-
Hoi Barno,
Ik heb je Guttlin gitaarontwerp even nagetekend. Ik heb het vervolgens over je basgitaarontwerp (hieronder) heen geprojecteerd en daarbij heb ik de bovenkant van je gitaarontwerp verschoven ten opzichte van de onderkant. Hij komt daardoor iets verder vast aan de hals en hopelijk heb je het neckdive probleem dan niet.
Het was niet genoeg om het bovenste deel alleen te verschuiven, dus ik heb het ook een klein beetje geroteerd : de punt onder je rechterelleboog komt daardoor iets naar beneden. Lastig uitleggen zo, ik had meer screenshots moeten nemen. Anyway, op plaatje 2 heb ik het even snel met paint jouw kleurtjes gegeven en op plaatje 3 heb ik de taille (die wel erg slank is bij plaatje 2) iets opgerekt. Kijk maar of je er iets mee kunt, ik vond het leuk om even op te stoeien.
Succes!
Marco
http://i138.photobucket.com/albums/q...ls/guttlin.jpg
-
Ik stem voor nr 3: set neck, 1cutaway bass.
Handmade bassen hebben, voor mij, zo de beste vorm :)
s.
-
thx voor het meedenken cocobolo maar ik vrees dat ik bij mijn initieel ontwerp ga blijven. Ik vind eignenlijk dat je aanpassingen vooral tonen waarom ik het gitaarontwerp niet zomaar kon vertalen naar een bas. voor mij is de visuele balans dan weg en gaapt er "een gat" tussen tail en upperhorn. Nu ja, tis een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk.
Hoezeer ik stijn zijn basbouwkunsten ook bewonder, ik zie zelf niet graag bassen met zo'n extended hoorn tegen fretboard. I'm a sucker voor ouderwetse stuff :)
-
bassisten zijn meestal ook wat ingetogener mensen als gitaristen :) dus mag het ontwerp het ook wel iets zijn. Mss dat de toevoeging van die F sleuten nog wat verschil maakt.
Ik vind je eerste model meer dan prima. De lijnen vloeien mooi zonder dat het te extreem word. Versie drie van de bijgewerkte tekening zou ik ook nog kunnen hebben. Al heb ik op het plaatje het idee dat de cutaway te diep is.
25" bas? Bedenk me net dat ik hier nog een short scale heb staan telecaster vorm en een hals die 1 cm korter is dan mijn squier strat. Moet die eens weer bespeelbaar maken om wat te experimenteren :) Zou wel een cool idee zijn. TV Yellow met een eastwood hi-flyer pup.
Lage snaarspanning heb ik sinds kort ervaring mee en geeft een percusieve haast contrabasachtig toon. Me like it. Zeker voor roots/folk/country muziek. Verschillende bassisten die erop gespeeld hebben zijn er weg van.
-
Ik vind het second bass idee mooier dan die van cocobolo. Ik ben zelf ook geen fan van zo'n upperhorn tegen het fretboard.
Maar wat je nu heel goed ziet, is dat de upperhorn van de bass een stuk vloeiender is dan die van de gitaar. Van mij mag er wel een wat grotere hoek/hap in. Maar dat kost je waarschijnlijk weer aan massa/gewicht.
-
Ik vind de derde optie van Cocobolo wel mooi, maar praktisch gezien vraag ik me af in hoeverre die hoogoplopende kont voor een vingerende basist niet in de weg zit ? (poor choice of words...)
-
naar aanleiding van het Guttlin kalender idee een tijd terug in dit topic: ik heb wat tijd dus er komt er een voor het gezegende jaar 2010.
hier een voorbeeld van december. Het ding drukken (12 A4's) is me te kostelijk. Voor de liefhebbers maak hem pdf gewijs downloadable op mijn site binnenkort.
cheers,
Barno
http://i158.photobucket.com/albums/t...ERDECEMBER.jpg
-
vet idee Barno! Ga em zeker downloaden en mooi afdrukken op het werk.
-
Schitterend idee Barno!
Die krijgt een mooi plaatsje in huis. Wordt vast een collectors item!
Thanks for sharing :ok:
-
Sef, je mag er voor mij ook wel eentje drukken dan ;)