ach ja, ben een beetje high-strung, omdat ik vanacht om 4:30(am dus) de hopelijk trotse bezitter van een '80 Burny Les Paul Custom (Randy Rhoads style) ben geworden. :)
Rib uit m'n lijf, dus ja, dan is je 'weerstand' lager hè? :wink:
Printable View
ach ja, ben een beetje high-strung, omdat ik vanacht om 4:30(am dus) de hopelijk trotse bezitter van een '80 Burny Les Paul Custom (Randy Rhoads style) ben geworden. :)
Rib uit m'n lijf, dus ja, dan is je 'weerstand' lager hè? :wink:
[quote="Speeddemon"]
Droffie's punt was dat men in dit topic Chinese meuk van 150 euro p.s. gaat lopen vergelijken met Gibsons van 2000, handgebouwde zooi, en Fenders.
Daarbij zegt ie ook toch (terecht!) "als mensen hier naar Epiphone of Fender vragen, wordt ze een Richwood aangeraden en als ze dat niet zo zien zitten, worden ze gelijk uitgemaakt voor merkhoer".
Ik vraag me serieus af of gitaren nu wel moeten worden beschouwd als high tech instrumenten? uiteindelijk is het toch gewoon een stuk hout met wat simpele basic elektrotechniek? met de huidige machines kun je dat prima maken hoor. en het maakt echt niet uit of je dat nou in korea, mexico, of china doet. En in China weten ze ook wel aan goed hout te komen. trouwens, hoe denk je dat Brian May zn eigen gitaar in elkaar heeft geflansd? als ze die in de winkel zouden hangen raakten ze m aan de stratstenen niet kwijt.
Wisten jullie overigens dat Leo Fender een opgeschroefde hals heeft gemaakt omdat hij ervan uitging dat ze wel regelmatig vervangen zouden moeten worden, en dat dat op deze manier zelfs tijdens een optreden ff zou kunnen? klinkt toch ook niet echt als high tech he?
alles bij elkaar: er zal best verschil zijn, maar overschat dat nou niet!
Waarom zijn die Richwood gitaren dan zo goed? Een vriend van me wilde een aantal jaar geleden een goedkope les paul kopen. In de winkel werd hem een Stagg Les Paul aangeboden. Dat ding had ook geen geweldige hardware en behoorde ook tot de goekope Chinese merken. Waarom zou een Richwood dan wel zo 'geweldig' zijn??
En over dat het merknaampje dat erop zit. Voor veel mensen is het gewoon fijn dat ze een gitaar hebben van een bekend merk waar ze vertrouwd mee zijn. Als je ooit een ibbie hebt gehad die voor jouw doen subliem klonk/speelde dan wil je er waarschijnlijk later er weer zo'n 1 hebben. Waarom is dan een Richwood zoveel malen beter dan een Epi of een Fender? Miss klinken/spelen ze nu nog lekker, maar over 10 jaar? Dan zijn die Epi's en Fenders gewoon nog goed. Dat is ook kwaliteit!
Vroeger wilde men ook goedkopere Kustom versterkers en vaak niet de duurdere Marshall's. Maar die Marshall's doen het nu allemaal nog!
Ik wil het nog wel zien over 10 jaar hoe die Richwood's dan nog zijn...
daar heb je volkomen gelijk in.
maar ook hier weer: bedenk dat fender ooit werd beschouwd als een inferieure gitaar, waar mensen alleen op speelden omdat ze zo goedkoop waren! waar doet me dat aan denken? ...oh ja richwood!, en stagg ook trouwens. en ook ibanez en ook yamaha. allemaal zo begonnen.
zelfs marshall. die pikte in het begin gewoon het schema van een fender versterker.
Niks nieuws onder de zon dus. en als ze echt goed zijn, dan blijven ze ook wel. de tijd zal het leren
-overigens kende ik ooit iemand met een '63 strat die m van ellende verkocht heeft, brandhout was het, dus dat zegt ook niks.
Sorry, maar Fender? Geodkope gitaar? Dat is gewoon niet waar, en is nooit waar geweest. Ze kossten toen ze ingevoerd werden relatief meer dan nu, meen ik, meer dan een gemiddeld maandsalaris. Dat ze nogal 'vreemd' werden gevonden, dat wel.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beftiaan
Verder zou ik Yamaha niet direct een 'groot merk' willen noemen, en Richwood lijkt me nou niet iets dat zich wil gaan mengen met de echte 'big boys'.
