Ervaringen van een servicemonteur
Ik ben geen service monteur maar een amateur klusser die z’n eigen spul repareert en modificeert, maar het verhaal van m’n Fender Blues Deluxe is wel een leuke anekdote (en de start van mijn interesse in (buizen) electrotechniek):
Mijn BDLX kreeg ergens eind jaren ‘90 kuren: na enige tijd spelen ging deze af en toe uitvallen waarbij hij ook spontaan van kanaal wisselde. Ik kende toen nog geen reparateurs dus maar via een muziekwinkel en een electronica ‘mannetje’ geprobeerd te laten repareren. Beide konden niets vinden/zien maar waren gelukkig wel zo sympathiek dat ruiterlijk toe te geven en er niets voor in rekening te brengen.
Internet stond toen best wel nog een beetje in de kinderschoenen maar na heel veel zoeken (google bestond denk ik nog niet) vond ik wel een schema en op Harmony Central wat verslagen van anderen met dezelfde problemen maar niemand wist wat het was.
Gelukkig had ik toen een gitaarspelende collega met verstand van electronica en die wilde er wel naar kijken. Die heeft ‘m toen een flink laten spelen (cassette deck op repeat) en eindelijk na een paar uur traden de verschijnselen op (warmte gerelateerd!) en met een multimeter wisten we toen na lang zoeken vast te stellen dat de 16V op-ampvoeding (die ook de kanaal switch bedient) raar ging doen op moment dat de symptomen zich manifesteerden. Toch was er niks te zien, alle componenten maten ook goed en ook ‘chopsticken’ bracht niets aan het licht. De enige aanwijzing was een lichte bruine verkleuring van de print door warmte rondom twee grote keramische 470K/5W weerstanden.
Hij had echter de tegenwoordigheid van geest om de print eens met een vergrootglas te bekijken, speciaal rondom die weerstanden. En toen zagen we het: ringvormige breuken in diverse soldeerverbindingen! Niet alleen bij die weerstanden overigens maar ook bij inputs en buizenvoeten. Dat kon mooi onvoorspelbaar gaan krimpen en uitzetten als de amp opwarmt!
Na heel veel soldeerpunten opnieuw te laten vloeien of opnieuw te doen (afzuigen en weer solderen) heeft de amp nooit meer die verschijnselen laten zien (toen ik er nog veel mee optrad checkte ik wel jaarlijks met een loep op verdachte punten).
Was erg leerzaam en de voldoening van het uitvinden en oplossen van het euvel voel ik nog steeds na iedere reparatie, haha!
Later is nog een keer de reverb kapot gegaan en heb ik de inputs moeten vervangen. Beide zelf kunnen oplossen.