Links neck, rechts brug.
Printable View
Polepieces van een hals element zitten toch ook dichter bij elkaar dan bij een brug element?
hoi hoi ,
ik ben opzoek naar alnico 3 pickup's voor mijn strat.
door de materiaalkeuze is mij geadviseerd om hiervoor te gaan.
mijn body bestaat uit kersen, maple en wenge.
mijn brug van rvs en de kam ook.
de gene die mij het adviseerde zei dat ik waarschijnlijk een hoog,dun geluid ga hebben en dat alnico3 pup's het beste alles weergeven, hoog mid en laag.
ik heb er geen ene bal verstand van maar ze moeten er nu toch echt een keer komen.
heeft iemand een suggestie over welk merk,type?
en weet iemand waar ik ergens maten van de pickup's vandaan kan halen?
dit inverband met het maken van de kapjes die ik wil maken.
makkelijkste is natuurlijk om te wachten tot ik ze heb maar dat kan ik niet haha
gr Daniel
Sorry, maar hoe kan iemand op basis van 3 redelijk ongebruikelijke houtsoorten (en ook nog eens een apart topkammateriaal voor een strat) zeggen welk type alnico magneet er in een element zou moeten?
Alnico3 elementen zijn er niet zo veel. Waarom niet een bekende normale set erin rammen, kijken wat je mist en dan ontdekken of het wel of niet Alnico3 moet zijn.
ja das miss ook een idee maar dat kan weer extra geld kosten.
ik vind het erg moeilijk om hier iets over te beslissen.
ik dacht eerst om ze zelf te wikkelen en de body's ook van rvs te maken.
miss moet ik het gewoon doen en maar kijken wat het wordt.
gr daniel
Zelf wikkelen is ook leuk. heb het recent gedaan en het is goed te doen. Maar wel lastig om als de klan k niet bevalt te beslissen wat je dan anders moet doen omdat je erg veel variabelen hebt.
Dat er waarschijnlijk hoog uit de gitaar gaat komen kan hij wel gelijk in hebben. RVS geeft schijnbaar wat meer heldere tone. Aan de andere kant is de body niet overdreven helder, alleen maple eigenlijk. Waar is de hals van gemaakt? Als die van maple is is de kans groot dat de gitaar wat helder gaat klinken.
Maar om te zeggen alnico 3 elementen hoeft helemaal niet. Je hebt ook ceramic of alnico 2 of 5 elementen die prima laag, mid en hoog weergeven en eventueel wat hoog wegrollen om het heldere van je gitaar te compenseren.
Door omstandigheden donderdag jl niet gerepeteerd dus nog steeds niet over mijn Marshall gehoord :(
Maar hier thuis helemaal te gek!!! Als ik hem vergelijk met mijn AR300 met Tony Iommi's wil ik meteen iets anders in die Ibanez. Die Tony Iommi's vallen helemaal in het niets!!!!
@thiez,
het maple van de body is maar een laagje van 3 mm, net als het wenge.
de rest van de body is van kersen.
de hals is van maple en 2 stroken wenge van 5mm.
de brug staat in/op de hals en niet in de body.
@gg,
ik heb toch besloten om ze zelf te (laten) wikkelen.
ik ben al bezig met de body's/frame-pjes.
die maak ik uiteraard ook van rvs. geen enkel idee wat dat doet met de klank maar als ik het niet probeer....
miss lijkt het eindresultaat niet op een standaard strat, maar dan heb je dus echt een unieke gitaar.
mits het niet om aan te horen is natuurlijk haha.
hier wat foto's
[IMG]http://i275.photobucket.com/albums/j...s/IMG_3466.jpg[/IMG]
http://i275.photobucket.com/albums/j...s/IMG_3467.jpg
de plaatjes en kapjes zijn van rvs, de staafjes zijn van staal.
ik polijst hetvoor het wikkelen en dat glimt ie de pan uit.
niet dat dat nodig is maar als de motorkap open gaat is het toch een mooi gezicht niet?
het lijkt of dat er een van de staafje wat uit de midden zit op de onderste foto...dat is ook zo.
gr daniel
hoe gaat dat met magneten dan?
die plak ik eronder.
dat heeft aaronstonebeat ook gedaan.
ik geloof zelfs dat je ze zo kan kopen met magneet eronder.
gr daniel
ok spannend.
rvs is vet :p
ja ik vind het ook spannend.
de afloop zet ik op mijn andere topic.
gr daniel
nee niks mis mee maar wel ff goed in de wax leggen want met zon magneet er onder en een groundplate daar weer onder kan de boel behoorlijk microfonisch worden
hoi jules,
ik had gedacht om onder de magneet geen plaat meer te doen.
dan heb je er toch ook geen last meer van?
gr daniel
Enige tijd geleden heb ik een topic geopend in verband met mijn zoektocht naar wat hetere pickups voor mijn ´57 reissue strat. Twijfel ontstond tussen de CS FAT 50´s en de AYCS69.
PEPE boodt toen een setje CHUBTONE´69 aan.. omschreven als Hendrixy en GILMOUR´s ´70´s sound.. Hier ben ik op ingegaan omdat de 70`s imo de meest pure Gilmour tones voort bracht. Afgelopen vrijdag lag er toen ik thuis kwam een enveloppe op tafel.. De pickups zijn binnen!!. Omdat ik zelf niet kan en durf te solderen en klooien aan mn gitaar, worden ze er 11 Dec. in gemonteerd.
Uiteraard zal ik er nog een review aan wijden..
