De blanke lak zorgt inderdaad voor glans, maar ook voor extra bescherming van de kleur lak. Doen dus!
Daarna de lak 3 weken uit laten harden, dan pas polijsten.
Printable View
De blanke lak zorgt inderdaad voor glans, maar ook voor extra bescherming van de kleur lak. Doen dus!
Daarna de lak 3 weken uit laten harden, dan pas polijsten.
Thankzz..hij hangt nu aan de muur te drogen voor een week of 4...dan polijsten;)
Ik heb een groot deel van deze FAQ doorgelezen en ik heb veel soorten lak voorbij zien komen, maar heel veel was verspreid over de verschillende vragen. Mijn interesse gaat uit naar blanke lak om af te lakken
Ik kwam tegen
1. Nitro cellulose lak
2. Cellulose lak
3. Acryl (spuitbus of met kwast aan te brengen?)
4. 2 componenten lak
Mijn vragen/observaties uit voorgaande posts
-Nummer 4 is industrieel en dus voor mij niet zinnig.
-is er verschil tussen cellulose en nitro cellulose?
- acryl droogt traag, maar is minder lastig verwerken dan cellulose en minder giftig?
Ik heb weinig mogelijkheden om te lakken, anders dan buiten onder een car port. Wat is voor mij de beste methode (spraycan, kwast) als ik een gevlamde esdoorn top (met watergedragen stain gekleurd) wil aflakken en welk merk lak kan/moet ik daar voor gebruiken?
Kan ik eventueel ook iets als danish oil gebruiken als afwerking?
H.
- Cellulose/Nitrocellulose = hetzelfde, en beter/makkelijker te verwerken dan Acryl. Het enige voordeel van acryl is dat het makkelijk te vinden is en ook wel op waterbasis te verkrijgen.
Ik zou gewoon busjes lak bij GuitarSupplies kopen en daarmee aflakken als je high gloss wil. Danish oil zal er erg mooi uitzien, beetje mat, ook een prima oplossing maar gewoon een hele andere look.
Zelf gebruik ik bijna altijd nitro cellulose. De bussen van GS zijn erg goed. Laatst acryl gebruikt van de Action voor 2.09 euro per bus en dit is ook wel heerlijke hoogglanslak waarbij de bus mooi tot het eind een goeie druk heeft. Erg fijne lak voor heel weinig geld. Neem wel andere sproeikopjes voor het mooiste resultaat.
Heeft iemand wel eens nitro (of andere lak) op RVS en/of aluminium gespoten?
Ik heb gisteren aluminium gefreesd en dat zal een oxide laagje krijgen en dus al snel glans verliezen. Ik kreeg een tip van iemand dat ik het kan laten anodiseren maar dan zal het mat worden, of het te lakken. Dus ik denk dat ik het gewoon met nitro ga proberen.
Ik zat gelijk te denken aan alu velgen. Met google kwam ik echter ook dit (klik) topic op GN tegen.
Matthias, marco; dank.
Duidelijk als het gaat om de lak. Als ik NC ga gebruiken zou ik die ook bij dieter gaan halen. Mijn voornaamste beperking is momenteel de mogelijkheid tot verwerking. Dat zal zich in de toekomst wel oplossen, maar voor nu ga ik denk ik een poging wagen met danish oil. Hou t nog even in beraad.
Ik zou wel uitkijken met danish oil op je stain. De kans is namelijk heel groot dat je de stain weer gaat uitsmeren. Voor je er iets op gaat smeren moet je er eigenlijk eerst een dun laagje lak opspuiten om de boel af te sluiten/fixeren.