Tja, de één zegt: "Doe niet zo moeilijk", en maakt een wegwerpgebaar, en de ander blijft consequent.
Edit: weer een ander haalt gewoon z'n schouders op...
Printable View
Tja, de één zegt: "Doe niet zo moeilijk", en maakt een wegwerpgebaar, en de ander blijft consequent.
Edit: weer een ander haalt gewoon z'n schouders op...
nee je begrijpt het goed, dit is daaroom ook zo moeilijk te vervolgen. de wet lijkt duidelijk "vervalsing" mag niet maar geeft geen parameters aan wat een vervalsing is. in trademark recht is het misbruiken van 1 trademark normaal gesproken al genoeg om iemand liable te maken voor vervalsing, als voorbeeld de fender headstock shape (of eigenlijk alleen de bolle kant van de headstock) in de VS heeft Fender een valid trademark voor deze shape en iedere gitaar met zo'n headstock zonder licentie maakt inbreuk op dit trademark en is liable. Het toevoegen van een logo maakt de gitaar dan niet "valser" omdat de gitaar sowiezo al "in overtreding was". in Europa gelden Fenders trademarks (op de merknaam na) niet en maakt een Haar, Edwards, Tokai, Blade etc strat met fenderheadstock geen inbreuk op de rechten van Fender (juridisch gezien), op het moment dat een particulier dan een "sticker" op gebruikelijke plaats plakt heeft hij daarmee nog geen vervalsing gecreerd. het wellicht verkeerde voorbeeld van de Louis Vutton tas, als deze voor de "sticker" al inbreuk maakte op de rechten van LV dan is de "sticker" de icing op de cake maar niet (alleen) de bepalende factor. Het is als rechthebbende ontzettend moeilijk om rechtzaken op dit gebied te winnen en meestal wordt er gesettled om hoge advocaat kosten te besparen (dreigen met een advocaat is meestal wel genoeg) . We zijn het er allemaal wel over eens dat het "fout" is maar in de praktijk leid dit nooit tot een veroordeling.
Voor de deskundige die precies de specs kennen en het duidelijk is dat iets geen origineel is komt deze discussie waarschijnlijk over als "waar maak je je druk over".
Ik maak me er ook niet druk over en voor mij is het niet echt uit principe.
waar het me hier wel een beetje om gaat is dat er velen zijn, waar ik mezelf ook toe reken, die helaas niet de kennis in huis hebben om echt en nep te kunnen onderscheiden. Daarom weet ik dit topic dan ook zeer te waarderen.
Dat van die headstock gaat niet helemaal op Fred. Haar heeft die toch uiteindelijk laten varen, ik neem aan dat ie daarom ook Haar's met Allparts levert.
En wat de Japanse merken betreft, ze volgen 1 voor 1 het cease & desist naargelang Fender de druk opvoert, al is het maar via retail kanalen.
Het is toch, of Fender is er mee bezig of het zit nog onder de radar van Fender. Het is een kwestie van tijd en dan zal ook bij RebelRelic een brief op de mat vallen.
Haar heeft een aangepaste headstock omdat Fender inderdaad via de retail kanalen de druk opvoerde en Haar ook naar de VS wil verschepen. Japanners passen de headstock aan voor de VS markt maar niet voor japan en niet voor europa (als er dan toch aangepaste headstocks op de europese markt komen is dat omdat het voor de fabrikant makkelijker is om 1 headstock te doen voor de export). Fender en Gibson werken inderdaad met druk op de retailers (als jij mijn merk wil voeren mag je bijvoorbeeld tokai niet doen) maar ze kunnen dit niet via de juridische weg bewerkstelligen (buiten de VS markt).
justitie moet helaas z'n prioriteiten stellen
dus gaat zo'n 70% van de manuren naar de illegale zelfmedicatiebizz
en qua merk nepperij is de gitaarmarkt zo klein dat nou ja je snapt het al
enige wat je kan doen is bij twijfel hier op het forum om raad vragen
vandaar deze rubriek :)
als extra weetje, wanneer je je trademark langer dan 5 jaar niet gebruikt vervalt het exclusief recht op dat trademark. na 1965 is Fender de grote headstock gaan voeren en pas in de jaren 80 is de kleine headstock weer terug gekomen. Fender heeft daarom ook geen trade mark op de hele headstock shape maar alleen op de ball end op de kop, omdat die shape gelijk gebleven is tijdens alle headstock variaties
Prachtige amp maar klopt natuurlijk van geen kanten:
http://www.2dehands.be/muziek/muziek...245138924.html