Oorspronkelijk geplaatst door Scali
Nee, dat is het niet.
Ten eerste zitten er geen lampen in een moderne TV, op de beeldbuis zelf na. Verder is alles transistor, en de meest TVs hebben ook digitale filters. De mijne iig wel.
Ten tweede zijn de satellietsignalen ook digitaal, evenals de signalen van je kabelboer. Het wordt analoog op de hoek van de straat, bij wijze van spreken, en dan het laatste stukje het kabeltje door de muur.
Ik kijk dus wel naar digitaal beeld (bij sommige zenders zie je het ook best duidelijk, Discovery Channel bv gebruikt een wat lage bitrate, waardoor je nogal eens de bekende MPEG-aliasing ziet). Ook als ik een DVDtje opzet, natuurlijk.
Het gaat me puur om de beeldbuis vs het plasmascherm, niet om analoog/digitaal. M'n beeld is immers al digitaal. Gelukkig maar, anders had ik een stuk meer beeldruis en vervorming.
Dat kan ik me best voorstellen, en daar gaat de discussie ook niet over. Iedereen heeft z'n eigen smaak en voorkeuren.
Het zijn alleen de redenen die gegeven worden, die vaak gewoon nergens op gebaseerd zijn.
Zoals ik al zei... neem eens het geluid van je pre-amp op met je PC, en speel het daarna op je poweramp af. Digitaal 'buizengeluid'? Ja, het kan dus!