welke gitarist is er tegenwoordig eigenlijk geen god of genie meer. die termen worden wel erg snel gebruikt.
Printable View
welke gitarist is er tegenwoordig eigenlijk geen god of genie meer. die termen worden wel erg snel gebruikt.
Slash ... te overschat
Maar Slash bestaat natuurlijk ook niet echt :)
zijn echte naam is Vunter Slaush.. in het nederlands althans.
Zoek eens op Roger McGuinn. Hij heeft ooit (onder invloed van een of andere goeroe) zijn voornaam veranderd van Jim in Roger. Deze versie
van 'Turn Turn Turn' is ook wel de moeite waard:
http://www.youtube.com/watch?v=ZAejkh4rTjs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JULg-urb3js
Als liedjes bakker was het een ander verhaal......
Gelukkig.
Maar die solo is toch geniaal? Heerlijke melodie als je het mij vraagt. Oké, hij speelt hem nogal brak, maar ja, dat maakt het ook wel weer lekker rauw. Sowieso, ik vind zijn solo's best wel lekker, vooral op Bleach op nummers als School of Sifting, heerlijk.
Dit is toch eigenlijk ook niet te harden:
http://bcove.me/tb6piaca
Naam hoef ik niet te noemen, is rete bekend.
Brak gespeeld, maar eigenlijk geniaal liedje... volgens mij zijn jullie het eens.
Soort van Bob Ross op de gitaar, heel knap wat hij zo schijnbaar uit de losse pols doet, ik doe het hem m'n hele leven niet na, maar mer kunstig dan kunst. Kitsch. Notenpoeperij. In een ander draadje zei iemand dat als je geen gitaar meer speelt, maar muziek maakt, je pas gevorderd bent, en geen beginner. Deze meneer speelt gitaar. Heel knap, maar meer dan gitaar spelen is het voor mij niet.
Om Midge Ure de gitaar over te laten nemen van Gary Moore, dat was een tikkeltje overschat van Lynott misschien.
http://www.youtube.com/watch?v=XTYhMoJZjRM
Vind dit anders toch echt wel muziek maken hoor.
Malmsteen wordt vooral overschat door zichzelf denk ik. Eenzame hoogte.. alleen Chuck Norris moet ie misschien boven zich dulden.
Maarja, na 3 seconden hoor je gelijk dat hij het is. Het geluid, frasering... dat is ook wel knap.
Malmsteen vind zichzelf ook de beste, wat misschien ook wel zo is.
Het feit dat ie dat wel 's gezegd heeft wordt hem niet in dank afgenomen, en miscchien wel terecht, wat een doerak. ;)
Muziek maken met de hoofdletter "M" kan ie echt wel, hoewel het lang geleden is dat ie een fatsoenlijke plaat heeft afgeleverd.
Naar mijn idee is Malmsteen niet overschat, maar juist zwaar ondergewaardeerd/verguisd.
Ik blijf dit nummer van hem geniaal vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=bDL4uFvMrGQ
:gitarist:
De meest overschatte gitarist bestaat niet, muziek is een manier om emotie te uitten en over te brengen. De manier waarop een gitarist speelt vind je mooi of niet mooi, hetzelfde geld ook voor de vorm en de compositie. Als je dat niet aanspreekt kun je het opvatten dat een gitarist overschat word terwijl hele volkstammen het tegendeel beweren. Dus als muziek emotie is en dus persoonlijk, wat valt er dan te overschatten ?
Ik heb al vaker gezegd, op internet en zeker op fora, bedoeld men met:
Overschat: Ik vind t niks wat die persoon doet, men moet meer luisteren naar wat ik geniaal vind
Onderschat: Dit is mijn held!!! Hij/zij is geweldig!
Vandaar dat men soms zelfs miljoenen verkopende artiesten nog onderschat noemt :seriousf:
Edit: En Yngwie is geweldig!
