Mijn strat. Ben er erg blij mee! Speelt fantastisch..
http://img258.imageshack.us/img258/7...titled1xt4.jpg
http://img302.imageshack.us/img302/6...erluuk2st5.jpg
Printable View
Mijn strat. Ben er erg blij mee! Speelt fantastisch..
http://img258.imageshack.us/img258/7...titled1xt4.jpg
http://img302.imageshack.us/img302/6...erluuk2st5.jpg
heel mooi !!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *ROCKST4R
hij kan alleen wel een poetsbeurt gebruiken! voor de fretboard..
lekker 'relic' :dontgeti:
dat is niet relic, dat is gewoon vies :pCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door datsun
Nee, gewoon smerig. Maar wel een mooie gitaar!
Nee, dit is niet een Tom Delonge, alhoewel ik door die Strat ben geinspireerd deze te verbouwen. ;-) Een Tom delonge heeft een andere headstock en is een hardtail. PU, volumeknop en slagplaat zijn hetzelfde als van een Tom Delonge strat.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stumpy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
deze twee vragen hangen met elkaar samen :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AlterEgo
t is dus een mexicaantje, en oorspronkelijk wastie sunburst.. nou, blijkbaar wordt de body dan uit een soort van sinaasappelkistenkwaliteit alder (elzen..?) gemaakt met daaroverheen een mooi alder fineer..
ik dacht dus (naief als ik was) dat t solid alder was, en begon met de brander loos te gaan.. dit resulteerde dus in het loslaten van de fineerlaag op de plek waar nu de tape zit.. :)
voor de rest heb ik de gitaar gewoon met waterbeits bruin gestaind en daarna met enkele lagen glanzende en een paar lagen satin lak afgelakt (met een gewone kwast overigens, wel tussendoor een btje geschuurd)..
mijn theorie was dat een dunnere laklaag zou zorgen voor een meer helder, sprankelend, dynamisch geluid, en deze theorie lijkt te kloppen.. hoewel t verschil versterkt toch mss verwaarloosbaar is..
Het gaat hier om een Mex RI, naar ik aanneem?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door *ROCKST4R
Jazeker! Heb je gelijk in.
Hehe John zn 'Mother's Milk' Strat!
speelde frusciante tijdens de opname van mother's milk en de tour daaropvolgend op een 70's re-issue mex ?
Nee. Dat zal een USA-model zijn geweest.
Ja tuurlijk, ik heb deze ook maar voor me verjaardag gekregen van me pa :D
Hij was dacht ik 950 euro. Ik zit er ook over te denken om hem net zoals John's gitaar te laten agen, precies zoals john's strat.
Nee. Hij had gewoon een 'echte' oude. Was toen nog niet zo speciaal. Was toen hoogstens 15 jaar oud! :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sonic_sam
Ik bedoelde dat ie de zelfde had in specs en looks.
Vond nog een fotootje op den harde schijf. Die tele denk je maar in het tele topic. Ik vind het in ieder geval een mooi koppeltje:
http://i90.photobucket.com/albums/k2...6/S8000058.jpg
Citaat:
mooie axes! 8-)
maar waarom nou dat 'babygeval' erbij, da's toch geen Rock 'n Roll man :confused:
Komt ooit nog één :D
Nee hoor, is het bedje van m'n kleine neefje. Die slaapt soms bij ons :)
Dat is wel rock & roll! Het bewijst van potentie en een gezonde sexdrang.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helter Skelter
ff hier iets vragen over m'n strat, dan moet ik geen nieuw onderwerp maken :)
mag je bij een strat de intonatie wijzigen zonder eerst de spanning van de snaar te halen of is dat schadelijk? 't zou in ieder geval handig zijn...
met dank ;)
Je kan zelfs niet anders. Anders kan je niet meten/bepalen of je een zuivere intonatie hebt bereikt. Maar ik denk dat je wat anders bedoelt dan intoneren?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pentatonic
Mooie strats allemaal!
