@Pepe: clipje bekeken, ben duidelijk geen Beck-fan. Zeker wel een slide-fan, maar ook hier geen Beck voor mij.
@Brad: meen dat May een klassieke gitaaropleiding heeft, dus begrijp opmerking over beperkte techniek niet..... :-/
Printable View
@Pepe: clipje bekeken, ben duidelijk geen Beck-fan. Zeker wel een slide-fan, maar ook hier geen Beck voor mij.
@Brad: meen dat May een klassieke gitaaropleiding heeft, dus begrijp opmerking over beperkte techniek niet..... :-/
Hoe kan je nu in hemelsnaam Jeff Beck en Brian May als overschatte gitaristen zien???
Dat je geen liefhebber bent oké maar iedere gitarist moet toch de klasse van deze gitaristen zien?
Waanzinnige sound, feel, sfeer, muzikaliteit, creativiteit, etc. enkel superlatieven hiero...
In posting #514 geef ik toch ook aan Beck te erkennen als fantastische gitarist, maar ik snap hem gewoon niet. May snap ik wel en vind ik geenszins overschat. Zo ook John MCLaughlin, maar zijn 1000-nootjes-in-een-minuut is gewoon niet mijn ding. Het "lijkt" meer om de snelheid te gaan, dan om de muziek. Ik ben meer van de BB King invulling: weglaten/stilte is ook muziek en 1 noot mag best langer dan een seconde duren.
John mclaughlin word ik zeer nerveus van maar het is technisch zeer knap.
May en al die anderen uit de popwereld zijn deels goeie song writers en hebben de gave met misschien hun beperkte gitaar spel in vergelijking met sessie jongens sterke songs te schrijven en hun spel in dienst van het nummer te stellen. Vind ik ook een kwaliteit.
Dus wat is overschat ? Heel lastig te bepalen. Weet een muzikant me te raken, boeit me de rest niet zo.
Ik vind andres segovia overschat. Rammelt toch aan alle kanten? Maar ja, grondlegger en zo. Doe mij dan toch maar John Williams (niet die call-tv nicht die nu van die rare rtl programma's presenteert)
Eddie Van Halen. Ik ben iemand die het gevoel in shredgitaar wel kan opmerken, maar wat hij doet komt bij mij vaak over als oefenpatronen.
Allemachtig! Weet je hoeveel impact Edward Van Halen op de hardrock en heavy metal gehad heeft?!
Baanbrekend was ie.
:stop:
@Arjanb: Suggereer je nu dat Brian May een beperkte gitarist is? :dontgeti:
Ach, elke gitarist heeft z'n beperkingen denk ik. Dat kan ook niet anders, want je kunt nooit alle genres, technieken e.d. 100% beheersen. Maar om hem daarom overschat te noemen gaat me te ver.
ik volg kirito wel wat. Van Halen was uiteraard technisch een kraan maar soms stond die techniek toch ook wat in de weg. Goed voorbeeld is zijn solo op de plaat van M Jackson, die is door quincy jones bijmekaargepuzzeld van wat hoogstandjes die Eddy in de studio heeft zitten freewheelen.
Ik suggereer dit niet het is meer algemeen gesteld, over may als componist en creatief muzikant niets dan goeds, maar ik heb weleens improvisaties in blues samen met andere gitaristen geboord op YouTube en dat was niet best, valse noten, valse bends, slordige timing.
In queen is hij echt de man, maar speelt hij buiten z'n stijl, blijft er weinig over hoor... Maar als componist, prima en zeer veel respect voor hem 👍
Er zijn technische gitaristen die geweldig zijn in de beheersing van hun instrument, maar je hebt ook minder vaardige gitaristen die toch heel goed een liedje kunnen spelen of een sfeer kunnen neerzetten, muziek maken zeg maar. Tja, wat is dan beter? Het mooiste is beide, maar dat is niet iedereen gegeven.
Ja Midge Ure had toch een beetje een Image van een Blitz jongen uit de tijd van de opkomst van de synthtesizer door zijn werk met Ulravox . Zo zie je maar dat je nooit op dat soort dingen af moet gaan
David Cassidy speelde in de serie de Partridge family vaak rock en roll gitaar en speelde dat gewoon zelf in
Niemand kon dat geloven want een knappe glamour boy kon volgens velen nooit goed een instrument bespelen
Dat geldt voor iedereen. Lukather en Bonamassa tussen een paar flamenco gitaristen zal ook niet verheffend zijn. Tommy Tedesco, de alleskunner, liet het heavy gitaarwerk dan weer over aan het jonge grut. Je hoeft helemaal niet overal goed in te zijn, sinds wanneer is dat belangrijk? Als je maar goed bent in wat je speelt.
