kan ik mij echt wel voorstellen, maar wat je idee betreft, je zal hem wel kennen denk ik maar hier zit een schakel schema bij met schakelbare boost en twee schakelaars in 1 behuizing
http://tagboardeffects.blogspot.nl/2...rd-wiring.html
Printable View
kan ik mij echt wel voorstellen, maar wat je idee betreft, je zal hem wel kennen denk ik maar hier zit een schakel schema bij met schakelbare boost en twee schakelaars in 1 behuizing
http://tagboardeffects.blogspot.nl/2...rd-wiring.html
even wat metingen gedaan
Nieuwe Q4 bf256 geplaatst als in layout opstelling (dus qua vorm van de transistorbehuizing)
D= 3.29v
S=2.52v
G=2.53V
GESPIEGELD zoals de pootjes volgens de meeste data sheets zouden staan
D=3.05v
S=2.92v
G=0V
Q1
C= 4.01v
B=0.64v
E=0.03v
Q2
C=4.3v
B=.67v
E=0.02v
Q3
E=0v
B=0.51v
C=9.01v
dat met die kleine elco uitproberen (tracen) moet nog
Gezien de 0V op de gate (G) lijkt me dit nu toch correct. Alleen D en S hebben een spanning die nagenoeg op elkaar ligt, zo kun je geen signaal uitsturen.
Kloppen de weerstanden 14k7 (ik zie aan de kleurcode dat je 15k hebt gebruikt, dat is ok) en 6k8 (kan ik op jouw foto niet zien achter de elco) wel qua waarde? Met die eens na?
de 15k meet 13.6k
6k8 meet 6.4k
68k meet 67.1k
2k meet 1.9k
Allemaal net wat lager, maar je meet ws. 'in-circuit' (of je meter is onnauwkeurig). Niet alarmerend iig.
Ik begin me af te vragen hoe compatible de 2N5485 en BF256 zijn qua characteristics. Is het wel een equivalent? Misschien heeft de BF256 in dit circuit helemaal geen goede instelling en wordt het zo nooit wat.
, klopt ik meet in het circuit.
elektronica winkel heeft zo een dikke pil waarin allerlei transistoren worden weergegeven met hun vervangers.
maar ik kreeg bij freestompboxes deze reactie:
ik begrijp uit dit laatste dat ik 1 pootje van de 6k8 los haal en die via een draad doorverbind met een potmeter en deze doorlus naar de oorspronkelijke aansluiting en dan voorzichtig draai om te zien wat er met het voltage op het source poot gebeurd.Citaat:
Hi there,
Transistor should be faced according to data sheet and gate should rest at 0V
(because there should be no current flowing through or if there is the transistor converts to a diode.)
Your measurement suggests that the transistor either is shorted or drawing too much current as in IDSS or UP being too high.
To get it working adjust Source resistor, that is now 6K8 to a higher value.
Here’s a fun thing you can do connect a potentiometer in series with the 6K8 resistor and watch on your meter or DVM what happens with the Voltage at Source
maar naar wat voor een waarde moet deze gaan om juist te werken?
als ik die waarde bereik meet ik de ohmse waarde die de potmeter op dat moment aangeeft samen met de 6k8 om daarvoor in de plaats een juiste weerstand neer te zetten.
Klopt mijn veronderstelling
Ik denk inderdaad ook dat de BF256 niet (echt) geschikt is als 1:1 vervanging voor de 2N5485,
maar goed als je de JFET op die manier 'aan de praat krijgt' prima, kun je later altijd nog kiezen
om deze te vervangen. (Newtone heeft de 2N5485 trouwens gewoon op voorraad)
De 10uf Elco die ook aan de source van Q6 hangt, zit niet toevallig (ook) verkeerd om toch?
Ik verwacht zelf trouwens niet dat deze trap het oscilleren veroorzaakt, maar goed daar kom
je vanzelf achter zodra je via P3 de verschillende trappen even checked.
