Korte vraag waarop ik het antwoord in de FAQ niet vond; waar zet je een EQ, in theorie, in de keten? Niet als boost maar echt als EQ.
Printable View
Korte vraag waarop ik het antwoord in de FAQ niet vond; waar zet je een EQ, in theorie, in de keten? Niet als boost maar echt als EQ.
strikvraag..!
maar met wat kunst- en vliegwerk wel te beredeneren..
wat doet een eq? frequenties van hetgeen ervoor komt filteren (dwz frequenties benadrukken/afzwakken/weghalen/toevoegen), wat invloed heeft op hetgeen erna komt..
EQ als boost betekent niet meer dan alles TOT AAN de EQ, met de hoeveelheid volume of toegevoegde/weggehaalde frequenties etc, veranderen..
afhankelijk van je andere pedalen, bijv. de mid hump van een tubescreamer compenseren (EQ ná de TS), of je gitaar geluid filteren om DAT geluid te oversturen (EQ voor de TS)... etc...
bij een chorus of ander modulatieding doe je hetzelfde, frequenties weghalen/accentueren van 't geluid waar je mee werkt..
EQ-pedalen zijn -arguably- de meest gecompliceerde maar uiteindelijk meest waardevolle pedaaltjes in ieders arsenaal...! (en als ik niet zo lui was én ruimte had voor 'n extra pedaal, zou ik er echt eentje terug pakken... ;) )
Een EQ is ook maar een filter ;) Verder wat broeder Nachtvlieg zegt.
Hee, filters staan wel in de FAQ!
Dank U!
Zo , HIERNA kan dit topic dicht!
Ook ik heb een vraag over volgorde:
Ik heb een Peavey 5150 met een BBE 862 Sonic Maximiser in de FX Loop. Nu heb ik er een Boss NS-2 (noise surppressor) bijgekocht - hoe sluit ik die aan op het geheel? Alvast bedankt!
Thomas
Hey,
Ik heb het forum al afgezocht en misschien staat het er niet op of misschien heb ik er over gekeken maar ik heb een vraagje... Ik vraag me af hoe ik mijn apperatuur moet schakelen. Dus zowel de volgorde van de pedalen als de aansluiting op de versterker.
Mijn gear :
* Gibson Les Paul Std
* Marshall JVM 410 (aparte footswitch voor de 4 kanalen)
* Boss Tuner pedaal
* Boss Fuzz pedaal
* Boss Noise supressor
* Boss equalizer
* Boss Supershifter
* Dunlop Crybaby
* Ernie Ball volumepedaal
Kunnen jullie wat licht in de duisternis brengen voor mij!
Thx
hai, niet om je af te vallen/aan te vallen, maar:
waarom heb je deze -zeer aardige- collectie met apparatuur, (in 1 keer? of steeds apart) aangeschaft, als je niet helemaal begrijpt wat ieder pedaal doet en hoe elk pedaal reageert op het andere?
vooral die PS-5 en GE-7 bevatten samen een wereld van de meest uiteenlopende/flexibele gitaar-gereedschappen, deze zul je met veel try/error en veel geëxperimenteer pas werkelijk doorgronden (en ze dan ook nooit meer wegdoen, tenzij je ruimte wil besparen...)
maar vanwege Koninginnedag en omdat ik 't al een tijdje niet meer heb gedaan, hier mijn suggestie:
A:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal
* Noise supressor in de FX-loop van je JVM, en eventueel de Equalizer in de loop van de noise supressor..
B:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal (achteraan werkt het als een 'eindvolume' voor je fuzz/equalizer 'geluid'..
*Noise supressor het raam uit, tenzij je echt op Yngwie-gain/volume stand speelt...
C:
* Volumepedaal (vooraan werkt het als een soort 'gitaar-volumeknop')
* crybaby
* Supershifter
* Fuzz
* equalizer
D:
* Boss Tuner pedaal
* Crybaby
* Boss Supershifter
* Fuzz pedaal
(* Equalizer )
* Ernie Ball volumepedaal in de loop van je JVM (Volumepedaal werkt als een grote 'mastervolume' die je overall sound (+ de gainstand en je mate van preamp-distortion/overdrive) enkel harder/zachter maakt..)
