Ik ben gister naar Schreeven geweest. Uurtje op die Gretsch gespeeld. Toen ik er een gitaarband bij pakte, merkte ik wel dat ze kopzwaar is. Maar goed, dat is eigenlijk het enige. Ik ben een beetje verliefd. Jaap heeft hem even voor me weggezet. Ik wil haar hebben, maar het is gewoon een hoop geld en dus moet ik er van mezelf nog even over nadenken.
Ze is behoorlijk stemvast. Ik ben niet van plan lomp te gaan doen met de bigsby, maar met zwaar vibratogebruik is het vaak ook een kwestie van even de snaren rekken om de balans weer te herstellen. Wil niet zeggen dat ik er een hele set mee zou kunnen spelen zonder aan de stemknoppen te zitten, maar het is niet zo dat je maar naar de stengel hoeft te kijken of je bent knettervals.
Rest de vraag hoe ik haar ga inzetten. Ik ben verliefd op die klank, en eigenlijk ben ik er al naar op zoek sinds ik me bewust ben van dat John Frusciante op een Gretsch speelt. Nota bene de eerste twee nummers die ik ooit op gitaar leerde, zijn nou net die nummers die hij live op zijn White Falcon speelde. Daarnaast houd ik van de klank van Neil Finns gitaar - en de enige overeenkomst tussen zijn gear en die van Frusciante is de Gretsch (White Falcon vs. Firebird Duo Jet). Niettemin vind ik dat ik moet oppassen met het inzetten van dat prachtige delicate geluid. Finn en Frusciante zijn lang niet de enige die op een Gretsch spelen. Sterker, het merendeel van degenen die op een Gretsch spelen halen niet zo'n heel bijzonder tone eruit. Wel mooi, maar niet zo superbijzonder. En dat wil ik wel. Eigenlijk moet elke noot die je erop speelt je doen smelten, en anders kun je het beter op een andere gitaar spelen.
Gelukkig heb ik gister ook al geconcludeerd dat ik veel van mijn bandmateriaal beter op mijn Jaguar kan spelen. Daarnaast vond ik de Gretsch niet zo lekker om onversterkt mee te spelen (klinkt wel groot, maar nog steeds dozig. Kan komen door de dunne snaren). De bodyvorm van de Jag maakt ook dat ze zowel zittend als staand comfortabeler is. En dit is belangrijk, want ik wil absoluut niet dat de Jag straks niet meer mijn main gitaar is. Zowel om het sentiment als om de bovengenoemde reden dat ik niet teveel alleen maar op een Gretsch wil spelen.
Goed, om dit hele verhaal een beetje te relativeren ben ik héél erg benieuwd hoe ik hier over een tijdje op terugkijk :D