Zat mij toch niet helemaal lekker dus met nieuwe moed alle ruimte tussen de koperbanen nog eens met zaagje stanleymes opgeschoond.
zoals eerder benoemd de input ver van alle andere onderdelen houden en aangesloten, en jawel hij doet het, pjew, eindelijk.
enigste probleem blijft nu de lage output.
als ik de sustain laag draai (en dus weinig fuzz effect) is het geluid zachter dan zonder effect ook al staat het volume van het effect op max
draai ik sustain hoger komt hij in de buurt van het geluidsniveau van de versterker zonder effect.
ik heb een potmeter in serie gezet met de 6k8 en voorzichtig de potmeter open gedraaid, terwijl de sustain op zijn laagste stand staat, en de volume pot van het effect vol open.
beetje bij beetje het clean en effect geluid geprobeerd te vergelijken met elkaar totdat ik qua volume gelijk zat.
hierna de ohmse waarde van de 6k8 samen met de potmeter gemeten die er in serie aan hangt en kwam rond de 10 a 11 k uit.
kan ik dit nu zomaar verwisselen, of moet ik eerst nog iets controleren?
Oké, klinkt goed, het probleem zit nu dus (alleen) nog in de laatste stage (Q6) die als make-up gain dient,
(insertion loss van de tone-stack e.d.)
Uiteraard kun je nu de (totale) R waarde aan de source vervangen voor een vaste weerstand, de schakeling
'heeft niet door' dat je de pot/weerstand combi vervangt voor een 'vaste' weerstand ;)
Je kunt er ook voor kiezen de JFET alsnog te vervangen voor de 2N5485 zoals in het (originele) ontwerp,
maar ik denk dat het klankmatig niet/nauwelijks verschil gaat maken.
Meet tenslotte nog even de GSD spanningen van Q6, toch even kijken of dit enigszins klopt...
Maar top dat het nu toch lijkt te gaan lukken!
DSG gemeten met in plaats van 6k8 10k
D= 4.12v
S= 3.78v
G= 0
De spanning op D gaat wel omhoog, maar die op S ook. Het verschil is nog maar 0.34V en dat mag best een paar volt zijn met D iets boven halve voedingsspanning.
Beter kun je de weerstand weer terug 6k8 maken zoals ie was en juist de 14k7 (jij hebt 15k) verlagen.
Ik heb hier op een breadboardje even het Q4 circuitje ingeprikt en 4 stuks BF256C uit het laatje de revue laten passeren (de FETs hebben nou eenmaal wat spreiding) en als ik de 15k drainweerstand vervang door 10k en ik laat bij de source gewoon 6k8 zitten, dan ligt de spanning op D afhankelijk van het exemplaar tussen 5.0 en 5.4V en op S rond 2.6V. Dat is een stuk gezondere DC-instelling qua uitsturingsruimte.
edit:
OK, ik heb even een simulatie gedaan van wat de 2N5485 in theorie zou doen. Ik heb die FET niet, maar LTspice heeft deze FET standaard in de library en met invoeren van het originele stukje circuit
http://i348.photobucket.com/albums/q...ps7ztmekxz.png
zijn dit de resultaten:
DC levels in rust op D (groen) en S (blauw). D = 5.23V en S = 1.68V.
http://i348.photobucket.com/albums/q...pswympnuk6.png
Zo ziet het er op D en S uit als je b.v. een 1kHz sinus van 100mV instuurt:
http://i348.photobucket.com/albums/q...psqsmuahlx.png
Dat zou dus prima moeten werken :)
De BF256C zit niet in de LTspice library, maar goed. We hebben nu een simulatie van hoe het originele circuit zou moeten werken en wat de DC-instelling zou moeten zijn.
Het verlagen van de drainweerstand van 15k naar 10k zoals ik net voorstelde zou de spanning op D behoorlijk in de goeie richting moeten brengen. S is dan wat hoger dan met de 2N5485 maar dat mag de pret niet drukken.
dan soldeer ik de 6k8 weer vast en haal een 10k uit de winkel.
geweldig dat je het hebt uitgezocht!
http://i65.tinypic.com/2mqnwq9.jpg
Het doosje waarbij de SHO aan de zijkant komt te zitten tussen input en de footswitch. Geen ledje want de stand van de schakelaar laat toch wel zien of hij aan of uit is. De SHO werkt ongeacht of de Les Lius aan staat of uit staat en zorgt voor een permanent niveau
Het SHO printje dat aan de zijkant in de behuizing komt te zitten. Past precies boven de gain potmeter en het printje komt op schuim in de deksel te rusten
http://i65.tinypic.com/zya80y.jpg
nice! mooi geworden
zo mooi gaat dat van mij allemaal niet worden TR.
maar waarom moet ik nu steeds aan Pink floyd denken als ik die afbeelding zie?
another brick in your pedal chain! ;-)
We zijn er bijna. Straks debuggen (hopelijk niet of niet al te veel)
http://i64.tinypic.com/2rer77k.jpg
Netjes hoor!
