-
[QUOTE=Woml;1944690Ik wil je enthousiasme natuurlijk niet de grond in boren, ga vooral doen! Het is een geweldig leuk proces, om zo'n instrument te zien ontstaan! Maar denk wel even goed na wat er haalbaar is.[/QUOTE]
Lijkt mij een reëel beeld wat je geeft. Ik heb aan mijn eerste acoustische gitaar rond de 180 uur gewerkt.
-
oke daar zit dus echt best veel werk in. volgens mij staat er maar 40 tot 80 uur voor :P maarja dat heb ik er wel voor over maar misschien begin ik toch maar met een gewone standaart "Plank" dat is misschien zowieso wel wat handiger voor mijn eerste zelfbouwgitaar, of ik kan natuurlijk een versimpelde construcie bedenken maar dat is natuurlijk ook weer zonde van het materiaal dat ik dan gebruik als het niet zo mooi meetrilt. Ik ga er nog ff over nadenken.
-
Ik was erg benieuwd naar deze les; het lijkt er op alsof er allerlei nieuwe dingen staan te gebeuren...
Om te beginnen: de zijkanten nu dan toch echt stevig en netjes in de mal.
http://img5.imageshack.us/img5/4574/dsc0043sl7.jpg
Zulke klemmen ga ik voor mezelf ook nog eens fabrieken. Lijkt me een typisch geval van zonde om dat kant en klaar aan te schaffen.
Vervolgens moet de zijkant netjes recht worden, zodat voor- en achterblad er goed op geplakt kunnen worden. Eerst de grootste oneffenheden met een schaaf, en de rest met een schuurblokje :D
http://img5.imageshack.us/img5/3215/dsc0044yl6.jpg
En als hij mooi recht is, mag het plakrandje er in. Is daar een Nederlandse term voor? Kerfing? Hoe dan ook, op dit punt aangekomen moet je natuurlijk een foto met een heleboel klemmetjes maken:
http://img5.imageshack.us/img5/5200/dsc0045qf6.jpg
Verder, terwijl dat aan het drogen is, nog even de binnenkant van het bovenblad gefatsoeneerd. Potloodstreepjes weg, rare vlekjes en stipjes, en dat laatste blokje op de kruising nog een beetje opgeleukt:
http://img132.imageshack.us/img132/6094/dsc0046ri4.jpg
En als de boel droog is, en de klemmen er weer af zijn, heb ik weer een mooi achtergrondje voor op mijn desktop!
http://img132.imageshack.us/img132/8424/dsc0047np3.jpg
Volgende keer de zijkant op de juiste breedte brengen (er mag nog zo ongeveer een halve centimeter van af) en dan de andere rand er in. En dan begint het moment van een afgesloten kast toch wel een beetje in het zicht te komen!
Intussen moet ik me toch eens gaan verdiepen in de details qua afwerking, cosmetica en zo. Over brug, staartstuk en kopfineer had ik eigenlijk nog niet heel hard nagedacht. Ach, zal wel ebben worden, of zo. Maar naar het schijnt kan de materiaalkeuze (met name bij brug en staartstuk) qua klank nogal wat uitmaken. En palissander klinkt toch echt beter dan ebben. Ik heb op een paar toetsen geklopt, en ik ben overtuigd. Normaal gesproken ben ik me niet zo erg bewust van klanknuances, maar dit was echt een wereld van verschil. Ik heb nog mijn twijfels over de invloed van kopfineer op de klank, maar het heeft op zich wel iets consequents om daar dan ook palissander voor te nemen. Ach, en waarom dan niet ook meteen de binding? Er was in het begin even sprake van binding van hetzelfde hout als de zijkanten, dus ook esdoorn, met eventueel nog een zwartwitzwart randje er tussen, maar als ik het zo'n beetje uit de hand bekijk, misstaat zo'n donker randje ook bepaald niet.
En dan nog van die gewetensvragen op het gebied van hardware. Stemmechanieken bijvoorbeeld. Je hebt een aantal van die standaard vormpjes, qua knoppen, en welke zou nou het beste in het plaatje passen?
Ik heb een lichte voorkeur voor de Schaller-style of eventueel van die tulpjes. Omdat ze hoekjes hebben. De anderen vind ik toch minder goed passen. Van die Grover Rotomatics, of die vloeiend gevormde Gotohs, dat is me allemaal te rond. Dat lijkt me niks, met al die malle puntjes die ik overal aan zit te slijpen.
