Oorspronkelijk geplaatst door paulusdeBKB
Buizenamps hebben nog steeds 2 dingen voor op modeling-amps:
- ze hebben een 'sweet spot'. Een instelling die in combinatie met jouw gitaar en andere pedaaltjes ed helemaal te gek klinkt (en waar die sweet spot zit is natuurlijk persoonsgebonden en subjectief). Voor modeling amps is dat lastig na te bootsen omdat ze geen rekening kunnen houden met elementstandjes, de leeftijd van je snaren, de impedantie van je elementen, het resoneren van het hout etc etc.
- buizenversterkers (behalve MESAs dan, met hun interactieve toonregeling waar je helemaal gek van kunt worden) laten zich over het algemeen snel inregelen. Kwestie van draaien aan maximaal 6 knoppen per kanaal: gain, bas, mid, treble, presence en master. Dat werkt wel ff handiger dan draaien aan een modeling preamp, als die uberhaubt al dedicated knoppen heeft voor deze functies. Bij een modeling preamp zit je namelijk met de volume-instellingen die je vooraf hebt gemaakt voor je presets. Ga je aan 1 preset sleutelen tijdens een gig, dan klopt de verhouding met de andere presets niet meer, en dan ben je in de aap gelogeerd.
Ik speel over beiden (Fender HotRod en Yamaha DG-Stomp, aangevuld met allerhande rotzooi) en ik heb er ook veel mee opgetreden. Terug ontopic kan ik het volgende zeggen/ herhalen: met beiden kan je een goed podiumgeluid en/of een goed zaalgeluid krijgen. Vooral bij kleinere optredens is het probleem vooral een balans te vinden tussen podium en zaal. Een beetje druk achter je bibs is nou eenmaal erg lekker, maar dan sta je zo hard dat de geluidsman weinig meer kan met je signaal.
Mijn advies aan modelingmannen en -vrouwen:
- zorg zelf voor je podiumgeluid met bijv. een JBL Eon of een andere actieve monitor.
- stel je presets zorgvuldig in tijdens de bandrepetitie (dus op een behoorlijk volume)
- zet een drie- of vierbands (parametrische) equalizer met volumeregeling tussen je modeling preamp en je eigen monitoring. Dan kan je algemene karakteristieken van je geluid snel en ingrijpend veranderen zonder dat je de zaaltechnicus tot waanzin drijft.
Mijn advies aan buizenmannen en -vrouwen:
- koop geen 100W versterkers, die kan je toch nooit lekker open zetten! Mijn Marshall topje van 50 watt en mijn HotRodje heb ik nog nooit harder dan 5 gehad, ook niet op grotere podia
- probeer eens minimaal 3 meter van je versterker af te gaan staan op het podium (zonder dat er een ander bandlid tussenstaat). Daar klinkt je amp te gek, dichterbij vaak veel minder.
- heb je wat pieken over? Koop daar eens een modeling bakje van en ga er thuis lekker mee stoeien. Is leuk, leerzaam en dat ontzenuwt de buizen/modeling oorlog weer een beetje.