Ik heb 'm juist als laatste staan. Weet ook niet of dat verstandig is...
Printable View
Ik heb 'm juist als laatste staan. Weet ook niet of dat verstandig is...
Pitch shifters, chorus, phasers, e.d. kunnen de toonhoogte van je signaal aanpassen. Als de delay(of galm) van een andere snaar door het signaal heen komt kan je tuner ook wel eens in de problemen komen.
Daarom lijkt het me niet verstandig om je tuner na die apparaten te zetten en heb ik 'm het liefst zo ver mogelijk vooraan in de keten.
Na je delay is niet zo praktisch, omdat je dan de delay uit moet zetten als je gaat stemmen. Je kunt je voorstellen dat het bevorderlijk is voor het stemmen als het signaal steeds herhaald wordt.
Ik heb mijn tuner vooraan staan omdat hij dan het meest directe signaal van de gitaar krijgt, maar dit is absoluut niet noodzakelijk. Ik zou hem wel altijd voor je delay houden en voor elk effect dat invloed heeft op je toonhoogte (chorus, pitch vibrato, whammy etc).
ik heb hem direct na de wah staan maar als het kon als eerste in de keten.
( ik kan nu makkelijk via de wah me kabel aansluiten. )
bedankt voor de antwoorden. ik heb m nu voorin de chain gezet vlak na de wah ivm makkelijker inpluggen van de gitaarkabel :strat:
Met mijn tuner kan ik sowieso niet even snel stemmen :D
Tuurlijk wel, je hebt toch een bypass uitgang?
Jawel, daar staat ie ook op, maar er zitten voor mij geen rust momentjes in de nummers. Ik zal dus altijd voor of na een nummer moeten stemmen. En daarnaast onstemd mijn gitaar niet zo snel. Maar dat was nog steeds niet mijn vraag :D
Het maakt geen drol uit en dat staa ook al meerdere malen vermeld hier hoor.
Ik heb de laatste posts uit het Pedalboards topic hiernaartoe verplaatst, vriendelijk verzoek aan iedereen om een beetje on topic te blijven en af en toe even binnen een subforum te zoeken. Bijvoorbeeld op 'tuner' of 'volgorde', kom je er vanzelf ;)
Ik heb nu een t-rex tremster gekocht en weet niet waar ik die tussen zou
moeten doen.
dit is de volgorde van mijn pedalboard.
Amp.
Roommate - vererb
reptile -delay
the twister -chorus/flanger
mercury box - distortion
t-rex overdrive -overdrive
dr.swamp - distortion/overdrive
tube screamer - drive
micro vibe - vibe
wahpad + wah
Boss tu-2 - tuner
Guitar.
duss, waar voelt het tremolo pedaal zich thuis?
Probeer het eens met de zoekfunctie
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381
;)
bij de link staat geen tremolo pedaal bij.
even voor de duidenlijkheid.
ik gebruik geen effectloop.
Topics samengevoegd, volgende keer beter zoeken aub!
Tremolo is niet meer of minder dan wisselend volume, maakt eigenlijk geen drol uit waar je 'm zet. Of je moet heel fanatiek zijn en tremolo tegleijk willen gebruiken met flinke overdrive, dan maakt de volgorde wel uit.
Tremolo vóór de drive: wisselet naast het volume ook de hoeveelheid drive.
Tremolo na de drive: fluctueert alleen het volume.
Delay/chorus/reverb en tremolo zul je niet dagelijks tegelijk gebruiken neem ik aan en zo ja: probeer het even uit. Niets leuker dan dat soort dingen op je gemak uitproberen en testen. In ieder geval leuker dan hier rondhangen :D
Ik denk dat ik hem tussen de chorus en de overdrive in zet.
dus tussen the twister en de mercury box.
dan heb ik toch geen drive verlies als ik het goed begrijp .
Dat begrijp je helemaal goed.
