Da's het mooie van hout, je kunt er altijd wel weer iets aan prutsen. Jammer van die uitgebroken stukken. Is jouw frees spelingvrij? Anders zou ik het in het freesje zelf zoeken. Volgende keer gebruik jij een proefstukje ;)
Printable View
Da's het mooie van hout, je kunt er altijd wel weer iets aan prutsen. Jammer van die uitgebroken stukken. Is jouw frees spelingvrij? Anders zou ik het in het freesje zelf zoeken. Volgende keer gebruik jij een proefstukje ;)
Ik gebruik ook inderdaad niet meer die lange frezen. Dat kan je hooguit doen om echt de laatste halve milimeter af te frezen. Wanneer je meer materiaal gaat verzetten over zo een dikte dan gaat dat met die lange bits altijd fout. Een bovenfrees is gewoon te onstabiel om met zo een bit veel materiaal te verzetten. Ik ben zelf gewoon weer terug naar een freesje van halve lengte en ga dan in 2 of 3 freesgangen erlangs om de gehele body dikte te doen.
Goed, ga er maar weer voor zitten. Ik heb de body nu helemaal uitgefreesd. Het laatste stuk ging gisteren fout met dat lange bitje. Ik heb dat vandaag afgemaakt met een freesje met het geleidewieltje aan de onderkant; dat ging prima.
https://i.imgur.com/DwXlHh0.jpg
https://i.imgur.com/atTpYob.jpg
https://i.imgur.com/5pZru5Z.jpg
Dit is de gelijmde spaan die gisteren uitbrak. Met wat schuren en (later) vuller komt dat helemaal goed.
https://i.imgur.com/1BAM0WY.jpg
https://i.imgur.com/Ri4X9u8.jpg
De control cavity. Die moet aan de ACHTERKANT. Van alle zenuwen had ik hem eerst al netjes op de voorkant uitgetekend, maar gelukkig denk ik twintig keer na voordat ik ergens de zaag in zet. Afkloppen.
Ik heb de cavity met carbonpapier op de goede plaats aan de ACHTERKANT van de body getekend.
https://i.imgur.com/M2W1WeF.jpg
https://i.imgur.com/jUnStMP.jpg
https://i.imgur.com/AdRPZYw.jpg
https://i.imgur.com/8Tfot2o.jpg
Zo kan ik de template precies op de goede plaats leggen.
https://i.imgur.com/BSHatXg.jpg
https://i.imgur.com/6g1RI1e.jpg
Een groot deel van het gat is vast weggeboord onder de kolomboor.
https://i.imgur.com/Naxo6V4.jpg
https://i.imgur.com/AOvM9Ci.jpg
https://i.imgur.com/5pIiuZ7.jpg
De template zit weer vast met schilderstape en secondenlijm.
https://i.imgur.com/CouiAHR.jpg
Ik ondersteun de template, want die steekt een eind voorbij de body uit.
https://i.imgur.com/WTF5Z9V.jpg
Alles goed vastklemmen en frezen maar.
https://i.imgur.com/kqOYhlZ.jpg
Ik had drie bitjes nodig: ook het lange.
https://i.imgur.com/NMcV1mA.jpg
https://i.imgur.com/kTIdPTX.jpg
https://i.imgur.com/05W4SL2.jpg
https://i.imgur.com/9snKaX2.jpg
https://i.imgur.com/J70dVo9.jpg
Nog effe shinen dan:
Voorkant:
https://i.imgur.com/JRSw0SK.jpg
Achterkant:
https://i.imgur.com/4B3negE.jpg
Zo gaat het er dan uitzien.
https://i.imgur.com/upANAIG.jpg
https://i.imgur.com/ScCnMU7.jpg
https://i.imgur.com/KFL7dJp.jpg
... toch één foutje vandaag: ik heb met het uitfrezen van de control cavity geen rekening gehouden met het 3 mm triplex onder de vleugel. Ik mikte erop dat er 5 à 6 mm dik hout overbleef om de volume- en toonregelaars in te monteren. Dat is nu 3 mm. Zou moeten kunnen, ware het niet dat ook de jack in dat 3 mm hout zit. Als ik dan een keer op de kabel trap is 3 mm wel heel dun ... Zal ik er een stukje 3 mm triplex in lijmen voor de stevigheid ? Of is dat niet nodig ?
Metalen plaatje of grote ring erachter moet voldoende zijn.
Heel de voorkant van de cavity is 3mm? Op zo een oppervlak is 3mm misschien wel wat weinig, zeker met mahonie, esdoorn kan dan wat dat betreft nog iets meer hebben.
Het zal niet zo 1,2,3 verkeerd gaan. Maar ik zou het risico niet lopen. Het is zonde als het gebeurd en je straks na alle moeite van het bouwen nog een hoop herstelwerk krijgt. Het is nu redelijk makkelijk mee te nemen om hier een plaatje in te maken.
Als je een aluminiumplaatje gebruikt heb je ook meteen een mooie shielding.