Een illegale kopie blijft een illegale kopie.
In dit geval zou er dus illegaal verkregen geld naar KIKA gaan.
Op zich zou ik een oogje toeknijpen denk ik, maar wat gebeurt er na de verkoop met die gitaar?
Printable View
Een illegale kopie blijft een illegale kopie.
In dit geval zou er dus illegaal verkregen geld naar KIKA gaan.
Op zich zou ik een oogje toeknijpen denk ik, maar wat gebeurt er na de verkoop met die gitaar?
Gisteren op het nieuws, paar gerespecteerde banken moeten een boete betalen van 4.5 miljard wegens illegale handelingen, op mijn forum maken ze zich druk of de opbrengst van een verdachte gitaar wel of niet naar een goed doel kan. Ik neig te zeggen dat het me helemaal niet kan schelen.
los van het feit of het me kan schelen zou ik hier wel consequent in zijn, chinese fabrikant laat werkers onder erbarmelijke omstandigheden vervalsingen maken en de totale handel in fakes zal weliswaar niet in de miljarden lopen maar zeker in de miljoenen dus beiden zijn fout. wellich heeft de bankier ook een stukje van zijn bonus overgemaakt naar Kika ;)
Ik vraag me weleens af wat er met de werkers zou gebeuren als ze geen werk meer hadden.
Ook vraag ik me af, als je andere producten uit China zou kopen, wat dan ook, zouden die dan niet ook door werkers onder erbarmelijke omstandigheden gemaakt zijn? En als je meer betaalt voor een Chinees product? Zou het dan anders zijn, of is het alleen gevoelsmatig beter, doordat je dan een mogelijk schuldgevoel afkoopt?
Dat er mensen onder erbarmelijke omstandigheden, waar dan ook ter wereld, al dan niet uitgebuit worden, kun je weinig aan doen, behalve door er zelf heen te gaan misschien, en er een fabriek beginnen waar die mensen wel goed behandeld worden.
Feit blijft dat het een illegale kopie is, en die mag niet verkocht worden, ook niet als de opbrengst naar een goed doel gaat.
als dat je argument zou zijn kun je ook slavernij in stand houden, anders hebben die mensen ook geen dak meer boven hun hoofd ;)
(overdreven, ik weet het)
maar de vraag zou moeten zijn, wat is er nodig om de werkomstandigheden te verbeteren en dat is minimaal dat wij meer voor die producten gaan betalen (als minimum, er is iets meer voor nodig). De vraag blijft wel het gaat hier om het aanbod en helaas is dat een race naar de bottom geworden door te laten produceren in het goedkoopste land, de consument kan hier invloed op uit oefenen maar is wel blij met zijn plofkip, iphone, versterker etc
Daarom vraag ik me af of het probleem opgelost wordt door meer te betalen. De boefjes die de werkers uitbuiten doen dat toch ook gewoon als ze meer voor hun producten krijgen? Waarom ook niet, als ze geen menselijkheid kennen en ook niet gestraft worden. Er ligt denk ik een grote taak voor de overheid aldaar. Ik ben geen expert, maar dat kun je denk ik alleen afdwingen door massaal niks meer dat made in China is te kopen, want je kunt niet controleren of je met een eerlijk product te maken hebt toch?
Uitbuiting is misschien een eerste fase op weg naar welvarend. In het Westen ging dat net zo, er worden winsten gemaakt, arbeiders gaan zich verenigen, het vergaarde kapitaal laat ruimte voor wetten, er komen vakbonden...
Op een bepaalde manier hou je een economie tegen door dat proces tegen te werken met het verbieden van producten die concurrerend zijn voor de Westerse markt. Men kan niet in 1 klap een lage economie veranderen met hoge lonen. Ik ben geen econoom maar iedereen zal snappen dat een economie langzaam en over de hele breedte moet groeien.
Dat een copie illegaal is is niet een GodGivenLaw, dat is ook maar bedacht door een Westers kapitalistisch systeem om datzelfde systeem te vrijwaren, of er aan te verdienen, van concurrentie.
Of je die concurrentie eerlijk vindt of niet hangt af van welk systeem je steunt.