Da's toch een Alembic? Dat backstrapping zonder volute, dat heeft toch echt wel iets. Moet het een dezer dagen toch echt even proberen!
Printable View
Da's toch een Alembic? Dat backstrapping zonder volute, dat heeft toch echt wel iets. Moet het een dezer dagen toch echt even proberen!
Thanx en yep, een 1983 Alembic Spoiler.
Op www.fcbass.com staan meer foto's + foto's van hoe ze er voor de refinish uitzag.
Teaser:
http://alembic.com/club/messages/411/29847.jpg
Okee, ik heb het een en ander wel begrepen, maar toch ook weer niet (ik snap het wel maar begrijp het niet ;))
Ik wil mijn oude Aria helemaal onderhanden nemen, daar hoort een nieuw "jasje" ook bij. Ik ben van plan te schuren, of is over de huidige lak heen verven ook mogelijk??
(hier komt mijn eigenlijke vraag):
Ik wil hem niet een egale kleur geven, maar er een soort schilderij van maken, ik ben er alleen nog niet uit of ik er een soort Pop-art van wil maken, of een soort mondriaan.
- Is dit met acryl verf mogelijk? (met verf en kwast zeg maar), of kun je hier beter een andere verf voor gebruiken?
- Wat voor onderlaag is het beste (na het sealen)? of kun je meteen met verven beginnen?
- Waar kan ik het mee aflakken? (gewoon blanke acryl in een spuitbus??)
Het zal dus waarschijnlijk niet mogelijk zijn om een aantal keer of over hetzelfde precies heen te verven. Vandaar mijn vragen eigenlijk. Zou ik het voldoende dekkend krijgen??
Ik ben ook een beetje bang dat als mijn "meesterwerk" erop zit, en ik ga schuren dat ik de helft ervanaf schuur en nooit meer in orde krijg.
Oja: verf je gewoon over de schroefgaatjes heen, of stop je er iets in, zodat het niet vol verf loopt?
Groetjes en alvast bedankt,
Anthony
daar kun je acryl uit een tube voor gebruiken, nadeel is wel dat je (net als bij olieverf) wel enig relief in je tekening krijgt. wil je dit niet dan kun je het best acryl voor airbrush gebruiken, dit is dunner en redelijk dekkend (iets minder dan acryl uit een tube maar goed genoeg om mee te schilderen)
ik zou de bestaande laag alleen opschuren (eventuele gaatjes dicht plamuren) daarna een gesso laag opbrengen met een sponsje (met een sponsje kun je die gesso heel dun en strak opbrengen, beter dan met een kwast)
aflakken kan met acryl of cellulose, beide zullen niet chemisch reageren met jouw schilderwerk
alle vermelde materialen kun je bij een (kunst) schilderswinkel kopen
de zwarte achtergrond op deze gitaar is zwarte gesso, de gebruikte verf acryl voor airbrush
http://www.pixum.nl/members/freddons...4918be4e8a69ff
Hoi,
Na ongeveer een half jaar krijg ik allemaal barsten in mijn lak(alleen op het bovenblad) ze komen van diep want als je erover wrijft voel je ze niet.Ik heb mijn gitaar gespoten met celluloselak van ceta-bever en heb toch naar ik meen de juiste procedure toegepast.Ik bedoel , ik heb dunne lagen gezet... een dag gewacht tussen de lagen...en een viertal weken laten uitharden.Ook heb ik het gevoel dat de lak niet echt uithard want als ik met mijn vingernagel op de lak druk blijft er een afdruk achter... na nu toch een half jaar??? Wat is hier verkeerd gegaan???
ps.. Ook is de gitaarhals aangetast door de gitaarstandaard...maar hier heb ik over gelezen.
Groetjes Jos.
Misschien vocht vanuit het hout. Wellicht was het hout nog niet goed droog toen je 'm spoot.
Dit ook nog !!!!!
Hetgeen ik nog erbij wil vermelden en wat toch niet onbelangrijk is,is het volgende.....de barsten zijn op een nacht tijd verschenen na een avondje jammen bij een vriend van me .... de dag erna deed ik de koffer open,, heel het bovenblad vol met barsten ...ze lopen ongeveer met de draad mee en staan zo een drietal cm van elkaar.
Als het zo is dat het hout nog niet droog genoeg was(maar twijfel toch hieraan)wat kan ik dan verder nog hieraan doen ?
Jos.
Dan is het hout gaan werken..
Kaalschuren... en opnieuw? of goed laten drogen...
klinkt inderdaad of het hout is gaan werken, dan wel dat de gitaar een sterke temperatuurswisseling heeft ondergaan (bijvoorbeeld van een warme kamer in de (hele) koude buitenlucht)
er zijn oplossingen voor maar als je hout inderdaad nog flink werkt zijn dit waarschijnlijk wel tijdelijke oplossingen; bijvoorbeeld sterk verdunde cellulose dan wel pure thinner over de lak spuiten, hierdoor smelt de lak en smelten de barsten weer aan elkaar (daarna weer schuren en polijsten), je kunt ook proberen met een doek de thinner in te wrijven in de lak, echter de lak lost wel op en als je dit te fanatiek doet verwijder je de complete lak dus wees daar voorzichtig mee
OK....dan zal het hout zijn gaan werken.Maar hoe komt het dan dat de lak niet echt goed doorgehard is ?? Op de bus stond nochthans ook vermeld dat deze lak ook kon gebruikt worden op parket.....nouw,, ik zie de afdrukken van mijn schoenen al staan!!!!!
Jos.