Scheuren die singlecoils nou goed genoeg voor punk en rock?
Dat gaat wel hoor, met de goede versterking/effecten. Maar het klinkt altijd wat dunner/scherper dan met humbuckers. Voor een solide muur van geluid gebruik ik liever een gitaar met humbuckers, maar als ik een snijdende solo in een breed arrangement moet plaatsen (zoals vandaag) pak ik de Stratocaster.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrey
Citaat:
het gaat wel, maar is veel omslachtiger: je schat eerst hoe je het moet aanpassen, doet dat en dan terug stemmen om te kijken wat er gebeurd is ondertussen. zo moet ik het doen bij m'n les paul omdat die vijsjes op een onhandige plaats zitten (onder de snaar). blij dat het met m'n strat wat effectiever gaat :)
grmbl... ik krijg ze niet geïntoneerd, het lijkt alsof ik gewoon in een circeltje bezig ben. het is de eerste keer dat ik een strat probeer te intoneren dus wss doe ik iets fout.
wat doe ik?
ik stem de open snaar
ik check wat er op de 12 fret gebeurt
ik vijs aan de brug zodat de snaar op de 12 fret klopt
maar: dan klopt de open snaar weer niet, dus ik stem de open snaar weer bij. probleem: dan klopt het op de 12de fret weer niet meer...
ik denk dus dat ik iets fout doe, maar wat?
Dus als hij er niet is maak jij daar herrieCitaat:
Nee man, veel te klein voor. Die gitaren stonden daar toen ik m'n slaapkamer aan het uitmesten was en ik dacht, verrek, ik maak een foto. Ik raak ook altijd zo snel afgeleid...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjoerd5
Ik weet niet of het om nieuwe snaren gaat, maar heb je de snaren wel eerst herhaaldelijk goed opgerekt bij het stemmen? Pas dan kan je goed intoneren. Nou moet ik ook eerlijk bekennen, ik laat het altijd doen. Zo nauwkeurig als dat die man het altijd krijgt lukt mij ook niet.Citaat:
het zijn snaren van ongeveer 2 weken, nog in goede staat. als de snaar versleten is, zou ik ze volgens mij gewoon niet goed krijgen op de 12de fret... dat lukt hier wel, het probleem is alleen dat ze dan open weer onstemt is. ik snap er niets van en 't is frustrerend :(
nog iemand die kan helpen?
Gebruik je wel een stemapparaat?
Allereerst moet je de snaren wel eerst goed oprekken. Dit doe je door de snaar over de gehele lengte, van begin tot einde, wat van de toets te trekken. Je mag best wat weerstand voelen, alleen kijk uit dat je de snaren niet kapot trekt, met name de dunnen snaren. Begin daarom bij de dikke snaren, om het juiste gevoel te krijgen.
Probeer daarna het volgende:
1 Stem de gitaar zoals gebruikelijk
2 Speel een flageolet toon op de 12de pos.
Dit moet hetzelfde in toonhoogte zijn dan de open snaar, maar dan precies een octaaf hoger, maar het wijzertje van je stemapparaat moet hetzelfde aangeven.
3 sla nu de dezelfde snaar aan, maar dan ingedrukt op de 12de positie. Nu kan er een afwijking zijn.
Geeft het wijzertje een hogere toon aan, bij ingedrukte 12 positie, dan moet je je zadeltje iets naar achteren zetten, net zo lang tot deze klopt bij het stemmen.
Geeft het wijzertje een lagere toon aan, dan moet het zadeltje iets naar voren.
Denk bij het aanslaan van de ingedrukte snaar op de 12de positie dat je de snaar precies achter de fret en maar lichtjes indrukt! Als je de snaar te hard indrukt, is de intonatie al niet meer betrouwbaar.