Geldt voor jou ook vriend. mijn opmerking over anon z'n naam was ook niet tegen jou gericht. Jij kwam er tussen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
De gebruikelijke lange tenen spelen weer op. Ik geef gewoon een beetje tegengas tegen al dat Richwood gewauwel. Tis en blijft een discussie forum.
Wanneer was dat Beftiaan? Dat Fenders de Richwoods van ooit waren?Citaat:
(ga nou niet janken Frank, hij noemd zich echt beftiaan :wink: )
Ongekend dat een gitaarmerk zo'n moddergevecht oplevert. But keep it coming,kostelijk leesvoer! :cool:
ROFLCitaat:
Tsjongejonge, dat een gitaarmerk zo'n moddergevecht kan veroorzaken. Maar ga door, kostelijk leesvoer!
ik zeg ook NIET dat fenders slecht WAREN,
men bekeek ze met argwaan.
mwah ik overdrijf t een btje uiteraard, t moet ook gezellig blijven :-)
ik heb een squier gekocht in 1980, toen vond iedreen dat waardeloze gitaren... en nu?
maar zoek eens op wat bv eric clapton eigenlijk van een fender vond, voordat hij er echt mee ging spelen.
vooral het item opgeschroefde hals was toen onderwerp van discussie.
en gibsons waren niet te betalen.
en zelfs fender heeft behoorlijke missers gemaakt, bv met de 3-punts bevestiging. als je nu een goeie hebt, blijft die wel goed, maar dat waren regelrechte ramp gitaren, heel veel halzen tordeerden
hier in nederland is dat nooit echt het geval geweest, toen ze hier goed verkrijgbaar waren had het merk al een naam opgebouwd en was het goedkope ervan af, en als je ze vergeleek met de verkrijgbare europese gitaren in die tijd waren ze prijzig, maar omdat alle grote helden er op speelden werden ze toch massaal gekocht.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
echter toen fender z'n eerste gitaren produceerde werd er erg op neergekeken, want in vergelijking met de toen verkrijgbare ambachtelijk gebouwde gitaren was dit massa product ook inferieur maar het heeft door de lagere prijs en simpelheid veel gebruikers gekregen.
en een enorme schare fans want de fender gitaren waren wel basic maar waren wel geschikt waarvoor fender ze bedoeld had, simpele betaalbare instrumenten.
de prijzen gingen pas omhoog toen het concept van fender echt een succes was geworden, en in die tijd kwam fender naar europa, daarvoor was er te weinig interesse voor het merk hier want we hadden onze eigen merken toch (EKO, hagstrom, hopf, hofner,klira etc).
jimmy hendrix is één van de grote redenen voor het veroveren van de markt buiten amerika.
daarvoor zag je hier in europa in verhouding weinig amerikaanse instrumenten.
en japans spul was pas helemaal zeldzaam deze kwamen bijna gelijktijdig met de amerikaanse merken binnen toen in die tijd de gitaar grenzeloos populair werd.
ik vind dit topic trouwens wel vermakelijk, wat boeit het nu op wat voor gitaar je speelt als je er maar lol in hebt, zlefs onder de slechtse merken kan je nog wel een goede gitaar treffen (ik heb zo'n hondo).
richwood is goed bezig niet te vergelijken met het echte werk maar beslist niet slecht alleen anders, al die merkgeilheid die ik hier bemerk werkt bij mij op de lachspieren, en ben blij dat ik daar geen last van heb.
Met 'ertussen' bedoelde ik dat zijn post tussen die van beftiaan en mij kwam waardoor het leek alsof ik op hem reageerd maar ik reageerde op beftiaan.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
Ja ik weet dat het beftiaan is.
En het is trouwens Franc
Maar effe on topic; zijn die Richwoods nou een beetje te pruimen? Heb geen zin om 40 pagina's gekakel door te lezen :D
lees mijn reactie
heb ik ook nog een prijs mee gewonnen voor meest en langst gepost :-)
Nee, helemaal shit. Echt waar.
:-D
Wat is torderen van een gitaarhals?Citaat:
Ik heb een stratocaster met zo'n driepunts bevestiging en daar is helemaal niets mis mee. Elke stratocaster die ik in mijn handen heb gehad met zo'n halsplaat zat prima in elkaar. Nog nooit een slechte gezien.
Daarnaast heeft het merk G&L nog steeds zo'n halsbevestiging en daar zijn ook geen problemen mee.