* Noise supressor op Marktplaats/Gitaarmarkt..
Hey bedankt voor de info...
Ik speel met mijn band al heel lang gewoon met mijn gitaar, amp en met een crybaby.
Nu wil ik mijn sound wat gaan uitbreiden en heb ik enkele effecten getest... Ik heb gewoon geen flauw idee hoe je deze nu best schakelt....
Dus ja, ik ben nu niet zo'n technisch onderlegd gitarist ben maar daarom zijn deze fora der of niet?
Nog een bijkomend vraagje.... Als ik op kanaal OD2 in de rode stand (dus echt superveel gain) dan heb ik ruis in overvloed.... Zou de Noise supressor dit tegengaan ook al zit de bediening van de ampkanalen op een aparte footswitch?
heb je deze nu ook al allemaal gekocht? Als je niet zo technisch onderlegd bent, waarom koop je dan een aantal van duurdere effecten, die (stuk voor stuk) ook een behoorlijk steile leercurve hebben? (alleen die supershifter kost je al een paar weken om 'm echt lekker te begrijpen/gebruiken..)
deze fora zijn inderdaad bedoeld om te leren, maar sommige mensen (waaronder ik) vinden het wel interessant (misschien uit jaloezie?) dat sommige mensen een godsvermogen aan -speciale/niche- pedalen uitgeven, zonder dat ze per pedaal kunnen aangeven wat ze ermee kunnen doen..
natuurlijk is het altijd leuk om een pedaal te kopen, en je te laten verrassen/inspiratie opdoen door zo'n ding..
inderdaad 2 opties: 'geluid in je hoofd' zoeken, en daar een pedaal bij kopen (1 ), of 'pedaal kopen en kijken wat het verandert' (2)..
optie 2 is echter niet iets om te doen met een vijftal pedalen, waarvan 3 heel erg verschillende dingen doen..
tot zover mijn gezeur; on-topic! ->
iets als een noise supressor is eigenlijk een 'pleister', dus als je gain echt te noisy geluid veroorzaakt.. probeer eens je volume wat harder te zetten en met je gain te 'spelen'..
als dat nog te hard staat (heeft de JVM geen ingebouwde gate o.i.d. ?), dan zou ik de NS-2 in de fx-loop van je JVM zetten..
de noise suppresor werkt namelijk zo: input -> 'noise supressor circuit' -> output.. dit betekent dus dat je hetgeen 'noise' maakt, in het noise supress-circuit zet.. in dit geval maakt je voorversterker/eindversterker (fx-loop is niks anders dan een 'punt' tussen je preamp/poweramp) het lawaai..
de BEDIENING van je ampkanalen heeft niks te maken met een extra noise-bron.. je schakelt de versterker gewoon niet via het paneel, maar via een soort relais tussen foot-switch en amp..
gitaar -> preamp -> noise supressor -> power amp
footswitch -> schakelcircuit -> amp
er gaat dus ook geen geluid door je footswitch...
misschien een wedervraag: waarom heb je specifiek de equalizer, supershifter en fuzz gekocht om 'nieuwe' geluiden te krijgen? het zijn 3 uiterst krachtige pedalen, maar zijn niet meteen 'geschikt' om huis-tuin-keuken covers te spelen (hoewel die JVM al een monstermachine is...)
Ik ga proberen op een beetje te antwoorden op uw reactie...
Ik heb nog niet alle effecten zelf aangekocht.
Momenteel heb ik de wah, volumepedaal, de Fuzz en de supershifter. De andere pedalen gebruik ik van een vriend om er zo mee te leren werken en als ze me aanstaan later zelf aan te schaffen. Jammer genoeg groeit het geld ook niet op mijn rug...
