-
ik persoonlijk zou niets doen met warmte of vocht, dan begint het hele werkingsproces weer en weet je niet waar het dan eindigt.
misschien dat dit setje niet geschikt is voor een thinline maar gewoon verlijmen op massieve onderkant.
waarom? als thinline heb je op de lijmnaad nog maar heel weinig lijmvlak dat dan deels niet ondersteund word door verlijming met een massief deel eronder.
maar dat is mijn idee erbij ;-)
-
Ik zal hem alvast gewoon droog inklemmen en eens een weekje of 2 laten staan en zien of er dan beterschap in komt . De top heeft nog geen vaste bestemming dus ik kan nog kiezen wat ik er mee doe.
Ik kan binnen twee weken dan nog steeds kiezen of ik iets met vocht en warmte wil ondernemen.
Grtz
-
Ik vraag me af, als dat hout die kant op wil waar ie nu heen gaat, en je forceert hem weer recht, dan wil ie later toch gewoon weer krom, of niet?
-
Dat is de reden waarom ik dacht met warmte en vocht meer te bereiken. Maar voorlopig klem ik hem gewoon in en zie wat het binnen een paar weken doet. Dan laat ik de delen terug rusten en zie of ze terug kromtrekken.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...751f54d573.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...2156a32fa1.jpg
^hardsteensandwich met maple beleg
Grtz
-
Aan de vlam/tekening van het hout te zien gaat het om dosse (half-kwartier) verzaagde stukken, Robot? Bij dergelijke zaagwijze is kromtrekken altijd wat meer aan de orde dan bij zuiver kwartierse planken (maar bij die laatste verlies je dan de mooie tekening).
Zou de stukken opslaan met de bolle kant naar boven, de andere kant gewoon plat op een tafel, legplank, of in jouw geval: de stukken hardsteen.
Onderkant wordt op die manier enigszins afgesloten van lucht/zuurstof, als het ware, terwijl de andere (bolle) kant wél kan drogen. Deze 'ronde' kant gaat dus als het ware wat meer uitdrogen/krimpen dan zijn afgesloten, andere kant, met als gevolg: een platte(re) plank..
Bij een ontevreden resultaat kun je deze werkwijze nog wat gaan forceren door de holle (onder)kant wat te bevochtigen.
Geduld is echter ook bij deze een mooie deugd.
Tee.
-
Het is inderdaad geen zuiver kwartiers stuk maar eerder half kwartiers. Ik heb het vermoeden dat het kromtrekken te maken heeft met het vrijkomen van spanningen in het hout bij het bookmatchen en niet zozeer door het feit dat het onvoldoende droog is. Of is dat nonsens?
Ik had bij het losmaken van de werkbank daarstraks de indruk dat het al wat rechter getrokken was na 1 nacht. Natuurlijk heb ik het niet de tijd gegeven om terug te veren.
Bij wat ik nu doe wordt het hout natuurlijk volledig afgesloten van de lucht (vochtigheid) en weet ik niet of het hout zich nadien niet anders gaat gedragen vanaf het terug kan 'ademen'
Wordt vervolgt...
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
er zitten spanningen/krachten in hout die ik ooit eens heb mogen meemaken tijdens bewerken.
dikke, brede, lange planken iroko die wij op school moesten verzagen in handzame maten
bij het schulpen van de ene plank trokken de twee delen achter de zaagsnede van elkaar weg, terwijl een andere plank uit dezelfde boom achter de zaagsnede/zaag op het spouwmes al begon te knijpen.
-
-
Kan aan men iPad liggen maar de foto's doen het niet Barno. Heb em al wel op Facebook gezien! Alweer een toppertje. Nr. Hoeveel?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Ben wel benieuwd naar barno's gitaarkamer :)