Ik denk dat het ervanaf hangt waar je naar kijkt, sommige gitaristen hebben in het verleden hun landmark gezet, terwijl ze in het heden eigenlijk weinig muzikaals presteren.
Wat mij met name opvalt is dat die gasten meestal in de sologitaar hoek zitten en Malmsteen is als ik het zo zie en hoor misschien wel het meest verschrikkelijke voorbeeld ervan, gewoon echt niet meer serieus te nemen die gast.
Maar goed, ik kan begrijpen dat hij voor sommigen nog steeds een geniale gitarist blijft vanwege wat hij in het verleden gedaan heeft.
Ik blijf het altijd jammer vinden als muzikanten zichzelf niet vernieuwen, maar veel gitaristen hebben er misschien ook wel een handje van om gewoon op dezelfde weg door te blijven klooien.
Lang leve de synthesizer!
Tja...als die muzikanten daar zelf nou volledig tevreden mee zijn? Malmsteen doet inderdaad nog steeds hetzelfde trucje als 25 jaar geleden maar om daarom te zeggen dat hij niks meer presteert gaat mij te ver. Ik vind het enorm knap dat hij een totaal eigen en herkenbare stijl heeft die vervolgens door duizenden gitaristen is gekopieerd. En dat hij zichzelf opstelt als een arrogante eikel die heel erg overtuigd is van zijn eigen kunnen en iedere andere gitarist inferieur vind aan hemzelf....dat heeft dan ook weer zijn charme denk ik dan maar. Het is wel vermakelijk, en hij heeft in ieder geval een eigen mening ;)
de meeste gitaristen doen hetzelfde als 25 jaar geleden. Inclusief je eigen helden. Alleen wordt t meestal gebruikt als verwijsvingertje naar anderen.
:makeup:
Zo was het wat mij betreft niet bedoeld, eigenlijk ben ik het precies eens met wat je zegt.
En Malmsteen, tsja, als ik dat filmpje zie dat Beruk postte met een vadsige man in een latex broek die supernichterige karatetrappen maakt en die kijkt alsof 'ie de beste gitarist ter wereld is maar er daarbij uitziet als een klaarkomende kameel, dan heb ik daar niks mee, hoe goed hij ook gitaar kan spelen.
Het gaat 'm ook allemaal iets te eenvoudig af, net alsof het 'm geen reet uitmaakt, ik zie geen struggle, geen passie erin, maar blaaskakerij "ik kan dit, kijk eens wat ik kan", het is meer een clownsact dan een muzikale act volgens mij.
Hij zou toch ook de grens van zijn kunnen op kunnen zoeken in plaats van dat te doen wat hij al lang geleden veel beter gedaan heeft?
Nou nu onderschat je Midge Ure toch wel.
Ik heb een bootleg van Thin Lizzy waarop hij speelt. Wat ik daar hoor is een bijzonder begenadigd gitarist.
Bovendien werd hij midden in een tour door Phil gebeld of hij kon invallen voor Gary Moore die uit de band was gestapt. Hij sprong in het vliegtuig, leerde onderweg de nummers en stond de volgende dag op het podium te spelen. Dan ben je in mijn beleving een heeeeele grote.
Kort voorbeeld met solootje uit Waiting For An Alibi:
http://www.youtube.com/watch?v=0W4H-Iqm77g
Tristan, en dat is nu precies waarom Malmsteen zo onderschat wordt; karatetrappen, die tegelijk een plectrum dusdanig raken, dat ie meters het publiek invliegt, echt knap hoor, heb het zeker 3 à 4 keer live meegemaakt. Doe het maar 's, en dan doet ie dat idd achteloos, alsof het makkelijk lijkt, dat is toch show, en past er helemaal bij.
Flageoletten geven, de gitaar 3 meter! de lucht in gooien, de flageolet krijgt zelfs één of ander phase effect door die vlucht, gitaar opvangen, en de volgende arpeggio wordt vloeiend gespeeld. Dat deed ie vroeger tenminste, de laatste paar keren dat ik hem zag deed ie dat wat minder/niet.