Wat hier volgens mij aan de hand is, is dat iemand ooit zoiets zegt van driepunts bevestigingen zijn slecht, dus ALLE stratocasters uit die tijd zijn niet te pruimen. Ik weet best dat een verzamelaar liever een gitaar van voor 1965 heeft en dat er telkens veranderingen zijn doorgevoerd die bij sommigen niet zo populair waren, maar slechte gitaren zijn het niet.
Hetzelfde is er ook aan de hand met Japanse Fenders die gelijk of vaak beter zouden zijn dan Amerikaanse. Heeft ooit iemand gezegt en elke Ebay verkoper zegt dat na en dus is het een soort waarheid geworden.
Maar goed, het gaat hier over Richwood! Best leuk voor het geld. Mijn idee tot nu toe, na wat getest te hebben in de winkel, is dat de Gibson modellen beter zijn dan de Fender modellen. Model 123, een Les Paul was echt heel behoorlijk. Franc, volgens mij heb jij er ook zo een, toch? Ik heb een Richwood tele kunnen vergelijken met een London City Comet (ook een tele) en ik vond de London City wel wat beter. Jammer dat de hals wat dun was. De Richwood had een wat dikke hals.
torderen is als er een twist, zeg maar een draai in de hals komt.
maar als ie nu nog goed is, gebeurt dat niet meer. fender is niet voor niks weer overgestapt op 4-punts bevestiging, en misschien hebben ze er nog wat anders op gevonden.
de LP modellen van Richwood vind ik top, en de ES335 kopie speelt ook prima.
ben van allemaal erg onder de indruk, en dat voor een verstokte stratocaster speler . . . . .
Het had een lagere prijs, ja, maar dat is ook maar relatief, dacht ik zo. De geimmedelde man kon er geen kopen, zo in 1951. 'Simpele, betaalbare instrumenten' waren ze dus ook maar zeer relatief, had ik begrepen; ze zijn wel vanuit een 'industrieel' oogpunt gebouwd, dus makkelijk in elkaar te zetten, snel te bouwen, etc. Dat vond Leo nou zo leuk..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wietse
Ik zag een soort arch top van Samick (greg bennett) en die van Richwoord ES model. Allebei ongeveer even duur.
Vind dan toch de Samick mooier, maar wat zou beter zijn? Richwood of Samick?
Niet kopen is mijn advies...Tenzij je merkgeil bent... :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robbert
hoeveel vragen ze ervoor?
ik heb voor de ES335 van richwood 185,-- euri's betaald
Greg Bennett klinkt i.i.g. stoerder dan 'Richwood'. :wink: :cool:
En Fenders waren NIET goedkoop in '51. Ze kostte namelijk precies 1 modaal maandsalaris.
Of zouden wij nu gitaren van 2000-2500 euro goedkoop vinden? :-?
Wat betreft Jap. Fenders beter dan USA of niet?
Mijn ervaring zegt van wel. Preciezere afwerking, mooier hout en lagere prijs.
Mijn CIJ '68 RI Strat met US Texas Specials kostte me alles bij elkaar precies 800 euro, 100 euro meer dan een MIM '72 RI met stock pickups, geen mooie flamed maple neck, en een 3-punts neckbevestiging.
Alleen een maple neck en toets wordt glad als je zweet. Bij gigs heb ik nu dus speciaal daarvoor (en voor m'n voorhoofd) een bar-towel bij.
Eh, MIM is dat Made In Mexico? Weer dat geklaag over een driepunts halsbevestiging, daar ga ik maar niet meer op in. Maar je vergelijking hierboven is dus niet met een Amerikaanse gitaar?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon
In het verleden heb ik een tijdje naast elkaar een MIJ Jazzmaster gehad en een AV Jazzmaster. Bij die Japanse moest je steeds vanalles bijstellen, pickups vervangen, een koffer erbij kopen etc. Die Amerikaanse gitaar had mooie dunne lak en een mooie toon van zichzelf. Dat wil zeggen laag en hoog, dus niet dat krasserige midden van goedkoop basswood. De body van de MIJ was te dik, de hals te dun (wel een mooie vlam!) en het fretbord was van een heel lichtkleurig rosewood.
Dus als je de huidige JV met AV vergelijkt, dan zijn de JV beter afgewerkt en van mooier hout gemaakt? Tja, die ervaring heb ik dus helemaal niet.
Greg Bennett kost rond de 260,- euro.Citaat:
Ik gaf alleen maar aan hoe goed de prijs was (dmv van een inferieure MIM).