Hey mensen, ook ik ben redelijk leek op het gebied van effectloops en volgordes. In het kader van een nieuwe aankoop - de Boss DD-20 Gigadelay - zou ik graag advies aan jullie willen vragen. De bestaande situatie:
Gitaar > Wah > Boost > Chorus > Tuner > Amp
Daarnaast heb ik nog een multieffect in de parallelle effectloop (dacht ik zo)
Waar de f%^& plaats ik de DD-20? Ik zou het liefst 'm op m'n pedalboard doen, aangezien ik anders ook nog extra (lange) kabels nodig heb om de delay helemaal naar 't voren van het podium te halen. (Het multieffect ligt namelijk bovenop de amp.) Een laatste ding: heeft het kiezen van bepaalde opties ook gevolgen voor het stereo-effect van de DD-20?
Staat wel in de FAQ :D
start de tijd!
Een delay werkt het beste aan het einde van je keten, althans, dat is afhankelijk van je smaak natuurlijk. Waarschijnlijk wil je eerste je signaal 'vormen' (drive, vibe, compressor) en daarna dit signaal laten echoën. Haal je de delay naar voren in je signaal keten, dan wordt het gewoon een brei.
Of jij je delay liever voor je amp hebt staan, of in de effect-loop, is gewoon smaak. Ik heb niet zoveel ervaring met de DD-20 dat ik daar een advies voor kan geven. Moet je dus even proberen.
Wel zou ik, mocht je stereo outputs gebruiken, je tuner vóór je delay zetten. Op het moment dat je namelijk stemt, is dan alles stil. Heb je je tuner ná de delay, op kanaal 1 van het stereo kanaal, dan is je dry signal wel stil, maar hoor je nog lekker je stemgedrag delayen..
stop de tijd!
Het is niet dat ik het niet wil uitleggen, maar dit soort dingen staan daarin gewoon uitgelegd, omdat de vraag vaker langs komt.. ;)
Okay, desalniettemin bedankt!
Na een aantal onderwerpen te hebben gelezen waaronder ook de faq. Zou ik graag willen weten of de volgorde zoals ik hem nu op papier heb staan ook een goed uitgangspunt is of dat er een betere is.
Even een stukje over het tot stand komen van mijn pedalboard, tot op heden heb ik altijd gebruik gemaakt van een Intellifex Ltd. icm een Mesa Boogie tri-axis en class 2:90.
Aangezien ik niet meer in een band speel ben ik op zoek gegaan naar een paar leuke speeltjes voor thuis gebruik dit icm een financiele meevaller heeft mij doen besluiten de volgende pedalen aan te kopen:
Trem vibe:
Lovepedal - Pickle Vibe
Phaser:
MXR - Phase 90 (script-reissue)
Fuzz:
Analogman - Sunface
Plum Crazy - Fuzzy Lady
Overdrive:
Luther - overdrive (GMD)
Analogman - KOT v4 (2x high gain)
Delay:
MXR - Carbon Copy
Reverb:
Malekko - Spring Chicken
Wah:
Vox V847
Compressor:
Barber - Tonepress
De volgorde welke ik nu op het oog heb ziet er als volgt uit:
Het blauwe pedaal is een Lehle 1@3:
http://farm3.static.flickr.com/2446/...21f962e41c.jpg
Ik zou zowieso de Tone Press meteen na je gitaar zetten...dus voor de Lehle.
Volgens faq MOET de compressor na de Wah, dit zou dan betekenen dat ik beide pedalen helemaal vooraan moet zetten?
Waarom zou je iets voor de Lehle zetten? Dit is een true bypass switcher.
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de voorkeursplaatsing van een wah aan het einde van je keten is, maar dat zal ik wel verkeerd hebben
Niets 'MOET', maar ik vind je voorkeur wel bijzonder...
Maar, als jij dat fijn vindt klinken, wie zijn wij dan?
Hoi Nielsje, hoe bedoel je mijn voorkeur?
Zoals ik al schrijf in mijn vorige post heb ik de pedalen nog niet, ze zijn onderweg.