Dat is veel interessanter denk ik, wie is niet goed in wat ie speelt en weet toch raar genoeg credit te krijgen? Voor mij is dat Anne Soldaat, ik moet daar iets missen denk ik. Als het lastig wordt schiet ie in zijn Neil Young one note emo mode. Sowieso die hele sleur van bands in het kielzog van de Velvet Underground, tot een bepaalde hoogte snap ik de charme van onhandigheid, daarna haak ik af.
Dat heb ik dus met Pablo van der Poel, sinds dat hij led zeppelin mocht doen bij dwdd zwaar over hyped, over overschat gesproken.
Ja, ik snap de heisa rond PvdP ook niet hoewel ik denk dat de presentator van DWDD vrij gemakkelijk met superlatieven strooit om zijn onderwerp wat gewicht te geven. En dan slaat het over op de een of andere manier. PvdP is een beetje een jong lefgozertje, daar is altijd een plek voor. Totdat je te oud wordt en de volgende die fakkel mag overnemen. Spike was de vorige, die kan het een en ander nog rekken in kwisjes.
Overgewaardeerd en Spike is wel het understatement van 2015😂
Het schijnt dat in de Tim akkerman tijd de gitaar partijen op de plaat door sessie gitaristen ingespeeld werden omdat Spike en Akkerman ze niet goed konden spelen. Weet iemand hoe dit zit?
Ik heb ze in die periode een keer live gezien (bevrijdingsfestival in Utrecht meen ik). Ik kan je helaas echt niet vertellen hoe het gitaarspel toen was, mijn aandacht ging meer uit naar de bakvissen vooraan bij het podium ;)
Van Akkerman is onzin, dat is een eigenwijze drol maar kan echt spelen.
"spike" gewoon Frans van Zoest is een poser.
Wel leuk, die onderschatte artiesten, maar regelmatig denk ik dan "maar hij/zij staat wel daar".
En ik sta smorgens om 6.30 netjes mijn brood te smeren om naar het werk te gaan. Tja..
Ik heb hier ook de naam van George Kooymans zien vallen . Die gozer kan toch echt wel wat . Hij is een meester in het spelen van strakke en rake gitaar riffs
De riff van Mad love is coming is een goed voorbeeld . Hij heeft in de jaren zeventig een prijs gekregen voor zijn gitaarwerk en ik vind dat ook terecht
Precies!! Zo zag ik 20 jaar geleden ofzo Benny Neyman optreden in de bierstube van Snowworld in Zoetermeer. Terwijl wij met 20 man melig aan het bieren waren, had Benny misschien 5 luisteraars. Aan de ene kant kwam dat wat triest over, aan de andere kant verdiende hij met 2 uurtjes werken meer dan wij in een hele dag. De vraag was dan ook wie er het hardste lachte :)
Waarschijnlijk ik, want ik heb nog een hobby, voor die kerel is het werk :D
Maar ja, misschien gaat die om 6.30 's morgens voor de hobby zijn brood smeren....
Ik zou niet willen ruilen met welke artiest dan ook. Lekker hobbyen en geen gezeik verder....
Ik wel. Ik zou wel kirk hammett willen zijn. Mijn haar nog hebben en de hele dag met mijn wah wah fierljeppen en er nog geld voor krijgen ook.
Ik vind Jimmy Page een pietsie overschat...uitstekende gitarist zonder meer....maar niet de memorabele solo's zoals Ritchie Blackmore of, mijn favoriet,Mick Box
Mag het ook een gitarist van dit forum zijn? :soinnocent:
Ik weet dat hij baanbrekend was. Jason Becker, een van mijn favorieten, is bijvoorbeeld naar eigen zeggen zwaar door hem beinvloed. Maar dat betekent niet dat ik hem ook goed moet vinden. Nee, bij zijn gitaarspel voel ik nu eens echt niks behalve verbazing over hoe hij het tot zo'n invloed voor meerdere generaties geschopt heeft.
Dat ben ik.
Zonder twijfel.
En buiten het forum?
Alles waarvan de mythe groter is dan de man of vrouw zelf.
