Gewoonlijk is er een FOH technicus die met zijn mengtafel in de zaal staat en een monitor technicus die met zijn mengtafel naast het podium zit.
Te zacht heb ik idd nog niet meegemaakt.
Printable View
Nou haal je in een keer de hele discussie onderuit. Je eigen geluidsmensen meenemen is het beste, aangenomen dat ze het kunnen dus. Maar waar het in deze business om gaat is de muziek en de liefde en passie voor de muziek. Waar het om gaat is samen een goed resultaat zien te bereiken en dus moet je zo nauw mogelijk samenwerken.
Als je dit hele draadje doorneemt kun je dat verschillende keren zien. De rol van de 'geluidsguy' 'verminderen' vind ik dus helemaal een verkeerde benadering.
Laat ik voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is om deze discussie onderuit te halen!
Bovendien ik zie ook niet in hoe mijn mening / advies deze discussie onderuit zou kunnen halen. enfin
Ik ben fulltime muzikant en weet waar het over gaat
Juist omdat ik er zo gepassioneerd mee bezig ben, wil ik mijn sound niet af laten hangen van een "toevallige" geluidsman die mij of mijn band totaal niet kent.
De sound moet gewoon altijd goed zijn of nog liever gewoon altijd hetzelfde
Het is simpelweg te belangrijk om af te laten hangen van een "onzekere factor"
tsja dan kun je dus een geluidsman meenemen of zorgen dat je qua sound zelf wat meer in eigen hand houdt.
Meeste geluidsmensen die ik gesproken heb vinden het helemaal geen verkeerde benadering en voelen zich niet aan de kant gezet als ik het stageplan laat zien hehe
Het blijft hoe dan ook, een samenwerking natuurlijk.
Er zijn ook full time geluidsmannen en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Als je het goed voor elkaar wilt hebben is samenwerking de enige optie. Ook als je een eigen technicus hebt zal samenwerking moeten, niet iedere geluidsman zet zomaar iedereen achter zijn paneel.
Ik heb eens iemand achter elkaar twee JBL 2445 drivers zien opblazen en dat was destijds 1200 gulden aan nieuwe membranen. Ik had in mijn PA een limiter die ik in het rack kon inschakelen, alleen om te voorkomen dat overmoedige en dove FOH boeren mijn dure drivers wegbliezen.
Ik zeg ook dat het een samenwerking blijft, daar kom je niet onderuit.
bedoelde eigenlijk te zeggen dat als je als band een wat extremere of aparte sound hebt het moeilijk is om die sound overal in elke zaal zo te krijgen. Het doet in feite niks af aan de geluidsmannen, ze zijn waarschijnlijk allemaal gewoon ok maar kennen vaak de band of de stijl gewoon niet, waardoor ze vaak een mindere mix afleveren dan dat je eigenlijk wilt.
Vandaar dus dat ik zeg dat je er niet echt op kan rekenen dat het een goede sound zal zijn met een geluidsman "van t huis".
Een eigen geluidsman is eigenlijk de beste optie en elke band met enige ambitie zou die gewoon altijd mee moeten nemen, zodat je zeker weet dat het gewoon altijd klinkt zoals je wilt.
Ik heb overigens echt nog nooit meegemaakt dat een geluidsman van een zaal, de geluidsman die we met de band meenamen, niet achter zn paneel liet staan.
Maar goed voor veel bands is een geluidsman gewoon te duur dus dan moet je zorgen dat je zelf wat dingen in eigen hand houdt zodat de sound bijna overal is zoals je wilt zelfs met de geluidsman van de zaal!
De enige manier om de rol van de technicus te 'verminderen' is je eigen podiumgeluid goed voor elkaar te hebben.
Dus beginnen met goede apparatuur dat 'flawless' werkt. En de muzikanten moeten hun eigen apparatuur door en door kennen en vanaf het instrument/versterker al een goede sound hebben.
Daarnaast moet de balans op het podium al kloppen. Zorg er daarbij ook voor dat de technici ook nog wat te versterken hebben. Een 100w buizenstack vol open gaat daarbij niet werken. Als iedereen in de band elkaar goed hoort en alleen een beetje zang op de monitor wil, dan is de balans goed. Als je dat voor elkaar hebt dan heb je ook geen oordoppen nodig op het podium!
Andere belangrijke tip:
Zorg dat je geen grote volume verschillen hebt bij de verschillende sounds. bv solo/slag, dist/clean. Maar ook voor toetsenisten is dit heel belangrijk, dus niet dat het orgel ineens 2x zo hard staat als de piano.
Als je dit allemaal klopt hoeft de geluidstechnicus namelijk niet zoveel meer te doen. Dan hoeft ie het alleen nog maar uit te versterken en hoeft ie geen sound meer te maken.
Wat ik graag heb is dat de technicus mijn zaalgeluid afregelt op mijn hardste niveau, dus de heftige solo's, en dat hij dan verder van het geluid afblijft, en dat ik het zelf kan regelen met elementkeuze, de volumeknop op de gitaar en het aan of uit zetten van de tubescreamer. Ik zet hem dus zelf wel zachter als ik wil begeleiden of subtielere solo's wil spelen. Als hij tijdens het optreden toch vindt dat de solo's te hard of te zacht zijn mag hij wat mij betreft het maximum bijregelen, maar laat hij verder alsjeblieft van de knoppen afblijven voor wat mijn gitaar betreft. Wij hebben een tweede gitarist, en ik zing en soleer (het meest). Ik doe ook veel rifjes van een paar nootjes tussen de zang door. En dan heb je telkens weer van die geluidsmensen die niet van de knoppen af kunnen blijven en je na een solo zacht zetten, zodat die korte rifjes helemaal wegvallen, en dat hij dan pas halverwege je solo merkt dat je aan het soleren bent, zodat je tot die tijd niet te horen bent en dan opeens als een donderslag door de zaal heen knalt. Vreselijk vind ik dat.
Idd klote als een geluidsman je solo's niet snel genoeg doorheeft en dat je dan na 4 maten pas 'ns een volume-boostje krijgt.
Ik speel daarom ook 't liefst met eigen volumeknop, ook al is er PA. Al is 't maar dat de geluidsman door het door mij ingedraaide volumeverschil eerder hoort dat er een solo is en eventueel nog wat bij kan sturen.
+1!
Ik vind ook dat de gitarist z'n volume grotendeels zelf moet bepalen. Maar doelde in m;n vorige post meer dat je ook gitaristen heb waarvan de solo 10x zo luid is dan z'n slagsound. Het is niet de bedoeling dat de technicus bij iedere gitaarsolo een duikvlucht naar de fader van het gitaarkanaal moet maken om'm dicht te gooien omdat het geluid uit de versterker toch al de trommelvliezen van de bezoekers laat knappen.
Ik denk niet dat je als gitarist enig idee hebt van het zaalgeluid, je staat immers achter de PA. Ook wil je jezelf graag duidelijk horen, prima, maar niet altijd in de juiste verhouding met de rest van de band.
Daar heb je een geluidsman voor. Die bepaalt de volumes en de verhouding met de andere instrumenten. Als hij dat niet kan moet je zo snel mogelijk een ander zoeken, maar niet denken dat je het vanaf het podium beter kan.