Dus ik heb nog geen pedalen en al helemaal geen voorkeur, wel ben ik op zoek naar het meest ideale startpunt om mijn pedalen in volgorde te plaatsen.
Vanuit dat startpunt zal ik zeker mijn eigen voorkeuren gaan uitzoeken.
Comfartably Daniel laat zijn mening horen en ik zou graag zijn motivatie weten, zeker omdat ik niet begrijp waarom je iets voor de Lehle zou plaatsen. Dus ik zou graag zijn motivatie weten, daar steek ik weer wat van op.
Met name omdat deze niet overeenkomt met de FAQ, aangezien de faq als sticky is neergezet ga ik er vanuit dat het toch een soort richtlijn is, vandaar dat ik het woord MOET gebruik. (niet omdat het mijn eigen mening is want die heb ik in deze nog niet)
... ik vind je volgorde eigenlijk prima zo. Het enige nadeel KAN ZIJN dat als je de Lehle alles laat bypassen, je geen buffer in je signaal hebt. En als je dan ook nog eens lange snoeren gebruikt, KAN (!) het zo zijn dat je wat toonverlies hebt.
Ikzelf heb een lange tijd met exact dezelfde manier gewerkt: Lehle 3@1 en alle pedalen in de loop. Dat was heerlijk met "1 druk op de knop" alles aan of uit zetten. Lekker hoor!
Zo dacht ik er ook over als eerste opzet, maar ja ik ben op het gebied van pedalen nog een echte leek, dus kan mij voorstellen dat een andere opstelling de voorkeur heeft.
volgorde vind ik op zich prima, als je maar weet waarom je de Wah en de Comp op DIE plek (achteraan de keten) zet..!
de delay en reverb zou ik wel als laatste in je keten zetten..
een comp (maar dat staat ook in de sticky) is een multi-inzetbaar geval, maar kan heel anders reageren als je 'm a) na je gitaar, b) achter je drives c) achteraan je keten, zet...
om de zoveel maanden zet ik mijn wah ook achter m'n drives en modulaties (ik zou hem eigenlijk wel VOOR m'n delay en reverb zetten..), maar ik vind het dan altijd te veel 'over the top'..ik vind 'n wah vooraan (na tuner en phaser) toch nog altijd 't fijnst voor mijn setup...
ik vind m'n wah VOOR de drives, met de ingebouwde gainboost, lekker om te laten oversturen door m'n boost en drive..
maar als ik het geluid van boost en drive, nog meer boost met mijn wah, ACHTER de pedalen, dan vind ik het weer te viezig klinken..
zonder gainboost kan het prima, maar ik vind de wah-filter dan te uitgesproken..
Kan iemand mij helpen?
Ik gebruik deze 3 pedalen: fulltone OCD, EHX small clone en een Maxon Delay.
Als ik clean speel heb ik graag een klein beetje chorus om mijn clean wat aangenamer te laten klinken. Wanneer ik nu mijn ocd icm de chorus gebruik klinkt de versterker 1. minder luid 2. doffer en ben ik er niks meer mee.
Nu zou ik graag weten wat de juiste volgorde zou moeten zijn (Gitaar -> OCD -> Chorus -> Delay => ??? of moet ik gebruik maken van de FX loop) en of het misschien handig is dat ik een loop creëer waardoor ik met een A/B pedaaltje (??) mijn chorus kan uitzetten en mijn OCD aan?
Eigenlijk wil ik het niet zo omslachtig maken want die chorus zou het geluid niet zo hard mogen beïnvloeden dus kan ik gerust 1 sec wachten en deze zelf uitzetten maar omdat hij heel mijn distorted geluid om zeep helpt is dit niet mogelijk.
Mijn delay staat trouwens altijd aan.
Edit: wat ik nu wel jammer vind is, als ik de distortion van mijn amp zelf gebruik en dan met mijn delay en chorus er voor dan klinkt deze imho 'hemels'. Jammer genoeg is het een gedeelde gain en kan ik hem niet clean krijgen, dus bummer.