De heer Clapp is al wel genoemd. Maar Keef R.? Ik meen van niet. Als componist een prima musicus. Geldt voor zijn niet-gitarist compaan ook.
De heren zijn al dertig jaar alleen in het nieuws doordat de een veel te jonge latina's zwanger maakt en de ander uit een kokospalm valt.
Kijk naar Keef's motoriek en handen. En je weet gewoon dat dat niet meer kan.
Had gisteren 'Have you seen your mother' nog op. Dit soort rake klappen zijn toch echt al heel lang niet meer uitgedeeld.
Dus voila, mijn controversiële mening slechts.
Vriendelijke groet, Gus
Sorry, ik ga hier niet meer woorden aan vuil maken dan te zeggen dat evenals Edward Van Halen eind jaren '70, Jimmy Page eind jaren '60 nogal belangrijk is geweest.
Om zijn solo's dan te vergelijken met Blackmore, en hem daarna overschat te noemen, nou ja zeg! :stop:
Dat jij niks voelt, heeft dan toch echt met jou te maken, niets met de grootsheid van EVH.
Ja, sorry hoor. Ik weet dat ik misschien een beetje fanboy-achtig overkom, maar kom op hey, doe 's normaal.
Eens Henri. Evh was in de jaren 70 baanbrekend met z'n gitaar stijl, ik schaar hem onder de vernieuwers op elektrische gitaar gebied net als Hendrix.
De laatste 30 jaar is er geen gitarist zo vernieuwend en baanbrekend geweest als die 2, of het moet the Edge zijn van U2, met z'n gebruik van fx en z'n puntige gitaar stijl. Al moet ik zeggen dat anderen voor hem dit ook deden als Zappa en Robert Fripp.
God, voor Van Halen waren er ook nog gitaristen die tapten, dus wellicht niet zo baanbrekend, dan? En op dat eigenste moment was Randy Rhoads ook aan het tappen, alleen brak die wat later door.
Ik kan Kirito ergens wel volgen: VH1 was geweldig, VH2 was meer van hetzelfde, en daarna werd het gewoon "De Grote DLR & EVH - show met vriendjes" waarin de twee hoofdrolspelers hun kunstjes konden tonen ("Kijk hoe hoog ik mijn benen kan gooien!"). Muzikaal gezien vind ik het DLR-tijdperk minder interessant dan dat met Sammy, toen Eddie ook nog eens (opnieuw) liedjes begon te schrijven. Maar dat schijnt een beetje vloeken in de kerk te zijn. Begrijp me niet verkeerd, EVH heeft fantastische dingen gedaan, maar ik vind dat hij ook wel erg veel diarree heeft uitgepoept.
Kwestie van smaak, ik houd totaal niet van Reggae, maar om Bob Marley dan een overschatte gitarist/zanger/artiest te noemen, gaat toch veel te ver?!
Jemig wat een discussies. Ik denk dat er genoeg namen voorbijkomen waarvan deze misschien niet je smaak is, maar dat deze genoeg voor de muziekgeschiedenis hebben betekend om niet als overschat te woren betiteld. Overschat betekent voor mij, dat het moet gaan om een gitarist die algemeen wordt beschouwd als goed, maar dat eigenlijk helemaal niet is. Met iemand als Spike kan ik mij daar nog iets bij voorstellen, maar hoe oninteressant je bv Eddie van Halen ook vindt, ik zou niet durven stellen dat het een overschatte gitarist is.
Angus Young noemde zichzelf eens overschat in een interview (en over jezelf mag je dat zeggen, haha). Het verbaasde hem hoever je kunt komen met een paar goede licks in een aantal varianten. Kijk, dat mag ik nu wel zo'n uitspraak. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op (zeker bij blues) varianties op variaties te spelen die soms verdomd veel op elkaar lijken. ;)
Ik denk niet dat het met het onderwerp van dit topic te maken heeft, dat bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen.
Een paar dagen geleden heb ik het nog als een non-topic bestempeld, en ik sta daar eigenlijk nog steeds achter, maar goed, ieder z'n mening/smaak. Een objectief criterium is er dan ook niet volgens mij.
De enige die voldoet aan mijn subjectieve criterium is Kurt Cobain. ;)
Van jezelf zeggen dat je als gitarist overschat bent is toch tamelijk ijdel. :D
Als Kurt dat van zichzelf gezegd had dan zou iedereen toch zeggen, nou Kurt.... uhm... hoe zeggen we dit....