdaad rotzooi, dus er moest een nieuwe op. (Diego Deluxe =/- 50 euro)
#4. Stemmechanieken zijn vaak crappy. Ik moets een setje Gotohs monteren 30
#5. Topkam vervangen voor een graphtech, tusk of benen exemplaar is ook aan te raden, reken op 5 hiervoor.
Met deze mods ga je al gauw op bijna 200 zitten, niet goedkoop dus.
En dan natuurlijk nog de elementen, potmeters en schakelaar... hoe zijn die? moet daar ook nog wat aan vervangen worden? Want dat kost ook nog een aardige hoeveelheid munten.
Dit is mijn upgrade, niet goedkoop, maar wel een geweldig instrument, de vraag is alleen of je zelf ook zo ver wilt gaan met jouw merkloze kopie:
http://img214.imageshack.us/img214/8654/p1000710qn3.jpg
http://img214.imageshack.us/img214/815/p1000711hz6.jpg
Hondootje gestript,
Hals gebouwd: 15 halshout, 15 frets, 5 topkam, 5 stringtrees, 25 gotohs 10 halspen, toets 20, lak 5 is 100
P90 25
Diego Deluxe tremelo +/- 50
Potmeters en switch +/- 25
Totaal: 200
Nja, het is iets wat maar geleidelijk hoeft te gebeuren he. Ik merk gewoon dat ik sinds de aankoop van mn Ibanez veel minder erop speel (wat natuurlijk logisch is, omdat het in vergelijking een crap gitaar is), dus wil ik er wel iets speciaals en nostalgisch van maken. Maar ik neem jullie tips wel mee in mijn gedachten, mijn dank is ook groot! Toch ga ik de gitaar eerst gewoon lekker even aftuigen. Bij een gitaar die me al nieuw 300 euro zou kosten zou ik het niet eens durven. Een merkloze als deze geeft me die kans.
En de inspiratie is er ook!
K.U.T coils?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artnaz
Whoa! Da's cool! Een strat met een P90. Ikke denke dat goed klinke :D.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezz
Mischien een aparte vraag maar welke band is dat?
Tweed's, van Fender. Heerlijk stoffie en uitstraling die tweeds (oogt ook nog op Blues Deluxe..) :hippie:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door David1223
http://img412.imageshack.us/img412/8340/imag0531tf6.jpg
Wel op de foute "Caster", maar het is maar dat je een idee hebt he
Van het merk Dunlop (bekend van de plectra), 13. Glad, zacht en rekvast stofje...
13, netjes! De Fender Tweeds kosten een euro'tje meer en hebben bruine einen ipv zwart. Volgende keer toch ook maar eens online zoeken voor ιιn van Dunlop.