De Fuzz heb ik kado gekregen dus zelf niet gekozen. Ik gebruik deze ook zo goed als niet, ik heb genoeg aan de verschillende kanalen op de amp.
Ik wil met de effecten vooral wat meer in onze nummers steken. We spelen geen covers.
de supershifter heb je gekocht neem ik aan? wat dacht je ermee te kunnen dan?
het is inderdaad geen aanval van mij, maar ik ben gewoon benieuwd waarom je niet eerst 'gewoon' wat overdrive pedalen, of chorus- of delay's zou proberen.... ?
om een voorbeeld te geven, ik speel al bijna 20 jaar gitaar, waarvan al bijna 15 met effecten e.d. en ik heb pas afgelopen jaar de GE-7 (eq) en PS-5 (supershifter) gekocht/geprobeerd... ik heb er echt avonden mee lopen oefenen voordat ik ze 'in de vingers' had, en vond ze erg waardevol..
helaas is het board nu vol, en heb ik ze moeten wegdoen...
Ook ik zou graag de volgorde willen weten van mijn pedalen.
Wah
Volumepedaal
Digital Delay
Chorus
Flanger
Digital reverb
Tuner *korg dt-10*
Ik zou:
tuner
wah
chorus
flanger
digital delay
digital reverb
volumepedaal
maar als je je distortion uit je amp haalt dan zou ik de modulatie effecten in de loop doen, en ook de delay en reverb, en dan kun je hangt ervanaf wat je met je volumepedaal wilt hem ook in de loop zetten, of pre distortion.
Ik haal inderdaad de overdrive uit mijn versterker. Uit jouwn reactie kan ik dus opmaken dat alles in de Send-return kan.
Met het volume pedaal wil ik het volume kunnen regelen. Deze kan dus ook in de loop?
Ik heb altijd met multi-effecten gewerkt dus dit is compleet nieuw voor mij.
volumepedaal plaatsing is afhankelijk van je luiheid/wensen:
vooraan: pedaal = volumeknop van gitaar (regelt dus hoeveelheid 'gitaar' die je preamp/distortion/overdrive-trap raakt..)
achteraan: pedaal = regelaar die het volume TOT de versterkeringang regelt
fx-loop ('send-return'): volumeregelaar/mastervolume, dus regelt volume van je 'hele geluid' (TOT je eindtrap uiteraard..)
zelf vind ik 'n volumepedaal achteraan of in de loop 't fijnst
zolang ze voor de delay staan
overigens had je de volgorde van je effecten al een x-aantal keer in deze thread kunnen lezen, het is een redelijk standaard collectie (.....)
mijn suggestie desalniettemin:
(1)
gitaar -> tuner ->wah ->chorus -> flanger
(modulaties als chorus/flanger VOOR de amp maakt dat ze wat 'viezer' klinken, wat ik persoonlijk wel 'lekker basic' en lekker vind klinken)
FX-loop:
Volumepedaal->digital delay->digital reverb
(2)
gitaar/tuner/wah/flanger
fx-loop:
chorus- volumepedaal- delay -reverb
goeieavond iedereen,
forums zijn geweldig. als newbie had ik graag geweten wat de beste volgorde is van mijn effectenpedalen. ik speel met mijn telecaster door een fender hotrod. een heel eerlijke klank met redelijk wat attack. no nonsense dus :-)
Boss GE-7 Graphic EQ
TU-2 Tuner pedal
Boss DS-1 Distortion
Ibanez Digital Delay
Tubescreamer
Pro Co Rat Distortion
Ibanez Compressor CP-5
Boss DD-6 Digital Delay
Boss PSM-5 power supply
Wat deze laatste pedaal betreft: kan deze alle pedalen voeden en
de pedalen die mss in de effects loop horen (de delays) daar inzetten?