Tuurlijk, allemaal show, en daar moet je van houden, en/of doorheen prikken, maar het is wel wat onderschat denk ik.
We raken wel wat off topic zo.... en wat budje zegt klopt natuurlijk ook; 't is maar net wat je smaak is, ik mag het wel, hoewel zijn laatste albums niet meer zo goed zijn, laat staan vernieuwend.
:rockon::rockon::rockon:
http://www.youtube.com/watch?v=UnB0WDTexs0
:rockon::rockon::rockon:
:gitarist:
:seriousf:
Haha, is dit ook een latere video van hem?
Hier speelt 'ie wel beter volgens mij, ik krijg hier meer de intentie door zal ik maar zeggen.
Ach ja, misschien is het ook voornamelijk smaak, en hij heeft het altijd al zo gedaan met die karatetrappen enzo, maar als je dat gaat doen met je vadsige lijf in een spandex broek dan werkt dat bij mij een beetje op de lachspieren, kan ik ook niet helpen.
Laatst postte iemand een filmpje van Akkerman waarin een fragment van Neil Young voorbijkomt, waarop zijn reactie is "Je moet hem erbij zien", precies het omgekeerde heb ik bij Malmsteen zal ik maar zeggen, hij kan wel gitaarspelen, maar ik kan het echt niet aanzien.
Het heeft ook te maken met hoe je zelf de gitaar en muziek ziet en hoe je brein werkt denk ik.
Ikzelf zie muziek niet als een vehikel om mijn al dan niet aanwezige gitaartalent tentoon te stellen en heb het liefste mijn volledige aandacht bij de gitaar, de muziek en de sfeer in plaats van een halve circusact op te voeren.
Maar toegegeven, ik heb die aandacht ook nodig om goed te spelen, mijn brein werkt waarschijnlijk niet zo snel.
Waarschijnlijk is het voornamelijk projectie, men zoekt dat wat men is, nietwaar?
:D
Haha, ik heb mezelf er nog nooit op betrapt karatetrappen uit te delen op het podium, maar ietwat patserig ben ik wel idd. :cooler: :)
Dit is een filmpje uit '98, en toen speelde hij nog aardig goed ja.
Tegenwoordig heeft ie de neiging nog maar de helft v.d. arpeggio's en riffs te spelen. De rest is zinloos gepriegel.
En je hebt helemaal gelijk wat dat vadsige lijf en spandex broekje betreft hoor. het ziet er niet (meer) uit. Haha.
Haha, dat zou wat zijn, ik wist dat mijn opmerking zo opgevat zou kunnen worden, maar dat bedoelde ik natuurlijk niet serieus. :)
Ik denk dat je, om Malmsteen echt te kunnen waarderen, toch een beetje in de 80's Hardrock / Metal hoek moet hebben gezeten en ik kom daar niet vandaan.
Misschien is dat ook een beetje het verschil, er zijn artiesten die hun statement maken in een bepaalde scene en er zijn artiesten die niet alleen binnen maar ook buiten een bepaalde scene een statement maken en de laatste groep vind ik meestal interessanter, hun muziek vind ik in de meeste gevallen ook verrassender.
In mijn ogen overschatte gitaristen zijn bijv; Brian May, Jan Akkerman en Eric Clapton.
1) Scotty Moore van Elvis Presley... Vind ik persoonlijk niet zo creatief, OOK niet voor zijn tijd, en zeker niet supertechnisch
2) Malmsteem... Te groot ego, speelt altijd diezelfde gekke solo's, maar na 2 nummers gaat het ook wel vervelen.
3) Eric Johnson... Nooit iets mee gehad!
4) The Edge
5) Dimebag Darell... Nooit iets mee gehad! vind zijn gitaarwerk echt niet uniek of bijzonder.