Dan heb je nog die Imperials, waarvan ze zeggen dat dat DE archtop-mechanieken zijn, maar die zijn me een beetje over the top.
En dan ook nog: wat voor kleur? Ik neig naar chroom, heb het niet zo op goud. Maar moet dat nou ook in die knoppen?
Kortom: ik ben er nog niet helemaal uit. Zal ik er een informele poll van maken? Wat vindt men hier? Heb ik nog een geweldige mogelijkheid over het hoofd gezien? Even ter herinnering - het plan voor de kop was dit:
http://img84.imageshack.us/img84/8851/hw0103cs7.jpg
Hmm... Als ik hem zo terugzie, begin ik toch weer te twijfelen of ik hier en daar niet nog wat aan het vormpje moet trekken... Maar het idee is duidelijk. Dit wordt hem wel zo'n beetje.
Roept u maar!
-
Ik zou de linkerpunt iets verder doortrekken, naar linksboven, zodat er minder een 'hapje' uit is
-
geweldige foto met die kerfing!
tja de cosmetics ... da's heel persoonlijk natuurlijk. dus met het volgende hoef je helemaal geen rekening te houden: ik hou niet van goud :) maar op deze beauty zou zelfs dat kunnen. maar dus doe mij maar chrome allover ...
Binding: ben ik helemaal voor
toets: tja, ik ben ook overtuigd dat pallisander betere klankeigenschappen heeft, jammer dat ebben mooier is ... :)
de headstock: wel mooi, alleen zou ik de vijf scherpe spitsen een (hele)kleine radius geven (voegt klasse toe imho)
("kruising opgeleukt": soms denk ik dat jij meer werk steekt aan de afwerking van jouw binnenkant dan ik aan de buitenkant ... :)
-
Wij noemen die kerfling: lijmreepjes. (don't ask me why !i!)
En een gitaar wordt er alleen maar mooier op als de binnenkant met veel liefde is afgewerkt.
Als je iets perfect probeert af te werken wat je niet eens ziet, dan weet je dat je voor de buitenkant nog meer je best gaat doen. Want dat gaat iedereen altijd zien. De binnenkant is enkel voor een luthier die binnen x aantal jaren je beauty terug op de weg gaat helpen na een onbewaakt moment.
Die klemmetjes zijn idd een goed idee, met een setje langere houten blokjes kan je ook grotere gitaren inklemmen.
Ik heb het gedaan met gebogen latjes, maar dit ziet er sjieker uit. Er kan nooit genoeg draadstang in een gitaaratelier zijn, vind ik. En het kost, zelfs roestvrij, 2x niks.
Nog van dat...
s
-
Hee Woml.
Begint ergens op te lijken. Ik zelf ben meer van chroom dus daar zou ik voor gaan. Ik ben zelf niet zo weg van de kopontwerp. Ik vind de archtop juist een elegante gitaar en de kop vind ik leuk voor op een wat rauwere gitaar maar zou ik niet op een archtop zetten.
Is mijn mening hoor
-
Wat is ie mooi aan het worden zeg!
Ik zou zeggen doe lekker met binding, heeft toch altijd wel iets...
Qua headstock, dit is probably meer iets voor een wat ruigere gitaar, maar op zich als je de kop redelijk rechtoe-rechtaan maakt en je zou er een hapje maken aan de treble-kant (lees; een soort van cutaway zoals op de gitaar)?
Just a thought...
-
Ik vind het werkelijk enorm mooi worden, geweldig om te zien, die prachtige zijkanten en die zeer mooie cutaway. Ik denk dat ik deze ook als achtergrond ga instellen om me te inspireren ook zoiets ooit eens te gaan doen. :):)
Complimenten voor het vakwerk! Ziet er allemaal ook zo super netjes uit trouwens...
-
wat betreft de headstock:
ik begrijp dat je de spitsheid van de florentine cutaway terug wil laten komen in het headstock design, maar het asymmetrische design met die - toch wel - spitse punten gaat denk ik teveel de aandacht van de body wegtrekken
ik zou het persoonlijk simpel houden, symmetrisch en zonder veel poespas.. je zou eens een kijkje moeten nemen in het boek Blue Guitar Project, daar staan een paar over-the-top, maar ook een hoop vrij abstracte headstocks in.. misschien werkt het inspirerend
voor de rest een fantastisch mooi project!