maar dat zou je dan in de soundcheck al moeten ondervangen. Al zijn er natuurlijk muzikanten die nadien nog instellingen veranderen....
Printable View
maar dat zou je dan in de soundcheck al moeten ondervangen. Al zijn er natuurlijk muzikanten die nadien nog instellingen veranderen....
Het verschil tussen slag- en solovolume moet je IMO wel als gitarist zelf kunnen regelen. Dat is namelijk iets relatiefs. Je geluid gaat een aantal procenten harder t.o.v. je basisvolume, maar als dat basisvolume goed staat, moet het sologeluid dan dus ook goed zijn.
Ja, tuurlijk. Vooraf ff overleggen is de regel.
En als 't dan niet lekker blijkt te werken, heb je na de eerste set gelukkig een pauze waarin je zonder verdere soundcheck kort kan overleggen hoe je 't de volgende set beter gaat proberen.
Maar over 't algemeen kan je al wel een beetje inschatten wanneer je zelf IETS meer controle wilt houden. In sommige tenten zit standaard een aangeschoten of licht stonede geluids-idioot, omdat die daar toch altijd aanwezig is. Dan weet ik wel dat de kans groot is dat hij m'n solo's niet op tijd gaat signaleren :D.
Bij festivalletjes heb ik dat nog nooit meegemaakt en zit er ook vaak wat meer tijdsdruk achter, dus geef ik graag wat meer controle uit handen. Dan hoef ik eigenlijk alleen maar zang over de monitor om een beetje tevreden te functioneren... liefst gewoon rete-goed podiumgeluid natuurlijk, maar je moet soms de situatie een beetje meewegen met je wensen.
Tja, bij ons kunnen de solo's door drie mensen gespeeld worden, soms weten we zelf niet eens wie hem gaat spelen. Dan kun je moeilijk van een geluidsman vragen om de juiste schuif iets harder te zetten. Onze sologitarist gebruikt de volumeknop op zijn gitaar, de pianist timmert wat harder op zijn toetsen en ik trap er een kastje bij aan. Altijd goed. :)
Scheelt misschien dat wij traditionele blues spelen, en dus niet een overvolle mix hebben.
Ja, bij ons is 't ook niet altijd vooraf duidelijk wie een solo gaat pakken, maar een goede geluidsman heeft toch op tijd door DAT er wat gaat gebeuren en dan is hij er ook wel op tijd bij om te zien wie dat dan gaat laten gebeuren. Vooral eentje waar je wel vaker mee optreedt... die leert de knikjes, beweginkjes en muzikale aanloopjes wel herkennen na 3 optredens.
Alleen zitten die lui zoals gezegd niet standaard bij de kroeg :D.
Ja, maar een beetje FOH jongen zit al even in de muziek hoor en die voelt gerust die solo wel aankomen, een beetje meer vertrouwen kan geen kwaad. Bovendien maken heel veel bandjes voorspelbare muziek dus twee coupletten en refreinen > gitaarsolo.
En als die gozer teveel zuipt en te weinig slaapt houdt gewoon alles op, dan kun je tegen hem lullen tot je een sik hebt, gaat nooit niet lukken.
Ik heb niet alles gelezen, maar over de solo kwestie:
ik vind, als geluidsman zijnde, dat een gitarist zelf zijn solo volume moet regelen. Je gaat toch ook niet het hele drumstel zachter zetten als de drummer een stukje zachter wil drummen?
Komt er ook een topic over vervelende bandjes vanaf de andere kant van de geluidstafel gesproken?
Maar als jij zit te mixen dan heb je het totaalvolume in de gaten. Dan heb je toch zeker wel je hand op de fader van de sologitaar? Voor als hij veel te hard of te zacht gaat?
Natuurlijk...
Maar tijdens de soundcheck, check ik ook het verschil tussen slag/solo, indien dit te groot is zal ik de muzikant in kwestie vriendelijk verzoeken om dit aan te passen ten behoeve van het zaalgeluid.