-
3 weken vind ik zelf een absoluut minimum voor 'gewone' laksoorten (nitro, water basis, acryl), meestal wacht ik toch liever 4. Gecatalyseerde lakken (polyester enzo), die wij toch niet kunnen verwerken, zo thuis, die kun je binnen 24 a 48 uur polijsten.
-
Hoe krijg je zoiets voor elkaar:
http://www.gibson.com/products/custo...s/fadedblu.gif
Het wordt faded blue/jeans blue genoemd, maar t ziet er meer uit alsof het mislukt is, haha. k Vind die kleur al tijden helemaal te gek, maar je ziet t weinig dus wellicht moet ik het r zelf maar ns op wagen.
-
waterman inkt op brengen en daarna wegschuren met 400 gritdroog, daarna met verdunde waterman (1 op 1 met water) de top nog een keer doen
-
@ Fred: wat doe je met de allerlaatste laag blanke lak? schuur je die ook op of begin je na het uitharden gelijk met polijsten? en er wordt ook gesproken over "laklagen". hoe moet ik dit zien? ik ga tijdens het spuiten per spuitbeurt zeker 3 keer over het gehele oppervlak heen voordat ik het genoeg vind. is dit nu één laklaag of zijn er dit drie? als je dit als één laklaag ziet, heb ik er nu pas drie opzitten, anders 9 :satisfie:
groeten Pasqual.
-
de laatste laag schuur ik ook maar dan met 2000 grit (anders blijf je polijsten voor dat het helemaal glad wordt)
en 1 laag is bij mij ook 2 a 3 keer per spuitbeurt over de body spuiten, pas als er meer dan 10 minuten tussen iedere laag zit spreek ik van aparte laklagen
je merk vanzelf na het schuren van de lak of er genoeg opzit, als de lak strak is na het schuren (dus geen putjes of nerven) dan spuit ik nog 1 laatste laag op het af te maken en laat dan de lak verder uitharden
je zult zien dat er dan toch nog wat nerf terug komt in die lak tijdens het uitharden maar dat verdwijnt weer als je gaat schuren voor het polijsten
-
bedankt Fred,
bij mij blijf je hoe dan ook de nerf zien en voelen. dat is ook niet erg en raar als je bedenkt dat het essen is. ik heb de body behandeld met transparante waterbeits, onverdund en gekleurd met blauwe printerinkt. dit heb ik opgebracht met een spons en laten drogen en later weer helemaal opgeschuurd waarna alleen de nerf nog gekleurd overbleef en een lichte blauw/groene waas over de body. daarna heb ik weer dezelfde beits paars gekleurd en verdund met water en weer opgebracht met een ( nieuwe ;) )spons en na drogen weer licht opgeschuurd. het effect is zeer mooi. zeker na de blanke lak erop. hoeveel lagen is eigenlijk wenselijk, of is dat meer naar eigen tevredenheid? ik krijg de nerf ook niet weggeschuurd en waarschijnlijk haalt de beits 'm ook weer naar boven. ik vindt dit dan ook niet storend. misschien nog een laag en dan is het oppervlak wellicht helemaal glad.
als ik nu eens wist hoe ik een foto kon plaatsen zonder "mijn album, of iets dergelijks" kon ik je het laten zien.
groeten Pasqual.
-
als je met essen werkt moet je eigenlijk een filler gebruiken omdat je anders heel veel lak moet spuiten voordat de nerf weg is (maardat had je al gemerkt ;) )
maar als ik geen filler gebruik (en ik ben nogal gemakzuchtig en kan niet altijd mijn potje met filler vinden :D) dan spuit en schuur ik net zo lang tot dat ik geen porieen meer in de lak zie. De reden hiervoor is dat anders de polijstpasta in die porieen gaat zitten en je anders allemaal witte puntjes in je lak krijgt. doordat je steeds schuurt tussen de lagen blijft de dikte van de lak beperkt dus je hoeft niet bang te zijn dat je een dikke laag lak overhoud
een beetje nerf in de lak vind ik op zich niet zo erg, maar die witte puntjes wel
-
ik zou het eigenlijk wel jammer vinden om een filler op mijn essen te gebruiken.
het is eigenlijk gewoon mooi met dat reliëf in de lak. ik denk dat ik er nog een keer over heen ga en dan laat ik 'm uitharden en hopelijk heb ik niet teveel last van die witte puntjes na het polijsten.
groeten Pasqual.
-
Bij m'n bas kun je de diepste deukjes nog zien en er zitten wat "putjes" in de lak (ze geeft nog een klein beetje toe dat ze van '83 is)
Ik ben erg tevreden met het resultaat, ze ziet er stukken beter uit nu :cooler:
Resultaat:
http://www.decoda.net/FCBASS/index_b...rontangle2.jpg http://www.decoda.net/FCBASS/index_b...ckbackside.jpg
http://www.decoda.net/FCBASS/index_b...ckheadside.jpg
@ Fred dons, topicstarter en alle anderen hier: Thanx voor de goede tips!
-
das wel een hele mooie bas !