Hmm, kan mijn post niet meer aanpassen maar ik heb mijn chorus helemaal op het einde geplaatst en nu valt het niet meer zo hard op.
Ik heb de FAQ over volgorde pedalen het stukje over effect loops gelezen, maar ik kan me er toch nog geen beeld bij voorstellen.
Er staat bv:
Er zijn twee soorten FX loops: serieel en parallel. Bij serieel plaats je het effect letterlijk tussen de pre en power amp. Bij een parallelle loop prik je de effecten in naast een 'droog' signaal dat sowieso nog tussen de pre en power amp blijft lopen.
Ik begrijp niet hoe je een effect tussen je pre en power amp kunt zetten? Dus eigenlijk een effect in je versterker zelf plaatsen, qua signaal dan he haha :seriousf:
Het enige wat ik nu kan inbeelden is, gitaar --> effecten --> versteker --> geluid
Maar als ik dat lees kan het dus ook":
gitaar --> effecten --> versterker/effecten/versterker --> geluid
Of snap ik hier nou iets niet erg? Ik hoop trouwens niet dat dit een hele domme vraag is :dontgeti:
Dat is het idee van een fx-loop, ja. Je hebt dan een extra uitgang en ingang op je versterker, juist zodat je tussen je pre-amp en eindversterker nog effecten kunt plaatsen.
Ah okay, dat zit neit op mijn VOX AC15 zo te zien, helaas.
Deze dingen:
http://img96.imageshack.us/img96/4091/fxloops.jpg
Alleen zit dat bij 'normale' versterkers aan de achterkant ;) En inderdaad, op je AC15(CC of H1TV) zit dat niet, dat zit bij de nieuwe Voxjes alleen op de AC30CC en de AC50CP.
Een versterker is, heel sterk vereenvoudigd, op te delen in twee stukken: de voorversterker en de eindversterker. In de voorversterker wordt een begin gemaakt met het opkrikken van het kleine stroompje dat via je instrumentkabel vanuit je elementen komt aangeslopen. En er wordt al een behoorlijk stuk van de klank gemaakt. In de meeste amps komt ook, afhankelijk van de stand van de regelaars, de overdrive hier vandaan. Je 'scheur' geluid dus. Dat is in feite versterking na versterking na versterking waardoor uiteindelijk een scheur geluid ontstaat.
Als je dan toch met delay wil werken is het meestal aan te raden om die na al die versterking te plaatsen anders krijg je ook veel vervorming in de herhalingen van de delay en dat klinkt meestal niet zo best. Let wel, uitzonderingen daargelaten maar dat staat ook in de FAQ.
De eindversterking gooit dat hele signaal in zijn geheel nog eens flink omhoog, waarna het daarna via een kleine omweg bij de speakers terecht komt en jij ook daadwerkelijk herrie te horen krijgt.
Niet dat een eindtrap niet kan oversturen, maar voor gemiddeld gebruik en zeker op huiskamer/repetitieniveau en bij een beetje vermogende amp ook de meeste optredens zal er bar weinig oversturing komen uit de eindtrap.
De effects loop hangt hier dus letterlijk tussen.
Okay, dus op de AC15 bijvoorbeeld: Zit een master volume knop en een top boost knop. De mastervolume is dus in feite van de pre amp en de top boost van die ander als ik het goed begrijp.
Wat ik wel heb is dat extra top boost voor meer distortion zorgt, de master volume krikt enkel volume maar niet dostorted. Ik sna het denk ik :D
Ik heb een Fender hotrod deluxe amp.
Als effecten: Boss volume pedal, Fender Tuner, Boss SD-1, Boss EQ, MXR micro amp, EHX #1 delay, T-REX Tremelo, Boss Chorus, footswitch amp
HOE kan ik deze best aansluiten op mijn amp? Want ik kom niet uit dat FX-Loop gedoe.
Wil er iemand helpen aub?