Nog vraagje over Boss DD-6: je kan met de tap functie
zelf je tempo bepalen, had ik vernomen. Maar kan je die pedaal dan tijdens een nummer ook uitschakelen of zit hij dan vast in die tap-mode?
ik lees graag jullie antwoord
mvg
Ondanks dat broeder Nitefly nooit te beroerd is om een dergelijke vraag beeldschermvullend te beantwoorden wil ik je vooral ook wijzen op de Volgorde FAQ bovenaan dit subforum. Dit topic is vooral bedoeld voor specifieke situaties en hun mogelijke oplossingen.
En welkom op het forum overigens!
no-nonsense én een hele hoop pedalen?
niet om je als newbie af te vallen, maar deze pedalen staan toch écht heel vaak in deze thread beschreven, even zoeken dus...!
1 kleine suggestie misschien: je kan 1 delay misschien buiten je loop, vóór je amp laten staan, en de ander in je fx-loop van de amp stoppen..
of voor wat meer lekkere variatie, beide delays in je fx-loop..
PSM-5 kan je pedalen voeden, afhankelijk van de adapter die je op de DC-input aansluit (de PSM-5 levert zelf geen stroom, maar is een verdeeldoos/masterswitch in-een)
ook kun je de pedalen die in je fx-loop gaan niet meteen aansluiten, omdat de PSM-5 'inline' staat met je andere pedalen..
wat wel gaat is dit: fx loop send -> PSM-5 input + delays in de loop, PSM-5 output -> fx loop return...
het nut hiervan is echter klein..
ik zou die PSM gebruiken als master aan/uit schakelaar voor al je pedalen behalve de delay's..
tap tempo = regelen van delaytijd met je voet, bij de DD-6 moet je volgens mij 'doorstappen' om tap tempo aan te geven, en een andere mate van druk zetten op het pedaal als je'm aan/uit zet..
je kan 'm dus uit/aan zetten als je tap tempo hebt, maar het vergt wat gewenning.. (Mijn DD-5 heeft gewoon een aansluiting voor een los tap tempo pedaaltje..)
Niet helemaal, je moet de DD-6 2 sec. ingedrukt houden om in (en uit) "tap tempo-instellen" te komen.
Voor Stef3452: Ja dat kan.
Je houdt het pedaal 2 sec. ingedrukt om in de tap-delay modus te komen (lampje wordt groen). Je kunt dan het nieuwe tempo intappen - dit heeft meteen effect op de delaytijd die je hoort.
Als je het goede tempo hebt, hou je het pedaal weer 2 sec. ingedrukt om de instelling op te slaan. Je kunt dan het effect aan en uit zetten, de instelling blijft bewaard totdat je een nieuw tempo intapt (nadat je weer 2 sec. het pedaal hebt ingehouden) of aan de tempoknop draait.
Op de boss-site zijn handleidingen te vinden met meer info.
bedankt voor jullie reacties dat apprecieer ik echt. en idd ik had al de helft van de informatie kunnen vinden bovenaan de thread. mijn excuses hiervoor.
in mijn geval: TU-2 Tuner -> Compressor -> Ge-7 EQ -> Tubescreamer -> Rat ->
Delay
wat die Boss PSM-5 power supply betreft: aangezien ik een adapter heb om al m'n andere pedalen te voeden, is het dan belangrijk dat die op een bepaalde plaats komt in de loop (vooraan, achteraan, in het midden) of doet dat er niet toe?
bedankt voor de DD-6 tip. wist ik niet.
Graag jullie advies...
eerste vraag over de volgorde, na het lezen van de FAQ dacht ik aan dit:
gitaar -> vibe (univibe kopie) -> fuzz (Keeley) => 3 distortions => delay ->
tweede vraag gaat over de volgorde van de 3 distortions in de keten:
=> Eternity (Hi gain) -> KoT -> TIM (low gain) =>
wat denken jullie?
Nee.. .ik zou juist de lowgain pedalen eerst doen, dan pas de highgainers.
Zo kan je eventueel nog stacken, andersom werkt niet.
Tenzij je dat nooit doet, dan zou ik ze gewoon logisch plaatsen op je pedalboard (qua bereikbaarheid e.d.).