Hij doet het!
Ik moet wel met grote schaamte zeggen dat ik ruim een uur naar een probleem aan het zoeken was. Alleen de bypass deed het verder helemaal niets totdat, ik er achter kwam dat de twee kabels van gitaar en versterker omgekeerd ingeplugd waren.
gezien mijn strubbelingen met de amber overdrive vindt ik het klasse. die fout die jij benoemt heb ik ook gemaakt en direct de input en output jack aansluiting een eigen kleur aansluit draad gegeven bij mijn verdere bouwsels.
maar, heel belangrijk. hoe klinkt hij, is het dat wat je zocht/verwachte?
Je FET lijkt doorgeslagen (defect dus) of D-S is kortgelsoten.
Als ik alleen de 10k en 6k8 rechtstreeks verbonden als spanningsdeler over 9V bereken, staat op het knooppunt ook 3.64V. Hij staat dus nagenoeg vol in geleiding. Dat klopt niet.
Zet er eens een andere BF256C in (misschien is een van de eerder vervangen FETs nog bruikbaar?).
Door een wat onhandige montagevolgorde en omdat het wat krap is kan ik de sho potmeter niet ff makkelijk loshalen maar er is een probleem:
De SHO zit voor de Les Lius en ik kan ze samen of los gebruiken. De Les Lius werkt perfect. De SHO heeft een ruis die harder wordt wanneer ik het volume open draai.
Voor de SHO heb ik het standaard flower booster schema aangehouden en alleen de led en de voorschakelweerstand laten vervallen. Ook mis ik de crackle die de potmeter zou moeten hebben. Iemand enig idee waar het probleem zou kunnen liggen? Voedingsdraad dicht op een signaaldraad van de SHO?
Ik heb geen idee maar hoop het op te kunnen lossen zonder alles te moeten demonteren.
Ik raad je aan de stappen op deze debug pagina te volgen. Hopelijk kun je overal bij.
Er staat onderaan ook een suggestie voor een voedingsfiltertje.
In mijn beleving definieer je alles (ver) onder de 100Hz als brom. Ruis zit toch zeker boven de 16000Hz. Dat ligt wel zover uit elkaar dat ik geen overeenkomsten zie (hoor). Goed, ik wacht op je filmpje, dan wordt misschien duidelijk wat jij ervaart.
Gisteren was het duidelijk ruis sissend hoog, hoger in klank dan brom en minder korrelig, nu probeer ik net te filmen, maar drukke kids op de achtergrond, spetterende hamburgers in het vet, dus opname lukt niet, maar nu duidelijk brom, lager van toon dan de ruis, veel lager. Gewoon wat duidelijk herkenbaar is als brom. Snaren aanraken heeft geen invloed.
de 6k8 en 14k7 incl de 10uf eruit gehaald en de 10uf gecontroleerd op sluiting.
hierna op de plaatsen waar de weerstanden moesten van die pinnetjes gesoldeerd zodat ik met de weerstanden kan wisselen
op de 6k8 een 12k
op de 14k7 een 14k7
D=4.34v
S= 4.02v
G= 0
op de 6k8 een 12
op de 14k7 een 9k8
D= 5.79v
S= 4.24v
G= 0
heb er nog niet mee gespeeld, maar hoe lijkt dit?
Dat laatste is al beter. Je ziet de D-spanning omhoog gaan en het spanningsverschil tussen D en S groter worden. Ik zou toch nog eens 6k8 bij S proberen want daar moet je haast gewoon sluiting hebben gehad en nu stelt de FET zich wel in.
Bedenk ook dat je met het aanpassen van de weerstanden behalve de DC-instelling ook de gain van het trapje beïnvloed. Die zal nu lager zijn. Daarom zou ik zelf bij S die 6k8 er in houden. Als ik hier met 4 BF256C exemplaren met 10k en 6k8 op een breadboardje de boel bruikbaar kan instellen moet dat op jouw print toch ook mogelijk zijn.