Hoeveel laagjes zijn er dan nodig om te sealen voordat je er met danish oil overheen kan? daarnaast: is dat ook nodig voor de hals, of kan dat gelijk met danish oil (esdoorn, niet gestaind)
H.
Printable View
Hoeveel laagjes zijn er dan nodig om te sealen voordat je er met danish oil overheen kan? daarnaast: is dat ook nodig voor de hals, of kan dat gelijk met danish oil (esdoorn, niet gestaind)
H.
Schitterende FAQ !!!
Ik begin binnenkort aan het herspuiten v.e. oude Hondo. Ik heb voorlopig nog 1 vraag:
Ik heb een spuitbus Nitrocellulose van Motip klaarstaan, maar vind niet meteen nitro primer en nitro blanke lak. Ik heb nog wel enkele spuitbusjes staan van pedaalprojectjes. Kan ik een Alkyd grondlaag zetten, er dan met nitrocellulose de kleur op aanbrengen, en afwerken met blanke alkyd of acryl?
Vooral over de grondlaag twijfel ik. Verkoper vertelde me dat ik best Alkyd als primer kon gebruiken, maar toch graag jullie mening, want hij leek me toch niet helemaal zeker hierover...
Voor de blanke lak vermoed ik voor dat acryl geen problemen zal geven?
Alvast bedankt!
Meest ideale situatie is (uiteraard) nitro grond, nitro kleur en nitro blanke lak.
Mijn vermoeden is dat nitro over alkyd wel gaat, (andersom dus ook) maar ik vermoed dat er anderen op dit forum aanwezig zijn die dit uit ervaring kunnen bevestigen (of ontkrachten)
Volgens het overzichtje op pagina 2 van dit topic is acryl als laatste laag geen punt, het is echter niet geschikt als grondlaag.
Ondertussen gezien dat er trouwens als suggestie op de nitro spuitbus staat om af te werken met blanke acryl. Had ik blijkbaar overgelezen...
Enkel over de grondlaag is er nog wat twijfel dus. Alkyd zou geen probleem mogen geven?
Ik heb een body liggen die een opfris beurt kan gebruiken. Ik wil niet opnieuw lakken, alleen de boel wat netter maken.
Nu heb ik nog een pot commandant en speedshine staan. zal dat volstaan, of moet ik nog aan de gang met bijvoorbeeld staalwol?
Fotootje:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2014.52.55.jpg
ik kan de foto vanaf waar ik nu ben niet zien maar ik zou niet met staalwol aan de gang gaan, tenzij er flink wat van de lak afmoet, dus probeer het eerst met commandant 4 (3 als het heel erg is) en sluit af met speedshine
Ik ben op dit moment bezig met het finishen van mijn eerste gitaar. Ik gebruik nitrocelluloselak (van GuitarSupplies) en ben na de grondlak bezig met mijn eerste kleurlaag. Het ontwerp dat ik wil spuiten is bruin met een oranje racestreep: eerst spuit ik de gitaar volledig oranje, plak ik een deel af en vervolgens spuit ik de rest bruin.
Op dit moment heb ik een dekkende laag oranje op mijn gitaar, maar er zitten na nat schuren met 800 grit nog een paar kleine krassen in de body. Deze krassen zijn wel zichtbaar, maar niet echt voelbaar. Is het slim om deze met fijner schuurpapier er uit te schuren voor ik verder ga, of vallen deze krassen straks niet meer op als ik uiteindelijk de lagen transparante lak heb opgespoten? En als ik deze krassen er eerst uit moet halen, is het dan slimmer om droog of nat te schuren?
als de krassen geen andere kleur hebben dan zou ik ze laten zitten en later "repareren" met de blanke lak, alleen als je onderlaag metallic is is het nodig een glad oppervlak te hebben (en dat krijg je sneller door in 1 laag te spuiten en pas bij de blanke lak te schuren tussen de lagen) let wel op dat je de lak zo'n 2 weken uit laat harden voor dat je gaat afplakken voor de racestrepen, de thinner in de lak zorgt ervoor dat de lijm van je tape een "mooi" laagje vormt op de lak en dat wil je het liefst voorkomen. gebruik ook lowtac tape hiervoor
Bedankt voor je antwoord, Fred. Ik heb de oranje laag ongeveer een week geleden gespoten, dus ik wacht nog even een week voor ik verder ga. De kleur van de krassen verschilt niet van de rest van de body, dus ik ga er van uit dat deze na het spuiten van de blanke lak niet meer zichtbaar zijn. Nu moet ik dus nog even geduld hebben, haha.
Ik ben net nieuw op het forum. Ik kan niet alles terug lezen wat er al staat, maar met spuiten komen altijd veel dezelfde fouten naar voren die ik graag uit de wereld wil helpen:
Ongeacht met wat voor lak/ spuitbussen je spuit moet je altijd zorgen dat je grond laag geschuurd is met waterproof 800-1200. Dan zie je namelijk altijd je kleine oneffenheden terug komen. Als dat goed is en je wil met lijnen of striping / binding werken, is het inderdaad de bedoeling eerst die kleur te spuiten (hoeft niet heel je gitaar te zijn), deze af te plakken en dan de andere kleur. Tot zover niet veel nieuws, maar..... trek je tape eraf als je lak nog nat is, dan versplintert hij namelijk niet bij de rand en.... na 20 minuten blanke lak erop.
Vooral dit laatste gebeurt vaak niet. Mensen laten de kleur drogen, gaan het schuren en nevelen er blanke lak op. Allemaal fout, want na het schuren van de kleur wordt de blanke lak een soort vergrootglas waardoor schuurkrasjes groter lijken. Ten tweede hecht lak beter als het nat is. Neven zorgt per definitie nooit voor mooi resultaat, want dan krijg je sinasappel effect over sinasappel effect. Blanke lak moet in een paar lagen als een deken over de lak te liggen. En een druiper schuur en polijst je toch weer weg. Succes!!!!