groot gelijk
zo heb ik er nog een aantal liggen
Printable View
groot gelijk
zo heb ik er nog een aantal liggen
dat geld heeft volgens mij iedereen er wel voor over G.G. ik in ieder geval ruim!!!
en zelfs het dubbele nog wel!
Wat is een ruimer?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B_2_the_a
Moet je eens kijken wat er gebeurd als ik dat ding op marktplaats zet met de tekst: Vaste Prijs €250Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vester86
Ik weet wel wat er gebeurd: Helemaal NIETS.
(T'is triest, maar als er geen "merk" op staat levert het niets op. Zelfs de gitaren van DD zijn geen drol waard op marktplaats. Je kan beter een fender decal op een squier plakken, dat levert tenminste geld op, handbouw niet.)
Hey G.G.
De carve is mooi geworden van de body!! Hoe heb je dit geflikt? Met de beitel, lamellenslijpschijf of....?
Hoe heb je de verzinkingen gemaakt voor de knoppen, dat is namelijk iets waar ik ook nog over aan het brainstormen ben. Ik zoek eigenlijk iets wat die PRS-achtige verzinking-look in 1 keer geeft. Het mooiste zou zijn als het ook nog eens in een kolomboor past, dan is het nog een beetje qua diepte te sturen ook, denk ik.
Begint al een mooi gitaartje te worden hoor!!!
vr.gr.
Branko
Carve is met een lamelenschijf gedaan. Door de slijptol rechter op te zetten wordt de radius kleiner (tot de radius van de schijf zelf) en door hem platter te leggen kan je de radius groter maken tot een bijna rechte lijn. Zo heb ik hem achteraan de body lekker diep gemaakt (slijptol schuin) en naar het midden toe, boven en onder, heb ik de slijptol vlakker gehouden waardoor et oppervlak ook vlakker wordt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180
Tip: aan je slijptol zit zo'n beschermkap tegen de vonken. Die draai je zo dat ie een geleider wordt tegen de rand van de body, dan blijft je slijpschijf altijd op ongeveer 1 cm van de rand.. Zo blijft de rand dik, en de carve komt onder het niveau dat de body aan de zijkant heeft.
Wat betreft die verzinking van die knoppen: Je zou eigenlijk zelf een boortje moeten kunnen maken of aanpassen zodat het in een keer goed is. Maar ik ga het waarschijnlijk gewoon met een hele grote boor doen in de kolom, en de rest met een dremeltje. Zo als ie nu is heb ik het met een 25 mm boortje gedaan in de kolom, dat werkt het beste.
Ik heb nog steeds niet gehoord/gelezen wat een ruimer is. Heb maar een speedboor van 30 mm gekocht, dat werkt ook prima. Dinsdag verder klussen aan de toets en verzinking van de knoppen en de carve.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Ik laat wel weten of een speed boor ideaal is bij dit soort grote ronde verzinkingen.
een ruimer is een soort boor die ze in de metaal gebruiken om bv een gat van rond 10 die aan een bepaalde tolerantie moet voldoen, bv een passingmaat h7 oid ook op een honderdste nauwkeurig te maken, door eerst te boren op bv 9,8 en daarna de ruimer te gebruiken krijg je een zeer nauwkeurig gat.
ze zijn er ook te krijgen voor de gitaarbouw, bij stewmac heb ik ze wel eens zien staan, maar dan zijn ze conisch waardoor je een gat van bv rond 8 voor stemmechanieken heel makkelijk met de hand kunt ruimen naar bv 10 mm.
zijn zeer handige gereedschapjes maar wel erg duur volgens mij. en voor de hobyist dus niet erg aantrekkelijk.
ik heb er eentje bij keijzer in vlaardingen gekocht
32 euro ex btw
gebruik 'm voor gitaren, versterkers, effectpedalen, alles...
Weer twe edagen keihard gewerkt, helaas vergeten mijn oude mobieltje mee te nemen naar de werkplaats, dus geen actie foto's, wel foto's van thuis:
De knoppen nu metjes verzonken met een 30 mm speedboor. Van een restje van de top fineer gezaagd en geschaafd zodat zelf de ruimte van de elementen er netjes uit ziet door dit ingelegd fineer (niet dat iemand dit ooit zal zien als alles afgemonteerd is :dontgeti: )
http://img144.imageshack.us/img144/8...ge00122oa3.jpg
Rosewood gezaagd, geschaafd en geschuurd op radius (ongeveer 12" ) verzinking aangebracht voor de locknut zodat het rosewood mooi aansluit op het wengefineer op de kop, zonder dar er een licht randje halshout te zien is onder de locknut. Afdekplaatje gemaakt.
http://img177.imageshack.us/img177/6...ge00123py6.jpg
Ook dit zal niemand zien als ie afgemonteerd is, maar wel leuk om toch te doen. Van een restje uit het midden van de top een plaatje fineer geschaafd om in de tremeloruimte te verlijmen. Zo wordt de hals/bodyverbinding helemaal onzichtbaar. Stukje fineer komt qua lijnen overeen met het stukje top dat ook vanuit deze tremeloruimte te zien is.
Zoooo, en nu eerst een biertje en daarna de toets verlijmen aan de hals.
Om de boel recht te houden gebruik ik de toplockschroefjes aangezien er gaten in de toets en de hals zitten. Dan hoef ik alleen het gedeelte bij het halselement even uit te lijnen.
http://img96.imageshack.us/img96/9127/image00124jn4.jpg
word mooi!