6) Zakk Wylde
Slappe argumentjes, roept u maar .... :B
Clapton...
En.. ik wist niet dat ik het ooit ging zeggen... Dave Murray!
Bespeur ik hier enig benijd hier in het topic?.....
Overschatte gitaristen?... hmmm....
Seasick Steve?.... :seriousf:
Jeff Beck is bij mij overschatte gitarist nummer 1
Jeff Beck is in potentie een fantastische gitarist denk ik, maar ik snap hem niet. Ik snap zijn licks niet en voel ook geen soul in zijn spel. Clapton heeft voor mij sinds Derek & the Dominos ook weinig vernieuwends meer gebracht. Wie ik live nog nooit op een goed concert heb betrapt is Chuck Berry. Zeker belangrijk geweest voor de muziek en op de plaat minder makkelijker na te spelen dan je zou verwachten, maar wat is die man live slecht en arrogant....
Het blijft toch lastig om een bekende gitarist weg te zetten als slecht omdat iemand vele mensen kan raken met zijn spel terwijl het geen ene reet voorstelt! Een goed voorbeeld is Neil Young: technisch gezien een middelmatige gitarist maar hij weet toch veel mensen te bekoren met zijn ( beperkte ) speelstijl. Ben je dan slecht?
Ander voorbeeld: Kirk Hammet! Ik vind er geen reet aan als hij begint te soleren met zijn eeuwige wahwah maar ondertussen heeft Metallica miljoenen albums verkocht, dus wie heeft er gelijk? Duidelijk ik niet:soinnocent:
Kirk Hammett (dubbel m en t) heeft het geluk gehad dat Dave Mustaine aan de dope zat, zodat hij daarvoor kon invallen destijds in '82/'83.
Ik denk dat hij in zijn tijd een goede metalgitarist was, ik keek er in ieder geval als 16/17 jarige puber best tegenop, en ben ook mede door hem beïnvloed.
Ik vind het topic eigenlijk een non-topic, want wie is er nu echt overgewaardeerd? George Kooymans? Ben ik ook erg door beïnvloed.
Nee, ik kan eigenlijk niemand bedenken, behalve Kurt Cobain. :hide: ;)
Over dave mustaine gesproken....die vind ik nou overschat.
Goede songschrijver, maar gitaristisch bekeken heeft ie niet voor niks geweldenaars als Marty Friedman, Glen Drover en Chris Broderick aan zijn zijde gehad, anders was het nog steeds niks...vooral qua solo's niet.
Overschat als gitaristen, dan kan ik een heel rijtje noemen maar dat is niet fair. De namen die genoemd zijn zijn in vergelijking met sessie jongens en conservatorium muzikanten niet erg hoog qua spelniveau maar zijn wel goeie song schrijvers die hits hebben gehad al dan niet met de hulp van anderen.
Alle hits die clapton bijvoorbeeld had waren geschreven en gearrangeerd door anderen als jj cale, Phil Collins of andere blues jongens als duane allman.
Lastig topic dit...
Overschat of onderschat vind ik niet zo interessant maar dat Jeff Beck geen soul in zijn gitaarspel heeft, het gaat voor mij niet op Joost.
Hij speelt met zijn vingers, met een plectrum krijg je zo'n vocal sound & frasering niet voor elkaar. Hij kan razendsnelle licks spelen maar hij hoeft niemand meer te imponeren.
https://www.youtube.com/watch?v=XdCGdL3R0n0
Ik heb de naam van Brian May zien vallen . Als je uitgaat van het technische niveau van de ubershredder en techniek louter als
maatstaf neemt kom je makkelijk tot die conclusie
Waar die man zoals Hendrix en anderen een meester in is , is muziek maken met zijn gitaar
Supertramp bestaat technisch uit vrij beperkte muzikanten als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld het Manavishnu Orchestra
Toch luister ik liever naar het gitaarwerk van Roger Hodgson in School dan dat ik een album draai van het Mahavishnu orchestra