Voor een US Strat met dezelfde specs zou ik 1600-1700 kwijt zijn.
De body is trouwens Alder, geen Basswood.
De dagen dat de beste gitaren uit de US kwamen ligt achter ons. Daar betaal je nu eenmaal veel voor de naam. En ondanks de goedkope dollar zijn de prijzen asociaal gestegen.
Goed voorbeeld:
in '97 of '98 had Sol Muziek in Breda een aanbieding: US Strats INCL hardshell case voor fl. 1395,- (GULDEN DUS).
in diezelfde tijd hing er een Gibson SG Standard bij RockPalace Den Haag voor ook 1395,- GULDEN.
Dus in een tijdsbestek van 7,5 jaar zijn de prijzen LETTERLIJK verdubbeld. (de 20% verschil zie ik dan even kwijtgescholden omdat het aanbiedingen waren)
En je gaat me niet vertellen dat de arbeiders in Nashville of Ensenada ineens een dubbel loon hebben gekregen of dat de gitaren 2x zo goed zijn geworden.
Ik ben wel een dusdanige merkhoer dat ik niet 549 euro voor een Richwood (die LP Deluxe) of 800 euro voor een London City Hurricane III ga betalen, omdat bij zulke bedragen ik iets meer prestige verwacht van de merknaam. En al speelt zo'n gitaar goddelijk, het zal blijven knagen.
Maar nu ZOVEEL meer betalen voor USA gitaren, die in kwaliteit achteruit zijn gegaan... NEE. Dat gaat er ook niet in bij mij.
Dus mensen, ga Ebay op, probeer een goedkope 2e hands US gitaar te scoren (heb SG Faded's gezien voor 450-500 euro NIEUW!, of US Kramers voor 300-400 euro), maar 8000 euro voor een Gibson? (zoals die ene in mijn Epiphone topic) HA! Daar heb ik
-een custom built Shamray
-een G&L Strat
-een Ibanez S Prestige
-een Burny LP Custom
-een Tokai LP Custom
-een 2e hands BMW uit de 5 serie, begin '90
en een krat Hertog Jan voor. :lol:
Ik zei ook niet dat je een nieuwe moest kopen :wink:Citaat:
Voor die Jazzmaster van mij heb ik 1000 euro betaald en dan heb je echt een hele mooie gitaar met een dure koffer. Een japanse kost je tweedehands ook 550 euro en dan moet je er nog twee nieuwe pickups opzetten (wordt het 650) en dan nog een koffer (wordt het 750). Dat is wel goedkoper, maar voor 250 euro meer heb je en gitaar die echt twee keer beter is. Nieuw kopen moet je sowieso niet doen. :razz:
ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn MIJ jazzmaster, alleen de brug moest nog even bijgesteld worden, voor de rest speelde die prima. Mijn 15-jaar oude MIM strat doet het ook nog steeds zeer goed, vind d'r zelfs fijner spelen dan een "moderne" amerikaanse stratocaster
dat geeft de doorslag :PCitaat:
Mmm..mag Grolsch ook? :-D
Ja, dat levert van die handige rubbertjes voor je strap.
Die bij mij continu losschieten :(
Koop dan straplocks voor 12/14 euro en dan heb je daar nooit meer last van. Geeft dan echt een zeker gevoel als je aan het spelen bent!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Franc
Ik heb van die metalen dingen.
Vreselijk dat gekletter :(
Op zich zijn die Grolsch dingen een uitkomst en veel mensen gebruiken ze, maar bij mij ploppen ze dr om de een of andere reden steeds af.
Wat klettert er bij jou dan? :S
Nou je zet metalen houders op je strap vast en die klikken in bijbehorende locks die in je gitaar vastzitten.
Dat rammelt. Irritant.
Nog nooit iets van gemerkt :) En dat gerammel hoor ik niet als ik speel en merk het ook niet. Najah, zal vooral veel te maken hebben met gevoel :)
Klopt, dat is het ook meer. Het gevoel dat die gitaar niet aan de strap hangt maar aan stukken kletterend metaal die er tussen zitten :-D
Dan maar veel Grolsch drinken en regelmatig de rubbertjes vervangen :D
Altijd een goed excuus :D Waarom zeur ik er eigenlijk over?? ;)
Volgens mij zat je gewoon te vissen tot ik je een biertje aanbood.
Biertje? :-D :-D
Ja lekker! Zal 'm baas tof vinden :D