OMFG Dat is een mooi kopje aan het worden!!!
OMFG Dat is een mooi kopje aan het worden!!!
De afgelopen dagen zat ik zonder internet, kon dus niets posten.
Maandag het kopje voor de barokgitaar afgemaakt.
Dinsdag vond ik het wel weer tijd worden om eens verder te gaan aan de luit. Ben op het moment bezig met het bebalken van het bovenblad.
Maandag en dinsdag op kot bezig geweest met het inventariseren van de bouwplannen van school.
Daardoor de kans veel bebalkingen van luiten te bekijken en vergelijken.
Gisteren verder gegaan aan de tekening van de barokgitaar.
Het eerste blad is bijna af..
http://i18.photobucket.com/albums/b1...ht-Model-1.jpg
En meteen even een klein ideetje van wat het moet gaan worden...
Heb je die tekening zelf gemaakt?
Mooie projecten hoor, heb je al een idee wat je gaat doen als je de opleiding hebt afgerond?
klasse!
Groet'n
Niek
Dank je :)
Deze tekening heb ik gemaakt met autocad.
Hierna, tsja dat is nog lastig.
Moet sowieso op zoek naar werk, want van alleen gitaarbouw kun je onmogelijk rondkomen. Verder wil ik proberen één dag in de week te gaan bouwen, en dat eventueel uit te breiden.
Probleem is ook dat je in het begin veel moet aanschaffen. Hout, slijpmiddelen, gereedschap. Het is allemaal niet goedkoop.
Misschien een rare vraag (ik ben voorlopig nog een grote leek als het op gitaartechniek aankomt), maar waarom zit die laatse balk schuin?
Net dit hele topic eens doorgenomen. Veel zin gekregen om te stoppen met de huidige studie en ook dit te volgen. En Boom is dan zelfs maar 10km van me thuis.
De afgelopen week had ik vakantie, dus van concreet bouwen kwam er niets.
Toch niet stil gezeten. Ben gisteren terug gegaan naar Belgie, omdat er vandaag een workshop klavecimbelpoten-draaien in Puurs was.
Omdat ik toch via Utrecht moest meteen van de nood een deugd gemaakt en eens heerlijk rustig door het Centraal Museum gewandeld. Weinig publiek, dus een ideaal moment om de luiten op de schilderijen eens te bestuderen...
Eerst liep ik tegen dit schilderij "De koppelaarster" van Gerard van Honthorst uit 1625 aan.
De luit is optisch vrij goed weergegeven. Zo goed dat je kunt achterhalen dat de schelp uit zo'n 30-40 Taxus duigen bestaat. Ook kun je op de kop een discantruiter voor het 7e koor herkennen.
In dezelfde zaal hangt dit schilderij van de uit Wijk bij Duurstede afkomstige schilder Dirck van Baburen (1622).
Ook een goed weergegeven luit. Wederom een schelp in Taxus, zo'n 17 duigen. De stempinnen zijn gemaakt in een lichte houtsoort en aan de uiteinden zwart gemaakt.
Op dit 'pronkstilleven' van Jan Davidsz. de Heem (ca. 1670) komen we weer een luit tegen. Wederom 17 duigen in Taxys. De schroevenkast valt op door z'n S-vorm en is opengewerkt in een waferpatroon. Dit vinden niet vaak.
De sluitkap van deze luit is erg mooi.
Bij de andere Utrechtse Caravaggisten kwam ik dit schilderij van Jan Gerritsz. van Bronchorst uit 1646 tegen.
Hier zien we een getheorbeerde luit, met vrij aparte opgezette schroevenkast. De randinleg van de luit is er interessant. Als je dicht bij het schilderij staat zie je duidelijk dat er een structuur van gepareld zilver weergegeven is.
Dit weekend blijf ik in Belgie. Kan hopelijk een beetje doorwerken.
Maar goed, voor het begin van arbeid moet men goed rusten. Ik ga mij bezighouden met het onderzoeken van een belangrijk deel der Belgische cultuur; het Bier.;)
Weltrusten:cheerup:
wel knap hoe je je documenteert door naar een museum te gaan.
vraagje, die electrische uke: is er in de klank iets te horen van het typische ukele geluid of klinkt het gewoon als een klein gitaartje? Zie het niet goed maar er zitten toch nylonsnaren en piezo op, of niet?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
heb je die hals zelf gemaakt of kun je daar ergens aangeraken?
Die ukelele is ook wel cool.
Kunnen we misschien eens een keer afspreken? Ik wil je instrumenten ook best eens van dichtbij zien.
(en nu ik bezig ben met mn paper te schrijven denk ik dat ik toch maar eerst deze studie afrond, ik kan daarna mss nog wel wat bijleren qua instrumentenbouw. Deze zomer komt er al een Les Paul, of toch iets dat het uiteindelijk moet worden)