Je kunt lowgainers echt wel achter zetten ook als je wil stacken. Het hangt wel af van de combi, met het ene pedaal zal het wel matchen en met een ander niet, gewoon uitproberen dus.
Ik ben ook aan het experimenteren met effecten en ik heb ook een vraag over de volgorde, excuses voor mijn ignorantie als beginneling met fx ;)
Ik heb de volgende pedalen:
Noisegate, chorus, delay, flanger, tuner.
Wat zou de meest logische volgorde zijn? Ik gebruik met name het distortion kanaal van mijn amp, mocht dat van invloed zijn.
Vriendelijk bedankt!
Ik zou zelf gaan voor tuner>chorus>flanger> delay>noisegate
hoe de chorus flanger en delay staan maakt volgens mij niet zo uit want het zijn allemaal modulatiepedalen. dat kan je het beste zelf uitproberen wat er gebeurt als je ze tegelijkertijd aanzet.
Thanks, ga het proberen :)
Zou die noisegate niet beter op het begin moeten, anders kapt ie de delay toch af?
Om bijgeluidjes van de flanger en chorus eruit te halen zou ik hem in ieder geval na die 2 apparaten zetten. Wat betreft de delay heb je misschien gelijk, maar sowieso niet zolang je nog doorspeelt natuurlijk. Hij zal misschien alleen minder mooi uitsterven wanneer je stopt met spelen en je delay door laat gaan. Gewoon even testen zou ik zeggen.
Noisegate heeft alleen maar nut als je 'm achter je drive zet, dus in de FX loop van je versterker. Als je die niet hebt zie ik het nut niet zo in van de noisegate...
Voor de rest: delay achteraan en tuner vooraan. Chorus en flanger kun je zelf een beetje mee experimenteren.
Hm, noisegate werkt tot nu toe uitstekend gewoon voorin de amp. Ik had vroeger een Fireball die pas met een noisegate voorin de amp bruikbaar was. In de fx loop werkte ook prima maar ik vond het geen significant verschil. Gelukkig ben ik van dat onding af en mijn huidige amp maakt al een stuk minder lawaai, de noisegate is ook meer macht der gewoonte dan absoluut noodzakelijk zoals dat bij de Fireball was :p
Vergeten te vermelden dat de fx pedalen pas over een aantal dagen hier zullen zijn, experimenten kan nog niet dus meer voorbereidings-fase :)
Maar na wat meer research kan je idd de noisegate het beste in de fx loop, of helemaal achteraan de pedalen-ketting zetten. Misschien een luie reden, maar ik wil graag alle pedalen voorin de amp hebben, kwa kabels wordt het echt een ramp als ik ook nog 2 kabels naar de fx loop moet gaan gebruiken. Bedankt iig allemaal, er komt een hoop kijken bij gitaarspelen, haha. Soms zou ik wel gewoon een gitaar, kabel en amp willen, en that's it ;)
hehe, good one. Zal het proberen!
Even een praktische vraag waarop ik nog geen antwoord heb gevonden:
Ik heb nu:
gitaar > wireless > tuner > amp input
En in de effectloop:
flanger > chorus > noisegate > delay
Hier komt nog een footswitch pedal bij. Dit levert in totaal 4 kabels op die tussen amp en pedalboard lopen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit geen zooitje wordt? ;) Bestaan er duo-kabels? Is het verstandig om gewoon 4 (stereo)kabels te kopen van dezelfde lengte en die aan elkaar vast te tapen/tiewraps te gebruiken? Overzichtelijkheid is mijn droom, erg he?
Nog niet gezocht op multikabel of snake zeker? :D
Haha, ik kom net de multicable snakes tegen, bedankt voor de tips! En idd foutje, noisegate komt voor de delay. ik zal mijn post even aanpassen.
Ik heb een klein vraagje. Waar zet de de tuner in je chain? Ik heb m nu na mn delay staan maar zie hier veel foto's waar de tuner voor bijv de wah als eerste in de chain gezet wordt.
Wat is handig??