Op het internet is eigenlijk vrij weinig over deze pups te vinden omdat de maker (Mike Gray) ze vanuit huis maakte en direct via Ebay verkocht. Er zijn er dus maar een zeer beperkt aantal gemaakt en in omloop. Echter zijn de reviews lovend. (en kom ik maar een handjevol dezelfde recenscenten op diverse fora tegen).. Inmiddels worden ze niet meer gemaakt omdat het talent van dhr Gray opgemerkt werd door een groot fabrikant en hij daar nu werkt. Om die reden mag hij ze niet meer vanuit huis verkopen.
Iemand hier (Pepe uitgezonderd) ervaring met MG (Mike Gray, oudere chubtones) of Chubtone pickups :???:
durven solderen?! het is niet alsof je knutselt aan het Manhattanproject... 6 draadjes los,6 draadjes vast... big whoop.
Waarschijnlijk zou mn nieuwsgierigheid het momenteel van mn voorzichtigheid winnen... for sure.. Ik neem steeds meer afstand van de taboe.. Het voorbeeld ligt tenslotte voor je neus..
Ik heb ook geen bout en tin.. Ik ben echt een leek wat dat betreft..
Ik wil ook wat soldeerspullen aan gaan schaffen.. en dan rustig beginnen met wat simpele BYOC effectjes oid.. Het komt wel.. Ik begin steeds meer in te zien dat het toch wel erg handig is als je dit zelf kan doen.. Scheelt ook een hoop centen!
De vraag zal waarschijnlijk al gesteld zijn, maar het is een vrij groot topic om te doorbladeren.
Ik heb recent een Les Paul Studio gekocht waar een Burstbucker Pro in de nek zit en een Steffsen PAF in de brug. Deze pickups werken totaal niet goed samen (groot outputverschil) en geen van beiden hebben ook echt de klank die ik wil. Dus ik ben van plan om er een nieuw setje in te steken. De vraag is natuurlijk, welke?
Ik mijn washburn heb ik een SD '59 en JB zitten, daar ben ik tevreden over, maar ik zou graag ook iets anders hebben. Misschien iets met een klein beetje minder output (maar ook niet te weinig, want ze moeten toch zeker nog hardrock aankunnen). Rock in de ruime zin van het woord is dan ook wat ik zoal speel, one trick ponies heb ik dus niet echt iets aan. In de nek had ik graag iets gehad met wat minder bas dan de '59, misschien een SD jazz?
Ik hoor graag uw suggesties!
sd pearly gates!
Probeer eerst eens die Steffsen in de brugpositie, zou ik zeggen. Steff maakt naar verluidt behoorlijk goeie pickups, misschien dat die in een andere positie wél bevalt. Indien ja, ben je al halverwege je zoektocht :)
Weet iemand wat nu het verschil is tussen de:
SD '59 model sh-1b2c blk
en
SD '59 model sh-1n4c zeb
Ben op zoek naar deze pickup maar nu lijkt er een verschil te zijn, ook in prijs. Kan alleen niet vinden wat:???:
2 kabels versus 4 kabels denk ik, 4 kabels is om coil split toe te kunnen passen volgens mij.
Ahh thnx.
Dat de een brug was en de ander nek en de een zwar en de ander zebra dat snapte ik al. Maar dat de een voor coilsplit is en de ander niet vind ik fijne info. Dan kan ik in mijn geval geld besparen omdat ik de coilsplit niet hoef.
Zijn ze wel allebij vacuüm waxpotted?
En nog 1 vraag. Wanneer ik de zes chrome schroefjes vervang voor gouden, hef ik dan het waxpot effect op? Kan dit überhaupt??
Alvast veel dank!
Aiaiai, je zit zeker niet mee te lezen in het 'Waar ben je blij om?'-topic?
De schroefjes, pole pieces, moeten vooral veel ijzer bevatten vanwege de ferromagnetische eigenschappen van dat materiaal. Chromen en gouden exemplaren zijn voorzien van een laagje aan de buitenkant; voor het oog. Dat zal dus niets uitmaken, tenzij je echt chromen of gouden boutjes neemt :D
Het heeft ook helemaal niets met wax pot te maken; dat is het fixeren van de spoeldraad met het een of andere middel; bijvoorbeeld was, schellak of epoxy. Dat gaat microfonie van elementen tegen.
Welk brug element in een tele?
Bij de nek komt een mini-humbucker waarschijnlijk een Seymour Duncan SM-1 of SM-3 (4-wire). Muziek stijl classic rock en wat rockabilly.
Zolang de grootte overeenkomt zou dat zo kunnen.
Wel voorzichtig zijn met de schroefdraad.
Misschien niet helemaal het topic voor, maar toch even vragen.
Ik heb vandaag de treble bleed cap uit mijn telecaster geknipt en ik merk nu dat de volume knop van 0 tot 7 bijna niks doet behalve als je flinke gain er op hebt zitten. De pots zijn 250k en de wiring lijkt op een bastaard zoon van een 4 way switch wiring, 53 wiring(met een cap tussen de tone en volume maar niet tussen de switch en de volume). Iemand enig idee?
Als ik nu een bridge humbuckjer in de neck ga plaatsen, moeten dan de schroefjes gewoon als normaal aan de hals kant. Of plaats je de humbucker in de zelfde richting als dat je hem in de bridge zou monteren??:chicken:
Ha mensen,
Ik heb zojuisd de Seymoure Duncan '59 SH1-2C besteld. Maar nu zie ik dat er ook een TB variant is. Het is voor mijn Les paul. Vertel me aub dat ik de goeie heb besteld? En niet een voor een strat:???:
TB is voor een strat als ik het me goed herinner, stond voor trembucker dacht ik.
Dus zou die SH1 de juiste moeten zijn voor je Les Paul.