-
volgens mij is er celluloselak en nitrocelluloselak.
google zegt er dit over:
the difference between cellulose and nitrocellulose is that cellulose is a polysaccharide containing many glucose units in parallel chains while nitrocellulose is a cotton-like material, made from cellulose by the action of nitric and sulphuric acids, used in the manufacture of explosives, collodion etc.
As nouns the difference between cellulose and nitrocellulose is that cellulose is a complex carbohydrate that forms the main constituent of the cell wall in most plants and is important in the manufacture of numerous products, such as paper, textiles, pharmaceuticals, and explosives while nitrocellulose is (organic compound) a cotton-like material, made from cellulose by the action of nitric and sulphuric acids, used in the manufacture of explosives, collodion etc.
-
Als ik mijn gitaar uit elkaar wil halen als voorbereiding op lakken, moet ik dan nog iets met de truss rod doen of kan ik gewoon de snaren en de nek los halen en na het in elkaar zetten pas de nek afstellen?
-
gewoon loshalen, geen probleem
-
Lak-Faq 1.0
Ik ben een nieuwe body voor mijn bas aan het maken en ik heb wat vragen over de afwerking en de voorbereiding. Ik heb al heel wat opgezocht en weet wat ik wil en welke materialen ik waarschijnlijk moet gebruiken...
Ik wil de body transparant zwart afwerken zoals dit:
http://images.tapatalk-cdn.com/16/01...cb05e70b8f.jpg
De body is gemaakt van es. Ik wil clou waterbeits gebruiken, ik denk diep zwart? (Guitarsupplies) en dan afwerken met een mat of satijn transparante lak
De body schuren is duidelijk. Maar het voorbereiden voor het beitsen?
Moet ik porienvuller gebruiken? Ik heb hier een potje clou naturel staan, het gebruik ervan is me nog onduidelijk....
Ik heb ook gelezen dat je de body voor het beitsen het een beetje vochtig kan maken en dan met korrel 240 licht schuren.
Na de beits neem ik aan weer alles schuren? En dan aflakken...wat is het makkelijkst voor een overduidelijke leek? Nitro of gewoon een motip?
Alvast bedankt
-
moeilijk te oordelen op zicht: lijkt me dat als hij eerst met bv zwarte porefiller had gewerkt, dat de nerven dan donkerder zouden zijn. Mss heeft ie gewoon transparant zwarte lak gebruikt, daarna met transparante porefiller vullen, daarna blank satijn aflakken
Fred is de man die hier meer over weet denk ik
-
Het hoeft ook geen directe kopie te zijn van die strat. ik vind het altijd erg mooi als het hout nog door de lak te zien is en dat wil ik graag op een voor mij zo mooi mogelijke manier doen.
Het nut van poriënvuller is dan ook alleen als een soort plamuur om alles strak en glad te krijgen, of zorgt dat er ook voor dat het houd gelijkmatig de beits opneemt....of is dat niet nodig bij deze afwerking?
Wat doet poriënvuller?
-
filler is idd om het houtoppervlak strak te krijgen. Bij essen is echt wel nodig. Anders heb je na 30 lagen lak nog geen glad oppervlak. porefiller icm stainen is wat moeilijker. Normaal ga je eerst porien vullen met gekleurde, waterbased porefiller. Daarna de filler vlak schuren en geheel stainen. Tenzij je de nerven strak wil accentueren: dan gebruik je donkerdere filler.
epoxy filler neemt geen stain op, dus dan eerst stainen, maar opletten dat je bij het schuren van de filler niet door de stain schuurt.
-
klopt, de filler heeft naast de taak van het vullen van de poriën hij ook de taak ok de nerf van Ash te accentueren,
wanneer je clou naturel gebruikt zal deze ook zwart opnemen maar tegelijkertijd lost het water van clou beits de filler ook weer op daarom wat Barno ook zegt;het is bij deze paint wat makkelijker om eerste te stainen, dan 2 lak lagen en dan de filler pas aan de brengen (en deze dan voorzichtig weer terug te schuren tot de blanke lak.daarna aflakken zoals je dat normaal doet
een andere truuk is om de filler eerst met zwarte clou stain te mengen en die op de body te smeren, hiermee krijg je gelijk de zwarte kleur in de body maar ook hier moet je na het weg schuren weer een beetje bij kleuren met de stain
-
Kan ik het grootste deel van de verf van m'n body af halen m.b.v. een schraper en fohn om zo de rotzooi en beetje te beperken of is dat slecht aangezien het hout is?
-
beide bedankt voor de antwoorden.
Ik ga eens wat teststukken maken...lijkt me het beste...
De filler kan dus ook na een laklaag aangebracht worden en dan maakt het niet uit wat voor lak? Ook bijvoorbeeld duplicolor van motip?
...had ik al gezegd dat ik een leek ben op lakgebied...