Hopelijk kom je er zo uit.
wil er nog even bijzeggen dat als je het zadeltje naar achteren draait (terwijl de snaar op spanning is)de snaarspanning stijgt en je los aangeslagen dan hoger gestemt is.
andersom, je daait het zadeltje richting topkam de snaarspanning lager word en je een lagere toon krijgt
dus welke richting je ook opdraait, de snaar moet eerst weer gestemd en dan pas weer checken.
heb het idee dat daar je probleem lag
met dank voor de hulp :)
@ stratman 70: ja, ik gebruik een stemapparaat
@ no 1 hops: ik stemde de snaar na het verschuiven van het zadeltje opnieuw, maar dan was het gevolg dat ze op de 12 fret weer fout was.
situatie van het probleem:
open klinkt de hoge E perfect, maar op 12de fret is de hoge E te laag, ik stel het zadeltje bij tot het octaaf op de 12 fret klopt. dan is de open E snaar weer te hoog, dus ik stem die bij, maar dan staat de 12de fret weer (precies even veel als in het begin) te laag.
ik denk toch dat ik het ongeveer volgens jullie methode doe? al werk ik niet met flageolets.
het lijkt wel een vicieuze circel. zou het toch aan de snaar liggen?
de snaar is al gesneuveld ondertussen en 'k heb geen nieuwe dus voorlopig ligt alles plat, maar hulp is natuurlijk nog altijd welkom ;)
@ pentatonic
Volgens mij maak je de fout dat je na het bijstellen van het zadeltje weer je toon op de 12de fret checkt...
Als je op de 12de fret te laag zit, dan moet je zadeltje dus iets naar voren, nadat je dat gedaan hebt stem je eerst de open snaar weer op een E en vervolgens check je de 12de fret weer... en dat blijf je herhalen totdat de
toon op beide plekken klopt... dan zou het echt moeten werken hoor
het lijkt me geen verschil te maken met wat ik nu doe (zie vorige), maar ik zal het zeker eens proberen als ik een nieuwe snaar heb :)
Ik denk het niet. Je moet het exact doen zoals no 1 hops, joost en ik het beschrijven.Citaat:
There you go...!!!!Citaat:
al werk ik niet met flageolets.
Als je dat niet doet, werkt het inderdaad voor geen meter. Dat checken van die flageoletten is essentieel. Anders kun je nooit de intonatie op de 12 positie checken.
ok, 'k zal het proberen stratman :), morgen meer nieuws.
Dat hoeft niet per sé hoor, je kunt ook gewoon de open snaar met de 12e fret vergelijken, als je een beetje goede oren of een goed stemaparaat hebt moet dat octaafje verschil geen probleem zijn... toch?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratman70
zon flageolet is wel essentieel als je ook wilt intoneren aan de hand van ongeveer de 19e fret. Als het goed is krijg je nooit zowel de intonatie van de 12e fret als de 19e fret tegelijk perfect, je zou er dan tussenin moeten gaan zitten...
ik snap wel dat het zeer omslachtig klinkt, en als het flink in de soep zit dan is het ook wel even werk.
joost104 zegt het denk ik goed.
je hebt de snaar gestemt, controleert die met de 12 positie.
is die te hoog, dan moet de snaar tussen die fret en de brug langer worden en draai je het zadeltje iets terug.
je stemt dan eerst de snaar weer en controleert dan pas weer de 12 e positie.
is de 12 e positie te laag, dan moet de snaar juist korter worden tussen de 12 positie en de brug en draai je het zadeltje naar de topkam toe.
dus
open stemmen, checken, verdraaien, open stemmen,checken
en dit herhaald zich todat of je gitaar goed is voor het forum zelfbouw of hij speelt als en tierelier.
ok, ik begin te begrijpen wat ik fout deed, denk ik.
hehe, zo leer je het he ;)
dank voor al de hulp
Als ik linkshandig was zou ik een rechtshandige witte strat verXdom hangenCitaat:
HENDRIX-STYLE :D:D:D
(ik speel ook met .60 :P )