Ja nogal logisch
Printable View
Meen je dat nu serieus? Ik bedoel de SF Fenders (Tweeds is ander verhaal). Roland JC is idd nog veel extremer, maar die associeer ik sowieso met hele enge jaren 80 muziek. Ik bedoel met "scooped" ook vooral de SF Fender ten opzichte van het geluid van een Marshall of Fender Tweed.
Ik hoor die term natuurlijk wel vaker bij YToepers maar scooped gaat uit van een rechte weergave, dat is toch geen relatief verhaal? Want ja, een Roland JC is scooped vergeleken een Music Man en die is op zijn beurt weer scooped vergeleken een blackface. Of wissel de Jensen met de Celestion blue, dan ben ik wel benieuwd of je deluxe nog stees meer scooped is dan je AC 15?
Maar het is waar, Leo heeft vanaf het begin zijn versterkers meer hifi willen maken zoals Bill Lawrence zijn pickups hifi wilde maken. Als je hem een tube screamer zou hebben gegeven zou je hem "scooped" terug krijgen: it was broken, I fixed it.
Er zijn natuurlijk meer verschillen, maar het ging even over de vraag "zijn er meer versterkers dan alleen Marshall en Fender". Daarvan zei ik: ja, maar je hebt met een SF Fender en een Marshall wel twee totaal andere klankkleuren (qua toonregeling, maar andere aspecten zijn natuurlijk ook wel belangrijk) te pakken en veel andere amps zitten daar tussenin (maar ook weer niet alle andere versterkers).
Dat is waar. Waar het mij om gaat is dat bij de BF en SF Fenders (in mijn optiek) de middentonen veel minder prominent aanwezig zijn dan in de Tweeds (en Marshalls) en dat deze amps mede daarom wat "cleaner" klinken (de term "clean" vind ik dan weer heel problematisch, en dat woordje hoor je ook heel veel: "clean". gebruik het woord zelf ook hoor, daar niet van, maar als je kijkt welke geluidsgolven er uit zo'n SF Fender komen dan is ie beslist niet "clean")
Als de bediening er uit ziet als de cockpit van een DC 10 en het Triple Dark Terror Cruscher heet dan heb ik wel een idee of het wel of geen cleane scooped amp is.
Single of channel switcher, NFB of Baxandall/Fender tonestack, dat soort dingen zeggen me wat meer over wat ik kan verwachten dan populaire omschrijvingen als clean platform of Britse EL84 amp.
Orange? Niet bepaald gescooped.